Vagnar litt Lap
-
olle sundström
Vagnar litt Lap
Häromdagen hittade jag i skrotförrådet 16 etsade UIC-plåtstolpar i HO-skala.
Efter intensivt sökande återfanns i ett addendum till str 637 en beskrivning av en ombyggd vagn litt Ia med nytt litt Lap.
Jag trodde inte mina ögon: bygga om en treaxlig kort vagn till ett fordon för virkestransporter!
Man frågar sig osökt varför just Ia-vagnar valdes som "råvara" för nya virkesvagnar. En kubikmeter massaved väger c:a 500 kg. På en Lap-vagn ryms två tremeterstravar, d. v. s. 2x(längd 3m x höjd 2m x bredd 2.8m) = 33,6 kubikmeter, d. v. s. c:a 17 ton på en vagntyp som klarar minst 49 ton!?!
Var bristen på virkesvagnar akut? Nå'nting säger mig att vagnarna bara trafikerade Inlandsbanan med grenbanor. Eller var vagntypen avsedd för uttransporter av tungt ekvirke från planteringar på Kebnekaises sydvägg? (Ursäkta ironin).
Slutligen vore det intressant med uppgift om hur många vagnar som byggdes om.
Olle S
PS: Är någon intresserad av plåtstolparna sänder jag dem gärna.
Efter intensivt sökande återfanns i ett addendum till str 637 en beskrivning av en ombyggd vagn litt Ia med nytt litt Lap.
Jag trodde inte mina ögon: bygga om en treaxlig kort vagn till ett fordon för virkestransporter!
Man frågar sig osökt varför just Ia-vagnar valdes som "råvara" för nya virkesvagnar. En kubikmeter massaved väger c:a 500 kg. På en Lap-vagn ryms två tremeterstravar, d. v. s. 2x(längd 3m x höjd 2m x bredd 2.8m) = 33,6 kubikmeter, d. v. s. c:a 17 ton på en vagntyp som klarar minst 49 ton!?!
Var bristen på virkesvagnar akut? Nå'nting säger mig att vagnarna bara trafikerade Inlandsbanan med grenbanor. Eller var vagntypen avsedd för uttransporter av tungt ekvirke från planteringar på Kebnekaises sydvägg? (Ursäkta ironin).
Slutligen vore det intressant med uppgift om hur många vagnar som byggdes om.
Olle S
PS: Är någon intresserad av plåtstolparna sänder jag dem gärna.
-
Anders Jansson
Re: Vagnar litt Lap
Vagnarna var avsedda för transport av aluminiumgöt Sundsvall-Finspång. Dessa ombyggnader är bara ett av många exempel på hur SJ med början på 1960-talet tvingades att anpassa vagnparken efter kundernas specifika behov. Tidigare så hade kunderna vanligen fått hålla till godo med befintliga standardvagnar.
Aluminium är visserligen lättmetall men i dessa dimensioner så känns det rätt med tre axlar. Tack för den klargörande bilden.
-
olle sundström
Tack för klargörande information!
Men det gnager lite grann att jag tror mig ha sett vagntypen - visserligen tom - på Inlandsbanan...
Olle S
Men det gnager lite grann att jag tror mig ha sett vagntypen - visserligen tom - på Inlandsbanan...
Olle S
-
Anders Jansson
Kan det möjligen vara .Lalp/Lalmmp din minnesbild från Inlandsbanan gäller? Även den vagntypen tillkom genom ombyggnad av vad som ursprungligen varit Ia-vagnar. Påbyggnaden på .Lalp/Lalmmp var dock anpassad för Bolidens sligbehållare. Flertalet vagnar av typen trafikerade Lövliden (Stekenjokk)-Rönnskär och Slagnäs (Laisvall)-Rönnskär.
.Lap/Lammp/Lahmm ersattes 1984 i trafiken Sundsvall-Finspång för Gränges Aluminium av boggivagnar littera Smms ombyggda från Rs av AGEVE. Sex stycken av de då avställda Lammp ändrades året därpå av Notviken till Lalmmp för sligtransporter från Norge till Rönnskär.
.Lap/Lammp/Lahmm ersattes 1984 i trafiken Sundsvall-Finspång för Gränges Aluminium av boggivagnar littera Smms ombyggda från Rs av AGEVE. Sex stycken av de då avställda Lammp ändrades året därpå av Notviken till Lalmmp för sligtransporter från Norge till Rönnskär.

Till vänster containers för torv.
-
Åke Söderlund
Och här vagn litt Lammp 424 3 007-5 lastad med Aluminium göt till SAPA i Vetlanda numera HYDRO.
Observera att 4 av 5 stolpar på långsidorna inte sitter i yttre stolphållare utan i stolphållare markerade med 4 och 5 på ritningen ovan.
Fotad i Vetlanda 82-10-20 av Åke Söderlund
Observera att 4 av 5 stolpar på långsidorna inte sitter i yttre stolphållare utan i stolphållare markerade med 4 och 5 på ritningen ovan.
Fotad i Vetlanda 82-10-20 av Åke Söderlund
- Bilagor
-
- Lammp 424 3 007-5 lastad med Al-göt till SAPA numera HYDRO i Vetlanda 82-10-20.jpg (154.28 KiB) Visad 566 gånger
-
olle sundström
Tack för all värdefull information! Och ja, det var förstås i vagnarnas skepnad som sligbuttsbärare jag såg dem då för bortåt 40 år sedan. Tiden rusar iväg...
Olle S
Olle S