Vad händer hos JÅÅJ?

Conny Sernfalk

Re: Vad händer hos JÅÅJ?

Inlägg av Conny Sernfalk »

JååJ fick en kraftig nedsättning av skulden för ett par år sedan. Men räntan kanske har varit hög? JååJ lyckades åtgärda det stora banvallsraset men om jag förstått rätt haft en gradvis nedsättning av aktiviteter samt inget körtillstånd nu på många år. Dressintrafiken verkar ha varit igång och finns t.ex. med i årets tågsommar inkl. möjlighet till övernattning i sovvagn i Svanskog. Järnvägsmuseet i Svanskog (fordonshall) verkar också haft öppethållande hela tiden medans Järnvägsmuseet i Åmål ej varit öppet senaste året / åren (?).
Om konkurs beviljas torde frågan uppstå vad som ingår i konkursförvaltarens utmätning och vad som ej ingår (kommunägt, stiftelseägt e.t.c.
T.ex. Dressintrafiken som är beroende av att banan ligger kvar. Den nyligen upprivning spåret vid vägkorsning är inget hinder för att kunna dra en trampdressin. Snarare tvärtom säkerhetsmässigt(?).
Likaså om all rullande materiel ägs av JååJ, eller om fordonen i Svanskog tillhör samma stiftelse som stationshuset?
Enligt lokaltidning från i år är föreningen under avveckling och har endast tre aktiva personer, varav två är i 80 års åldern. Enligt tidningen hoppas man att kommunen ska driva museet i Åmål. Men det torde förutsätta att inte all rullande materiel säljs till t.ex. Hallkvist skrot i Kil. Hallkvist har t.ex. den mobila klippmaskinen som kan skrota ett ånglok på en arbetsdag och ej heller komplicerade långväga förflyttningar.
Däremot ger skrotningar numer ej så mkt ekonomiskt.
Det är nog inte slut på nedläggning / bantning av järnvägsmuseiföreningar, men JååJ visar att det är klokt att försöka undvika konkurser och ha ordning på ekonomi, stadgar och ev. andra ägande former.

I mitt tycke har JååJ många bevarade fordon (50-60 st?) men få som är unika. Dem mest unika torde vara ångloket SJ A7 (DJ 10) som dessutom bör vara körklart. Även S5 loket (BJ 106) är ensam som bevarad loktyp (även om S7 är snarlik). S5 loket har varit avställt i många år men föreningen har en oanvänd reserv ångpanna till loket. Mindre värde kanske E2 1122 är, men torde vara körbart(?). En lite udda vagn som är den enda bevarade i Sverige är f.d BJ ångfinka som väl finns i Svanskogsmuseet?
JÅÅJ 1986-08-30 Åmål BJ 106 Foto2 Conny Sernfalk.jpg
JÅÅJ 1986-08-30 Åmål BJ 106 Foto2 Conny Sernfalk.jpg (208.95 KiB) Visad 1409 gånger
JÅÅJ 1986-08-30 Åmål DJ 10 Foto4 Conny Sernfalk.jpg
JÅÅJ 1986-08-30 Åmål DJ 10 Foto4 Conny Sernfalk.jpg (218.39 KiB) Visad 1409 gånger
Olof W

Inlägg av Olof W »

Nu blandar jag kanske ihop föreningarna men för längesedan var jag på besök i ett lokstall i Dalslands-trakten där de hade bevarat en fin direktionsvagn från BJ. Var inte det JÅÅJ?
BoJ

Inlägg av BoJ »

Himla tråkigt! Underbara lok och i princip eget spår Åmål - Svanskog. Fantastisk miljö längs spåret osv. Men tiden är nog tyvärr förbi!
Det är nog inte sista föreningen som gör konkurs.
Vi får hopas på Åmåls Kommun. Och om någon kunde få till ett riktigt bra koncept för EU medlemmar. Det bör finnas möjligheter.
Conny Sernfalk

Inlägg av Conny Sernfalk »

Vid sökning på web platser framkommer lite av varje. T.ex. att Järnvägen Åmål-Svanskogs köptes av Åmål och Säffle kommuner 2004. JååJ:s uppdrag har varit underhåll och skötsel. Större arbeten har genomförts av JååJ i något sålunda nutid. T.ex Reparationer av Bollsbytunneln för några år sedan efter lång tids avstängning. Även iordnigställt 2 stora banvallsras 2009.
Svanskogs stationshus ägs av stiftelsen Svanskogs Järnvägsstation sedan 1993. Fordonshallen (museum) i Svanskog som varit öppen för besökare men oklart om det är JååJ eller stiftelsen som äger hallen.
Lokstallet i Åmål ägs av Åmål kommun.
Dressinåkning (hela banan) utförs av Joytrail med möjlighet att kombinera med att paddla kanot. Joytrail annonserar för fortsatt dressin verksamhet under 2026
Det bör innebära att byggnader (Åmåls lokstall/museum samt Svanskogs järnvägsstation) , bana (inkl räls) samt dressin verksamheten står utanför konkursen.
Kvar bör då bli alla järnvägsfordon som torde (?) ingå i konkursen. Numer är försäljning av järnvägsfordon till skrotfirmor ingen större vinst för säljaren.
Föreningar / privatpersoner / Museer m.fl intressenter kan kontakta konkursförvaltaren (se länken på ursprungsinlägget) och kunna förvärva enstaka rullande material till möjligen fördelaktigt pris mot bortforsling.
Det återstår samtidigt att se om Åmåls kommun är positiv till att överta järnvägsmuseet i Åmåls lokstall och som skulle kunna omfatta dom mest värdefulla fordonen från JååJ. Det är tråkigt att JååJ saknar muskler för att iaf driva museet i Åmål som stillastående museum.
På nytagna bilder ser området utanför museet ut som en skrotgård efter att föreningen tömde lokhuset i Åmål under 2025.
Det största förlusten vid skrotning av all rullande materiel torde pampiga DJ 10 vara och som dessutom bör vara fullt körbar efter iordningsställande för några år sedan.
JÅÅJ 1986-08-30 Åmål DJ 10 Foto5 Conny Sernfalk.jpg
JÅÅJ 1986-08-30 Åmål DJ 10 Foto5 Conny Sernfalk.jpg (138.59 KiB) Visad 1092 gånger
Micke Carlsson

Inlägg av Micke Carlsson »

Enligt byskvallret har konkursförvaltaren idag visning av fordon till försäljning i Åmål.
HenrikR

Besök och sammanfattning av läget hos JÅÅJ

Inlägg av HenrikR »

Hej!
I fredags besökte jag och en kollega JÅÅJ. Syftet var att få en bild av föreningen, vad som ska avvecklas och vad som händer. Förutom besöket har jag pratat runt lite med aktiva och f.d. aktiva medlemmar. Här kommer min uppfattning av läget.

Konkursförvaltare är Advokatfirman Kjällgren. Konkursen omfattar som jag förstår det, föreningen JÅÅJ, men inte stiftelsen Svanskog station, eller de privatägda fordon som finns hos föreningen. De bör inte heller gälla fordon med hembud (från JVM), men frågan är vad konkursförvaltaren har för uppfattning om detta. Jag tänkte ha en kontakt med dem i veckan.

Som jag förstått det ägs banan av Åmål och Säffles kommuner, Svanskog station av stiftelsen, men vid mitt besök var det lite oklart vem som äger vagnhallen i Svanskog. Lokstall mm på Åmål Östra sägs vara kommunen. Men andra spår ägs inga byggnader, mark eller spår av JÅÅJ. Det har bedrivits dressinuthyrningsverksamhet i Svanskog, lite oäsker på om det är JÅÅJ eller stiftelsen som bedrivt denna.

Fordonen ägs av JÅÅJ, utom dessa, om jag har uppfattat det rätt:
-DJ H3 10, privatperson Ruben Hammarström
-NBJ stut 9, Lennart Eriksson
-BJ ABo1 13, Hans Keller
-Reservpanna S5-lok, samt Os-vagnen den står på, Hans Keller
-Rälsbussen Yd 344 har tidigare tillhört två personer, men lär numera ägas av JÅÅJ.
-E2 1122 och WL2 4478 ägs av föreningen, men JVM har hembud på dessa.
Men som sagt, om detta också är konkursförvaltarens uppfattning, vet jag ej ännu.

Fordonen i Åmål står på spåranslutet spår, men oklart om det finns något infrastrukturförvaltare. Där finns följande fordon:
-I stall: BJ Y3 106, Y7 1207, E2 1122, DJ H3 10.
-Innanför stängslet, men utanför stall: T21 96 och 106, reservpanna E på O-vagn, ELRB fd Y (mycket dåligt skick), R5 3197, en FV1, NBJ stut 9 och 10, div lokomotorer, en väldigt ålderdomlig spårrensare, en sexdörrars MDR. En vagnskorg från en fd BJ, 2-axlig sommarvagn.
-På bangården: En brunnen FV1, godsvagnar, Zs 55 och en NBJ-stut till (17?) samt reservpanna S5 på Os-vagn.

Spåret til Svanskog går ej att använda över E45, så att hämta något spåledes här torde vara uteslutet. Till det kommer spårets ev skick, och avsaknad (väl?) av infrastrukturförvaltare med giltigt tillstånd.
-I Svanskog i hallen: E2 935, Z43 444 (enl uppg funktionell), Yd 344, Y7 1223 utan inredning, en liten Deutz-lmot (likn TGOJ Z1), 2 MDR 6-dörrars
-I Svanskog utomhus: WL14 2864, BJ ABo1 13, B8 3160, B8 4223 (fd DJ), AB7 3298, en komplett B9 och en B6 utan inredning samt en SV3 fd BJ ångfinka som såg komplett ut vid snabb titt. Fin liten ångpannan för den som behöver det till en ångbåt eller annat "ångprojekt"

Min uppfattning om fordonen är:
-Ånglok i gott skick, fina reservpannor, särskilt S5-pannan.
-Alla personvagnar är i olika grad av "behov av åtgärder", där kanske WL14 var fräschast och DJ B8-vagnen tyvärr sämst med takläckage och mögel.
-De tre jag personligen tycker behöver räddas och få et nytt hem är: BJ Y3 106 inkl pannan, DJ H3 10 och Yd 344. Möjligen även BJ ABo1 13, men det finns en systervagn till Göteborg, och inredningen är i behov om omklädsel, så det är ett stort projket att få från Svanskog samt att rusta upp. BJ Y3 106 har fina hjulmått, men en inte så snygg lagning i kopparplåten i fyrboxen, innanför fyrboxdörren. Men reservpannan är aldrig använd efter rev och fortfarande tectylad på insidan, samt synnerligen fin. Isolera den, ta klädseln från pannan som är i loket, och åk. Nja, så enkelt är det kanske inte, men vilken fin liten maskin at ha i Nora eller Falun!
-Det fordon som borde vara intressantast för ny ägare är R5 3197. Det är ytterst sällan en komplett restaurangvagn kommer ut på marknaden. Den kändes vid snabb koll komplett, men är även den i stort behov av underhåll och omsorg.

Tydligen har konkursförvaltaren utlyst en visning av det som ska avyttras den 28/4, för den som är intresserad.

Mvh Henrik R, JVM
Olof W

Inlägg av Olof W »

Tack för en bra sammanfattning av läget Henrik.
/Olof
Granis

Inlägg av Granis »

Det verkar som att föreningen, som väl också antyds i nåt inlägg här, sålt av fordon sedan tidigare? Långt tidigare kanske? För att säkra dom mot fordringsägare då? "Förr" ägdes väl allt -i varje fall fordonen- av föreningen JÅÅJ?

/ L G
HenrikR

Inlägg av HenrikR »

Jag tror att det enda som sålts av som jag kommer på, är just DJ 10, och det var för att få in pengar till föreningen, enligt de jag pratat med./HP
Skriv svar