Två leveransbilder av HNJ- vagnar.

Ulf L Eriksson
Inlägg: 121
Blev medlem: 19 dec 2023, 21:00
Ort: Luleå

Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Olof W skrev: 13 okt 2025, 17:49 Vagnen på fotot har dessutom tryckluftsbroms vid leverans så det är något som inte stämmer.
Sedan har jag för mig att tyska vagnar vid tiden ofta hade ett axelavstånd på fyra meter.
Vad är det som inte stämmer? Vagnen verkar ha KKG-broms vilket åtminstone ur teknisk synvinkel inte var någon orimlighet 1924.
Måttskisserna är konsekvent nominellt ritade i skala 1:100 och på min kopia av vävoriginalet mäter jag 37,5 ± 0,5 mm.
Är det något som säger att vagnen är tysk, och inte bara "svensk" om än byggd i Tyskland på för den tiden gynnsamma prisvillkor?
Olof W
Inlägg: 124
Blev medlem: 21 dec 2023, 20:10

Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.

Inlägg av Olof W »

Leander skrev:
"Axelavståndet ökades på 30-talet från 4,0 m till 5,0 m och tryckluftsbroms monterades."
Det verkar inte stämma med fotot om det är samma vagnar som avses. Leander anger inga nummer men det borde vara samma vagnar.
Mikael Blom
Inlägg: 30
Blev medlem: 15 dec 2023, 12:21
Ort: Jönköping

Re: Två leveransbilder av HNJ- vagnar.

Inlägg av Mikael Blom »

I Erik Sundströms bok Svenska godsvagnar finns på sidan 96 en ritning på HNJ litt Hs där axelavståndet anges till 3,76 meter. I texten nämns att man 1935 ökade axelavståndet till 5,0 meter. De fem vagnarna köptes 1924 från Tyskland "med samma mått som de gamla H1-vagnarna men med halvhögt tak, tryckluftsbroms och plåtgafflar".
Skriv svar