Tunnelbanan 75 år

Gunnar D
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 dec 2023, 17:26

Tunnelbanan 75 år

Inlägg av Gunnar D »

Bild

C1 2013 tillhörde de vagnar som var med från början när T-banan Slussen-Hökarängen invigdes 1 okt 1950.
Här ses den vid Gullmarsplan i apr 1979.

Mvh Gunnar
K Lemming
Inlägg: 173
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av K Lemming »

Gunnar D skrev: 01 okt 2025, 11:01 Bild

C1 2013 tillhörde de vagnar som var med från början när T-banan Slussen-Hökarängen invigdes 1 okt 1950.
Här ses den vid Gullmarsplan i apr 1979.

Mvh Gunnar
Vad står 27 6 för?
harald
Inlägg: 150
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av harald »

Först Alvik-Gullmarsplan, senare Åkeshov-Gullmarsplan. Den lilla siffran är turnummer.
Besc
Inlägg: 46
Blev medlem: 16 dec 2023, 00:14

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av Besc »

harald skrev: 01 okt 2025, 14:35 Först Alvik-Gullmarsplan, senare Åkeshov-Gullmarsplan. Den lilla siffran är turnummer.
….alltså linjenummer.
harald
Inlägg: 150
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av harald »

Besc skrev: 01 okt 2025, 16:40
harald skrev: 01 okt 2025, 14:35 Först Alvik-Gullmarsplan, senare Åkeshov-Gullmarsplan. Den lilla siffran är turnummer.
….alltså linjenummer.
Javisst. Det var alltid linjenummer där frånsett en kort period runt 1960 när man inte skyltade linjenummer i ändarna. Linje 27 kan sägas ha varit en avkortad variant av linje 28, som vände vid Gullmarsplan i stället för Hökarängen.1965 började man köra fyravagnståg utan tågvakt utanför rusningstiderna. Vid högeromläggningen drog man ned på yttrafiken i innerstaden och då blev det fler resande med tunnelbanan. Linje 27 sattes in M-F från omkring kl.11 tills det började gå långa tåg på eftermiddagen.
Anders Sandgren
Inlägg: 347
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av Anders Sandgren »

Enda gång jag åkt i en C1 (C1 hade längsgående säten medan C2 hade tvärsäten) var tisigt 80-tal en kväll med någon form av evenamang. Vagnen var skabbig och linjenätskartan var inaktuell (Bagarmosslinjen alltjämt listad som linje 11) och hängde lös. Det var nog en av de sista gångerna vagnen var ute. Oklart vagnsnummer men den gick som mellanvagn. Många av av C1 saknade hyttsignalutrustning och gick bara som mellanvagnar. 2001-2003 ombyggdes till C1 men fick inte heller hyttsignalutrustning.
27 var väl formellt en avkortad 17 men gick inte någon del som bara var linje 17.
Idag har alla 20-linjer försvunnit från tunnelbanan och linjenumren övertagits av annan trafik.
harald
Inlägg: 150
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av harald »

Det fanns ingen linje 17 när linje 27 inrättades. Den hade i väster samma ändstation som linje 28, d.v.s. först Alvik och sedan Åkeshov när linje 19 hade förlängts till Alvik. Den gick också på samma plats i tågföljden som linje 28 åtminstone i början av 1970-talet.
Gunnar D
Inlägg: 53
Blev medlem: 18 dec 2023, 17:26

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av Gunnar D »

När linje 27 inrättades 6/11-67 kallades den "Shoppinglinjen".

/Gunnar
Anders Sandgren
Inlägg: 347
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Tunnelbanan 75 år

Inlägg av Anders Sandgren »

På något sätt förebådade numreringen omnumreringen av dåvarande linje 11 till 17. Om 27 var att anses som en förkortad 28 eller något annat är nog mer diffust om man inte hittar någon intern skrivelse där numret kommenteras. Att döpa en avkortad 11 till 21 enligt samma princip som andra insatslinjer i T-banan lät ju sig inte göras då det redan fanns en linje 21, Södra Lidingöbanan, även om denna ett tag hette 221 men det var senare. När man införde insatslinje 20 på tub 3 som komplements till linje 10 så var Norra Lidingöbanan (linje 20) nedlagd.
Skriv svar