Antagligen kommer kabeln från Sieverts kabelverk i Sundbyberg. Tydligen godtog SJ 1930 att godsvagnar utan tryckluftledning framfördes på SJ-sträckan Älvsjö Tomteboda.
På digitalt museum finns denna intressanta bild från Nynäshamn.
Antar att det är Pit Props och gatsten som ligger på kajen-
Kan det vara SNJ NN1-vagnar med någon slags last som syns? Gjordes inte kabel också i Älvsjö, eller var det bara förråd för Televerket där?
Intressant med bojarna som skymtar till vänster i bild på den första bilden. Det påstås att ett par bojar kom flytande in i hamnbassängen en dag 1919, man trodde att de kom från trakten av Reval (efter beräkningar av vind och strömmar) och att de slitits från sina förtöjningar under världskriget. Båda övertogs av järnvägen och användes som bränslecisterner till motorvagnar och lok. En av dem är bevarad vid Nynäshamns Järnvägsmuseum och lades i en grop för en branddamm strax norr om lokverkstaden. Den andra placerades bakom lokstallet i Lövlund/hamnen, men kom attt ersättas av tankvagnen SNJ Q12 500022.
Micke Carlsson skrev: ↑06 okt 2025, 17:23
Kan det vara SNJ NN1-vagnar med någon slags last som syns? Gjordes inte kabel också i Älvsjö, eller var det bara förråd för Televerket där?
Intressant med bojarna som skymtar till vänster i bild på den första bilden. Det påstås att ett par bojar kom flytande in i hamnbassängen en dag 1919, man trodde att de kom från trakten av Reval (efter beräkningar av vind och strömmar) och att de slitits från sina förtöjningar under världskriget. Båda övertogs av järnvägen och användes som bränslecisterner till motorvagnar och lok. En av dem är bevarad vid Nynäshamns Järnvägsmuseum och lades i en grop för en branddamm strax norr om lokverkstaden. Den andra placerades bakom lokstallet i Lövlund/hamnen, men kom att ersättas av tankvagnen SNJ Q12 500022.
Men 1930 ligger de tydligen ännu kvar på kajen.
boj.jpg
Enligt någon uppgift ska bojarna anskaffats för att förtöja engelska slagskeppet HOOD på dess uppvisningsresa i Östersjön på 1920-talet.
I Älvsjö tillverkades kraftkablar, i Sundbyberg telekablar. Vagnarna är lastade med kabel. Till höger i bilden syns N-vagnar som antagligen även de transporterat kabel.
Det gjordes väl även kablar av Liljeholmens kabelfabrik, 1929 flyttad till Västberga. 1916 togs den över av ASEA och från 1977 flyttades delar till Nässjö där jag jobbade sommaren 1977.
Västbergafabriken avvecklades nog under andra halvan av 1980-talet.
Micke Carlsson skrev: ↑06 okt 2025, 17:23
Kan det vara SNJ NN1-vagnar med någon slags last som syns? Gjordes inte kabel också i Älvsjö, eller var det bara förråd för Televerket där?
Intressant med bojarna som skymtar till vänster i bild på den första bilden. Det påstås att ett par bojar kom flytande in i hamnbassängen en dag 1919, man trodde att de kom från trakten av Reval (efter beräkningar av vind och strömmar) och att de slitits från sina förtöjningar under världskriget. Båda övertogs av järnvägen och användes som bränslecisterner till motorvagnar och lok. En av dem är bevarad vid Nynäshamns Järnvägsmuseum och lades i en grop för en branddamm strax norr om lokverkstaden. Den andra placerades bakom lokstallet i Lövlund/hamnen, men kom att ersättas av tankvagnen SNJ Q12 500022.
Men 1930 ligger de tydligen ännu kvar på kajen.
boj.jpg
Enligt någon uppgift ska bojarna anskaffats för att förtöja engelska slagskeppet HOOD på dess uppvisningsresa i Östersjön på 1920-talet.
I Älvsjö tillverkades kraftkablar, i Sundbyberg telekablar. Vagnarna är lastade med kabel. Till höger i bilden syns N-vagnar som antagligen även de transporterat kabel.
Det finns en "känd" bild på ett krigsfartyg som påstås vara Hood liggandes för bunker vid Nynäs Petroleums kaj, men det är visst istället jagaren Ehrensköld. Jag kikade runt lite och det verkar som att flottbesöket gjordes 1920 (raffinaderiet är inte igång förrän 1928) och att endast medföljande Brittiska jagare gick upp till Stockholm medan Hood låg för ankar i Kalmar och besättningen tog tåget till Stockholm. Uppgift här: https://forum.skalman.nu/viewtopic.php?t=21510&start=15
Det är i alla fall märkligt att bojarna ligger i upplag så lång tid som runt 10 år innan de används till "något annat".
Den kända bilden som i något sammanhang felaktigt påståtts visa Hood (som var 260 meter lång och på omkring 45000 ton, ett mycket större fartyg än detta):
Det gör de onekligen. På Mysingsfjärden. Bakom Norra Stegholmen och ankarplatsen där, kan man anta.
Uppgiften om att bojarna "kommit som en överraskning" lär komma från hamnkaptenens journaler, tyvärr har jag ingen uppgiftskälla till detta på nätet men har sett "papper på" hur man grubblat och ritat havsströmmar på kartor.
Här är en länk till foto 1918, bojen är inte "ny" kan man se på bilden. Bildtexten göder versionen om "strandfynd". Särskilt omnämnande av hamnens lilla elektriska kran som klarar att lyfta ett så stort lass.
Enligt artikeln i Tekniska meddelanden från Kungl. Telegrafstyrelsen Nr 6-7/1931, 1.6.1931 (ss. 55-70) utförde telegrafverket två större sjökabelanläggningar under 1930, dels en ny telefonkabel mellan fastlandet och Gotland och dels en ny telefonkabel till Tyskland.
Båda dessa kablar beställdes emellertid av Felten & Guilleaume i Köln-Mühlheim och de förlades av firmans dotterbolag Norddeutsche Seekabelwerke i Nordenham med kabelfartyget Norderney.
Enligt artikeln (s. 59, vänstra spalten) blev 975 m över av gotlandskabeln som förlades 10-11 maj 1930. En proffesionell gissning är, att den på vagnarna lastade kabeln är den överblivna kabellängden.
Kabelverket i Älvsjö tillhörde LM Ericsson, liksom även från 1928 Sieverts kabelverk i Sundbyberg.
Micke Carlsson skrev: ↑06 okt 2025, 17:23
Kan det vara SNJ NN1-vagnar med någon slags last som syns? Gjordes inte kabel också i Älvsjö, eller var det bara förråd för Televerket där?
Intressant med bojarna som skymtar till vänster i bild på den första bilden. Det påstås att ett par bojar kom flytande in i hamnbassängen en dag 1919, man trodde att de kom från trakten av Reval (efter beräkningar av vind och strömmar) och att de slitits från sina förtöjningar under världskriget. Båda övertogs av järnvägen och användes som bränslecisterner till motorvagnar och lok. En av dem är bevarad vid Nynäshamns Järnvägsmuseum och lades i en grop för en branddamm strax norr om lokverkstaden. Den andra placerades bakom lokstallet i Lövlund/hamnen, men kom att ersättas av tankvagnen SNJ Q12 500022.
Men 1930 ligger de tydligen ännu kvar på kajen.
boj.jpg
Enligt någon uppgift ska bojarna anskaffats för att förtöja engelska slagskeppet HOOD på dess uppvisningsresa i Östersjön på 1920-talet.
I Älvsjö tillverkades kraftkablar, i Sundbyberg telekablar. Vagnarna är lastade med kabel. Till höger i bilden syns N-vagnar som antagligen även de transporterat kabel.
Vid Sieverts i Sundbyberg tillverkades kraftkablar sedan 1910-talet, även sjökablar! 1928 tillverkades 2900ton kraftkabel och 1800 ton telekabel.
Kent