spårnumrering

jeriks01
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 feb 2024, 13:46

spårnumrering

Inlägg av jeriks01 »

Hur har spår på station och bangård numrerats historiskt?
Utgår man från stationshuset med spår 1 så inställer sig frågan hur t.ex. ett stickspår (med plattform, kanske för motorvagnståg) bortom stationshuset skall numreras.
Hur numreras sedan icketrafikspår och godsbangårdsspår?
Finns någon norm eller blev det "som man tyckte"?
Olle
Eje Larsson
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 dec 2023, 16:08

Re: spårnumrering

Inlägg av Eje Larsson »

Man brukade väl utgå från den sida där ställverket fanns. Om det sedan fanns ett säckspår bortom spår 1 så blev det spår 0. Så var det i Uppsala före ombyggnaden.
Bengt Hultin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:12

Re: spårnumrering

Inlägg av Bengt Hultin »

Eje Larsson skrev: 08 feb 2024, 19:07 Man brukade väl utgå från den sida där ställverket fanns. Om det sedan fanns ett säckspår bortom spår 1 så blev det spår 0. Så var det i Uppsala före ombyggnaden.
Det har också varit populärt att kalla ett spår bortom ettan för spår 21.
Ulf Pålsson
Inlägg: 42
Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27

Re: spårnumrering

Inlägg av Ulf Pålsson »

Utöver praxisen att spåret närmast stationshuset kallas spår 1 och att nästa spår kallas spår 2 o.s.v. så är nog beskrivningen att det "blev som man tyckte" rätt träffande.
harald
Inlägg: 98
Blev medlem: 15 dec 2023, 16:29
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: spårnumrering

Inlägg av harald »

Eje Larsson skrev: 08 feb 2024, 19:07 Man brukade väl utgå från den sida där ställverket fanns. Om det sedan fanns ett säckspår bortom spår 1 så blev det spår 0. Så var det i Uppsala före ombyggnaden.
Det fanns ju flera säckspår söder om stationshuset. När jag bodde i Uppsala (60-talet) var det genomgående spåret närmast stationshuset spår 3.
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: spårnumrering

Inlägg av mormorsgruvan »

Åstorp har också haft spår 0 för tåg till Höganäs.
Men hur var spåren på Kristianstad personbangård numrerade ?
Jan_Murberger
Inlägg: 136
Blev medlem: 27 dec 2023, 18:33

Re: spårnumrering

Inlägg av Jan_Murberger »

I Enafors ropade man ut spår 1 som var närmast stationshuset. Fler spår fanns inte. I Jönköping ”möts” tågen på spår 2 (2, 2a, 2b, en perrong, tre tåglägen, ett spår) som är närmast stationshuset och i gaveln till busstationen är ett stickspår, spår 1. Med detta sagt är det nog svårt att generalisera men för det mesta kan man nog vara överens om att det finns system. När nu detta är på tapeten så utgår vad jag fick lära mig i lågstadiet många städers gatunumrering från järnvägen. I Vänersborg blir Edsgatan numrerad med 1 närmast järnvägen norrut och samma väg heter åt söder hållet Edsvägen med ”0” vid järnvägen.
Museiintendent på Rubensgårdens skogsmuseum och modelljärnvägsfabrikör på H0Fidelity.se samt bloggar på halvnollan.blogg.se
Leif B
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: spårnumrering

Inlägg av Leif B »

harald skrev: 09 feb 2024, 09:54
Eje Larsson skrev: 08 feb 2024, 19:07 Man brukade väl utgå från den sida där ställverket fanns. Om det sedan fanns ett säckspår bortom spår 1 så blev det spår 0. Så var det i Uppsala före ombyggnaden.
Det fanns ju flera säckspår söder om stationshuset. När jag bodde i Uppsala (60-talet) var det genomgående spåret närmast stationshuset spår 3.
I samband med en tidigare bangårdsombyggnad tog man bort de två säckspåren och bytte samtidigt ställverk. I det nya ställverket numrerade man om spåren med spår 1 framför stationshuset. När det senare uppstod behov av ett säckspår igen, kallade man det "0" för att slippa kostnaden att numrera om alla spår i ställverket. Det handlar inte bara om att byta några skyltar utan framförallt om att ändra på tusentals ritningar och där ingen enda ändring får bli fel. Därför var det både billigare och säkrare att behålla spår 1-8 och lägga till spår 0.

När Flemingsberg station byggdes fick den fyra spår, numrerade 1-4 från öster. Såsmångingom tillkom spår 5 på västra sidan. När ytterligare ett spår behövdes på västra sidan kallades det "spår 0" under planeringen. När spåret väl byggdes gjordes en så stor ombyggnad av ställverket att man samtidigt numrerade om spåren, så att det befintliga spår 1-5 blev 3-7 och det nysa spåret fick nummer 2. På så vis har man lämnat utrymme i numreringen (och i ställverket) för ett ännu östligare spår 1 (och ett västligare spår 8) som man ser att kommer att behövas på långs sikt.

I Gävle har man spår 1-4 framför stationshuset och - något förvirrande - spår 5 vid stationshusgaveln. Där hade spår 0 eller spår 10 varit tydligare, tycker jag.
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: spårnumrering

Inlägg av mormorsgruvan »

Hur var spårnumreringen för de stationer som hade 2 eller 3 olika spårvidder ? Exempelvis Hultsfred, Växjö och Fågelsta.
Anders Wejryd
Inlägg: 13
Blev medlem: 18 dec 2023, 09:35

Re: spårnumrering

Inlägg av Anders Wejryd »

harald skrev: 09 feb 2024, 09:54
Eje Larsson skrev: 08 feb 2024, 19:07 Man brukade väl utgå från den sida där ställverket fanns. Om det sedan fanns ett säckspår bortom spår 1 så blev det spår 0. Så var det i Uppsala före ombyggnaden.
Det fanns ju flera säckspår söder om stationshuset. När jag bodde i Uppsala (60-talet) var det genomgående spåret närmast stationshuset spår 3.
Nja, nog var det spår fyra, eller hur?
Skriv svar