Skyltar och dess användning
-
annie_norin
Skyltar och dess användning
Hej!
Jag är vikarierande intendent på Järnvägsmuseet och har fyra skyltar som vi inte riktigt vet var de kan ha använts till.
Den första bilden har vi misstankar om att det kan ha varit en vagnsskylt, men lite oklart vad pilen kan ha använts till.
Den andra bilden är vi lite osäkra om det kan ha varit skyltar till en kontaktledning eller något liknande.
Tack för på förhand!
Jag är vikarierande intendent på Järnvägsmuseet och har fyra skyltar som vi inte riktigt vet var de kan ha använts till.
Den första bilden har vi misstankar om att det kan ha varit en vagnsskylt, men lite oklart vad pilen kan ha använts till.
Den andra bilden är vi lite osäkra om det kan ha varit skyltar till en kontaktledning eller något liknande.
Tack för på förhand!
- Bilagor
-
- "H" och pil
- Media (4).jpg (146.46 KiB) Visad 1786 gånger
-
- Två skyltar "1932"
- Media (5).jpg (162 KiB) Visad 1786 gånger
-
Anders Sandgren
Re: Skyltar och dess användning
Är det inte lilla skylten ett F med pil nedåt?
-
Per Ljungberg
Den översta skylten med ett H visar att det är höger sida på en lokram. Delar som ska sitta på denna sida har ett instämplat H+ vanligen ett nummer om det är flera delar som ser likadana ut. Exempelvis koppelststångsdelar på ett D-lok. Vänster sida har på motsvarande V.
Nummerskyltarna känner jag igen men är något osäker på. Det kan vara nummer på linjefrånskiljare på kontaktledningsstolpar. Nummer på kontaktledningsstilpar brukar vara målade på stolpen.
Nummerskyltarna känner jag igen men är något osäker på. Det kan vara nummer på linjefrånskiljare på kontaktledningsstolpar. Nummer på kontaktledningsstilpar brukar vara målade på stolpen.
-
Thomas Tell
Skyltarna ser ut som de med årtalet 1938 som sitter/satt på SRJ Roslagsbanans motorvagnar 121-129 (SJ 37-45). De sitter vid instegen till motorvagn 37 som finns kvar på banan i dag. ASEA tillverkningsår.
-
Jöran Johansson
- Kontakt:
Jag har en likadan med nummer 1934 plus en ASEA-skylt. Båda kommer från SJ revisionsvagn nr 19 som på 1970-talet stod i Överhogdals grusgrop.
-
annie_norin
Jo, jag såg det sedan efteråt!
-
Ola Almquist
F-skylten saknar skruvhål. Finns spår av någon fästanordning på undersidan? En hypotes kan vara att den kommer från en kontroller och "F" står för "framåt". Jag har letat bilder i Järnvägsmuseets och Spårvägsmuseets samlingar, men det verkar inte ha varit så lockande att fotografera kontrollrar.
-
annie_norin
harald skrev: 30 okt 2025, 13:13 F-skylten saknar skruvhål. Finns spår av någon fästanordning på undersidan? En hypotes kan vara att den kommer från en kontroller och "F" står för "framåt". Jag har letat bilder i Järnvägsmuseets och Spårvägsmuseets samlingar, men det verkar inte ha varit så lockande att fotografera kontrollrar.
På baksidan är det röd färg, som om att den skulle ha kunnat varit limmat mot något rött.
En bild till...
[img][attachment=0]Ramverksmärkning D-lok.jpg
[img][attachment=0]Ramverksmärkning D-lok.jpg
- Bilagor
-
- Ramverksmärkning D-lok.jpg (114.9 KiB) Visad 1196 gånger