Den äldsta bilden är från 1955 då den är sparad med 1955 i filnamnet. På spår 2 till vänster om plattformen står det växlingssätt som efter att ha växlat färdigt i Karlskoga returnerade till Bofors. Bofors är till höger i bild. Det sista man gjorde efter växlandet, då med "loket" i fel ände, var att göra rundgång via spår 3 som förstås är längst till vänster i bild. Rälsbussen på spår !, endera nr. 3 eller nr 4 borde väl vara på väg mot Strömtorp. Bilden troligen tagen någon gång på eftermiddagen? Mannen bredvid Mak loket är, Bror Jansson som långt in på -60 talet fortfarande var "lagbas" för det "växlingsgäng" som kom från Bofors. 3 eller 4 gubbar inklusive föraren. I dagen läge, kommer förare och en till, från Kristinehamn och Tågab för växlingen i Karlskoga (Bofors driftplats). Bror kom alltid in på expeditionen och ordnade med vagns- och presenningsuppgifter som ringdes in till vagnsfördelaren i Nora. Brors tvillingbror, Gunnar(?) jobbade också på NBJ men på hemmaplan i Gullspång. Den långe till höger i overall är möjligen en stationskarl, "Larsson". Glömt hans förnamn, värmlänning uppifrån Sunnetrakten om jag minns rätt.
Man växlade på magasinsspåret och på den bangård som låg där Centrumleden och polishuset numera ligger. Enklare sagt bredvid "kvarnen", den vita byggnaden längst till vänster där det fanns två spår till vänster om kvarnbyggnaden. Min minnesbild är från åren 62(?)-64 då jag jobbade på NBJ i Karlskoga ibland även i Bofors. På den senare tiden som allt i allo på "bx" Karlskoga och med den inte allt för betungande tågklareringen! Lite biljetter och pollettering och ibland ringde vi till Karlstad för att boka platsbiljetter för expresståget Värmlänningen mot Stockholm. Det växlades förstås även i Kilstaverken. Då fanns inte nuvarande Ekebybangården, bara en växel med det avvikande spåret till Kilsta.
Denna "övre" bangård hade därtill också ett antal frilastspår utan kaj och även ett kajspår närmast upp mot Värmlandsvägen i den sträckning vägen den hade då. Denna del av den övre bangården låg bakom silotornet på Lantmännen/Granngårdens företrädare, Örebro läns (Lantmäns?) Centralförening. Silotornet är förstås det högsta huset. De övriga byggnaderna i bildens mitt är för NBJ:s bussar. Den vänstra byggnaden med några bostäder på övervåningen och i markplan personalutrymmen och expedition för vagns(buss)- och turfördelaren. Oftast en som kallades "exet" för han stavade sitt sonefternamn med x istället för s. Ingenting med dagens "exet" att göra! I huset också ett "verkstadsgarage" stort nog för en buss. Senare ersattes denna lilla verkstad med en nybyggd större verkstad på Mekanikergatan. Nu riven, en tid tivoli- och cirkusplats och nu Ica Maxi. Den längre byggnaden vi ser gaveln på hade 3 portar i båda ändarna. Jag är osäker på antalet. Möjligen 4. Från "inkörssidan" sett på bortre sidan av byggnaden ledde den andra porten till höger sett till tvätten. Där jobbade 2 gubbar med tvätt och småfix större delen av dygnet. Helt manuell tvätt med slang och långborste och det fanns det en pump för tryckstegring. Slammet ur golvbrunnen östes vid behov upp i en skottkärra och tippades ute i en grop invid Kvarngatan/Nickkällgatan på NBJ:s område. Blå prick på kartan här nedtill. Huset längst till höger i bild finns fortfarande kvar.

Flygfoto från ca 1960, källa Lantmäteriet. Inramat med en röd kvadrat tegelbruket. Från det och en bit västerut, gick ett decauevillespår till Ekeby där man hade lertag. Stadsdelen Ekeby, liksom för övrigt större delen av Karlskoga är byggt på lergrund. Söder om Möckeln, ev.vis i Strömtorp och Degerfors är det mest sandjordar. Den andra röda figuren visar stationsområdet inklusive bussgaragen, Centralföreningen och övre bangården. På den så kallade "Kôlbacken (med tjockt öljud), översatt till ren svenska, kolbacken, syns ett antal bussar uppställda. Varför det kallades Kolbacken vet jag inte exakt, men kan misstänka att här lossades kol tidigare för det var en kajkant där?

Bilden ovan bör vara från endera 1963 eller 1964. Jag själv med båtmössa som enda uniformspersedel ska endera lasta in barnvagnen, eller har nyss lyft ut den från vad jag tror är NBJ nummer 1 som ganska säkert har kommit från Strömtorp. Så många kom det sällan från andra hållet. Jag kan ha fel om nummer 1, men jag tycker mig se en "etta" precis framför händerna på damen i ljus klänning?

Ställverkskuren och vi ser fr.v. räknat Edwin Widén, Gunnar Ström och Roy Svensson. Roy, här yngst, men även han är bortgången sedan flera år. Okänt när fotot är taget.
På den del av husets övervåning vi ser var det bostad/bostäder? Jag tror dock det bara var en lägenhet och mot gatusidan fanns "Omx" dvs. omnibusexpeditionen där bussförarna och för den delen, även de busskondisar som fanns en tid - men bara på några av stadstrafikens linjer - redovisade kassor och hämtade ut nya biljettblock. Långsmala, tunna pappersbiljetter.
Avslutningsvis, stort tack för namn på fotograferna och har någon fler bilder från Karlskoga station, inklusive spåren på den övre bangården så skulle det vara roligt att få se dessa.