Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
-
- Inlägg: 145
- Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33
Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Ville dela de här av två skäl.
1: För att meddela att jag tagit kontakt med museumet och dom har bara dom här två bilderna. Fler finns inte.
2: För att dom är historiskt intressanta.
Bild 1: HNJ 726:
https://sachsen.museum-digital.de/object/55429
HNJ 787:
https://sachsen.museum-digital.de/object/55494
1: För att meddela att jag tagit kontakt med museumet och dom har bara dom här två bilderna. Fler finns inte.
2: För att dom är historiskt intressanta.
Bild 1: HNJ 726:
https://sachsen.museum-digital.de/object/55429
HNJ 787:
https://sachsen.museum-digital.de/object/55494
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Tack Jan!
HNJ tyska G vagnar har diskuterats tidigare (fast bilden är ny) men kylvagnen var ny för mig.
Är det också en tysk standardtyp eller är det något special för HNJ?

HNJ tyska G vagnar har diskuterats tidigare (fast bilden är ny) men kylvagnen var ny för mig.
Är det också en tysk standardtyp eller är det något special för HNJ?

-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar
Det är inte någon tysk standardtyp.. Det fanns inget sådant för kylvagnar förrän i slutet av 1930-talet, och då var det undantagslöst svetsade vagnar. Det närmaste man kan komma till "standardtyp" för kylvagnar är preussiska treaxliga kylvagnar, med personvagnsunderrede, under 1910 och 1920-talen.
Notera vagnens axelavstånd: 3,76 m! Det är ju det gamla standardmåttet på svenska vagnar före 1898 års modell... Månne HNJ skickade ner ett gammalt vagnsunderrede till Görlitz, för modernisering?
Notera vagnens axelavstånd: 3,76 m! Det är ju det gamla standardmåttet på svenska vagnar före 1898 års modell... Månne HNJ skickade ner ett gammalt vagnsunderrede till Görlitz, för modernisering?
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Från Lars Olof Leanders bok om HNJ citerar jag följande:
"Från Tyskland köptes 1924 kyl- och varmvagnar litt H3, med samma inredning och mått som litt H1, men med halvhögt tak. Underredet var av modern typ."
Kan det vara dessa vagnar som avses? Är det någon som har nummerlistor för HNJ godsvagnar?
Ha en bra kväll
/Olof
"Från Tyskland köptes 1924 kyl- och varmvagnar litt H3, med samma inredning och mått som litt H1, men med halvhögt tak. Underredet var av modern typ."
Kan det vara dessa vagnar som avses? Är det någon som har nummerlistor för HNJ godsvagnar?
Ha en bra kväll
/Olof
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Ja, den avbildade vagnen är en sådan Tysklandsimport.Olof W skrev: ↑11 okt 2025, 21:13 Från Lars Olof Leanders bok om HNJ citerar jag följande:
"Från Tyskland köptes 1924 kyl- och varmvagnar litt H3, med samma inredning och mått som litt H1, men med halvhögt tak. Underredet var av modern typ."
Kan det vara dessa vagnar som avses? Är det någon som har nummerlistor för HNJ godsvagnar?
Ha en bra kväll
/Olof
När HNJ redovisade 787 i sin illustrerade fordonsförteckning i den utgåva jag har kopia av, ingår den i en serie om 5 vagnar (783-787) littera Hs som tillverkades 1924 av Waggon- und Maschinenbau A.G. (Wumag) i Görlitz.
Illustrationen (måttskiss) verkar vid måttkontroll vara ritad med axelavstånd 3,76 m. Men måttuppgiften verkar vara senare ändrad till 5,00 m. Det är vanligt förekommande att det finns noter i textdelen om sådana förändringar, men här saknas de. Endast ändringsunderstrykning är utsatt under måtten för axelavstånd och överhäng.
De "H1" som Leander nämner bör till någon del avse de 4 (ursprungligen 6) vagnar littera Hm som återfinns i ovannämnda förteckning. Det rör sig där om vagnarna (191,193) 194, 1131-1133. tillverkade 1903-1906 av Nya AB Atlas med axelavstånd 3,76 m. Det förefaller vara hela HNJ innehav av kyl- eller varmvagnar.
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Leander skriver längre fram i texten att:Ulf L Eriksson skrev: ↑12 okt 2025, 12:06 Illustrationen (måttskiss) verkar vid måttkontroll vara ritad med axelavstånd 3,76 m. Men måttuppgiften verkar vara senare ändrad till 5,00 m. Det är vanligt förekommande att det finns noter i textdelen om sådana förändringar, men här saknas de. Endast ändringsunderstrykning är utsatt under måtten för axelavstånd och överhäng.
"Axelavståndet ökades på 30-talet från 4,0 m till 5,0 m och tryckluftsbroms monterades."
Det stämmer med ändringen till 5,00 m i måttskissen.
Skulle du kunna lägga upp en bild av illustrationen?
-
- Inlägg: 120
- Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
- Ort: Luleå
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Olof W skrev: ↑12 okt 2025, 14:08---Ulf L Eriksson skrev: ↑12 okt 2025, 12:06 Illustrationen (måttskiss) verkar vid måttkontroll vara ritad med axelavstånd 3,76 m. Men måttuppgiften verkar vara senare ändrad till 5,00 m. Det är vanligt förekommande att det finns noter i textdelen om sådana förändringar, men här saknas de. Endast ändringsunderstrykning är utsatt under måtten för axelavstånd och överhäng.
Skulle du kunna lägga upp en bild av illustrationen?
-
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 22 dec 2023, 17:30
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Tack för ritning! Fotot av vagnen visar en vagn med SKF rullager men ändå med 3,76 m axelavstånd. Det SKULLE kunna vara 4,0 m - svårt avgöra på fotot. Ritningen anger lagerbox "III HNJ 1912".
Byggdes vagnarna om två ggr - först med rullager, och senare med ökat axelavstånd?
Byggdes vagnarna om två ggr - först med rullager, och senare med ökat axelavstånd?
Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.
Vagnen på fotot har dessutom tryckluftsbroms vid leverans så det är något som inte stämmer.
Sedan har jag för mig att tyska vagnar vid tiden ofta hade ett axelavstånd på fyra meter.
Sedan har jag för mig att tyska vagnar vid tiden ofta hade ett axelavstånd på fyra meter.