Gråmålad slutsignallykta/aktersignallykta

Emelie Björk

Gråmålad slutsignallykta/aktersignallykta

Inlägg av Emelie Björk »

Hej!

Kan den grå färgen på slutsignallyktan/aktersignallyktan berätta något om vilket fordon den har suttit på? Jag funderar på om den kommer från en beredskapsvagn eller hjälpvagn eftersom den är grå.

Tillverkare av lyktan är J.W. Gundberg, Stockholm.

Mvh,

Emelie Björk, intendent JVM
Bilagor
Grå slutsignallykta.jpg
Grå slutsignallykta.jpg (141.74 KiB) Visad 1814 gånger
Micke Carlsson

Re: Gråmålad slutsignallykta/aktersignallykta

Inlägg av Micke Carlsson »

Hållaren till vänster skulle iofs passa i en modern hållare men inte en gammal. Grå och konstig hållare leder tanken till "signal" som i fast signal av någon form, stopptavla osv.
Emelie Björk

Inlägg av Emelie Björk »

Intressant! Den har ett rött glas förresten. På andra sidan saknas glas.
Leif B

Inlägg av Leif B »

Tycker inte hållaren ser ut som original - den verkar sågad ur en tjock plåt medan resten är tillverkad i mycket tunnare material. Jag tror att den är ombyggd för något nytt ändamål.

Jag tror inte heller färgen är original, ser mer ut som att den är ommålad flera gånger och inte alltför noga.

En slutsignal är knappast grå - den ska ju synas även dagtid när lyktan är släckt.

/Funderar
Leif
Emelie Björk

Inlägg av Emelie Björk »

Här finns lyktan på en bild från Järnvägsmuseet 1936.

https://digitaltmuseum.se/021018053030/ ... ignallykta
Ulf Pålsson

Inlägg av Ulf Pålsson »

Leif B skrev: 22 okt 2025, 09:07 - - -
En slutsignal är knappast grå - den ska ju synas även dagtid när lyktan är släckt.
Det var först 1918 som trafikreglerna (Sio) vid SJ nämnde att slutsignallyktor kunde vara vitmålade, så att de kunde användas också dagtid, i stället för de vita rektangulära slutsignalskärmar som SJ hade börjat med 1907. Ett rött tvärstreck tillkom från 1923. Ommålning från vit och röd till gul och röd skedde 1940.
Urban Åkesson

Inlägg av Urban Åkesson »

Jag har en loklykta av liknande snitt tillverkad av J.W. Gundberg. Om man tittar under lyktan så ska det finnas en fyrkantig tapp som ska passa i fästen av samma typ som Prins August har. Jag har även en slutsignallykta från CHJ som verkar ha fått tappen omgjord till slutsignalfäste av typen fyrkantig kona som sitter på äldre vagnar. Så det kan vara en loklykta som fått ett fortsatt liv som slutsignal eller annan lykta.
JW Gundberg ska förövrigt ha gått i konkurs och försvunnit runt 1890 så det daterar lyktan till innan dess.
Urban Åkesson

Inlägg av Urban Åkesson »

Jag är förresten intresserad av mått och bilder på oljehus och brännare till lyktan då jag tyvärr inte har dessa till min loklykta.
annie_norin

Inlägg av annie_norin »

Urban Åkesson skrev: 05 nov 2025, 19:21 Jag är förresten intresserad av mått och bilder på oljehus och brännare till lyktan då jag tyvärr inte har dessa till min loklykta.
Måtten på brännaren och oljehuset kan jag inte få fram men själva lyktan har måtten: H:470xB:200xL:270 mm.
Skriv svar