Utan att jag inte har för avsikt att kritisera något på vårt forum,så kommer en undran?Är det mindre av
av nya inlägg i en jämförelse mot förr på forumet
samt är det fler som tycker så.Om så är fallet varför kan vara orsaken till mindre nya inlägg på forumet.
Med Vänliga Hälsningar från jvm-vän nr 92 i Falun.
Inlägg/bidrag till vårt forum
Re: Inlägg/bidrag till vårt forum
Ja det är mindre inlägg på detta forum. Det verkar vara en generell trend att användningen av forum går ner. Troligen flyttar trafiken till sociala medier. Vi ser det samma på Smalspårsforum.
(Vi behöver inte ha en diskussion om hur mycket bättre forum är jämfört med sociala medier i denna tråd. Uppenbart är att många har en annan åsikt.)
(Vi behöver inte ha en diskussion om hur mycket bättre forum är jämfört med sociala medier i denna tråd. Uppenbart är att många har en annan åsikt.)
-
chfahlgren
Tack till vännen Olof W.för ditt svar
Med Vänliga Hälsningar från CarlHenry Fahlgren iFalun
Nog är det lite stillsammare.chfahlgren skrev: 26 mar 2026, 16:53 Tack till vännen Olof W.för ditt svar
Ett tips i förbifarten kan annars vara att lägga in sitt inlägg i rätt forumdel. Har man en allmän järnvägshistorisk fråga så lägger man med fördel in den i avdelningen "Järnväg allmänt", har man en fråga om spårteknik, broar, signaler m.m. bör man lägga den i "Bana och byggnad", handlar det om t.ex. något ånglok läggs den bäst i "Rullande materiel" och så vidare. Det är i dessa och liknande avdelningar de flesta tittar, skulle jag tro.
Nu har vissa järnvägshistoriska frågor hamnat i "Om forumet"-avdelningen, trots att den flyttats längst ned och då minskar nog chansen att få svar en hel del.
Kategorin som innehåller "Om forumet" och "Trafikchefen" kallas förvisso fortfarande "Forumet", vilket kanske kan bli missledande (och borde nog också heta "Om forumet"). Men det är alltså inte det som är "Forumet" för järnvägshistoriska frågor, utan det är avsett just för frågor som handlar om forumet självt, t.ex. hur något i forumet fungerar – alltså inte järnvägshistoriska ämnen.
Just en fundering om lägre inläggstakt än förut passar förstås däremot i "Om forumet" (men kanske inte i "Trafikchefen".)
Senast redigerad av John T den 26 mar 2026, 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
-
Gunnar Ekeving
Kanske enklare om det var färre kategorier/underavdelningar? "Historiskt material" t ex verkar kunna innehålla det mesta som kan tänkas tas upp på forumet - allt är ju historiskt, och trådar i underforumet "Bilder" kommer ofta att innehålla mycket mer än själva bilden och kortfattade svar om t ex var bilden kan tänkas vara tagen.
Genom att välja "Aktiva trådar" kan man dock få överblick över alla trådar där det gjorts inlägg på senare tid, så om vi bara tänker på att använda beskrivande rubriker när vi startar trådar gör det kanske inte så mycket att det finns överlappande underfora!
Genom att välja "Aktiva trådar" kan man dock få överblick över alla trådar där det gjorts inlägg på senare tid, så om vi bara tänker på att använda beskrivande rubriker när vi startar trådar gör det kanske inte så mycket att det finns överlappande underfora!
Själv använder jag Olästa Inlägg för att se vad nytt som skrivits sen mitt senaste besök. Då får man upp allt nytt som skrivits oavsett avdelning. Men även jag märker att aktiviteten sjunkit drastiskt på forumet sista året.