Ritning för gammal fjb-tastatur

anders_w

Ritning för gammal fjb-tastatur

Inlägg av anders_w »

Har någon tillgång till ett kopplingsschema för en gammal fjb-tastatur?

Jag har på auktion lyckats ropa hem en av den typ som användes när Ånge fick sin första fjärrblockeringscentral 1955. Denna typ har tre rader à fem tryckknappar och användes i de två första generationerna av fjärrblockering på SJ: SIB 58 och JZA 11.
Märkskylten på undersidan har ingen modellbeteckning, men väl numret 491402/5.

Tastaturen har en lång sladd som slutar med en rektangulär anslutningspropp av teletyp. Det råkar inte finnas någon som vet var man kan få tag på ett motsvarande jack? Det vore roligt att kunna koppla den till något.
el_vikingo

Re: Ritning för gammal fjb-tastatur

Inlägg av el_vikingo »

Några bilder underlättar.
Gunnar Lilienberg

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Angående anslutningsdon så är det svårt att ge ett konkret tips eftersom jag har svårt att bedöma vilken sorts kontakt du menar. Tidigare var Elfa Distrelec AB ett säkert kort när det gällde köp av el- och elektronikkomponenter men jag såg till min besvikelse att företaget har dåligt betyg hos Trustpilot.
anders_w

Inlägg av anders_w »

torbjorn_forsman

Inlägg av torbjorn_forsman »

Elfa lär ha blivit bättre på sista tiden efter ett ägarbyte till, nu är det RS Components som ligger bakom istället för holländarna.
Men det finns många andra komponentdistributörer att handla från också. TME, Electrokit, Bejoken, Farnell, Conrad, Mouser bara för att nämna några.

Något kontaktdon motsvarande det som syns på Traderabilderna kan man dock knappast vänta sig att kunna köpa nytt från lager idag. Men den där typen var en gång i tiden vanlig inom LM Ericsson / Televerks-världen, det finns säkert någon som har ett begagnat liggande om inte annat.
Per Wirback

Inlägg av Per Wirback »

Kontakten är ett vanlig standard Ericsson anslutningsdon som används överallt i televärlden.
Det består av 20-deliga segment, i detta fall 3 st i en gemensam kåpa.

Samma typ av kontaktdon finns i stativen för telefonväxlar, selektorstativ, fjärrar, telereläsatser i 59-ställverk etc
ULJ har nog en näve liggande som kan överlåtas.

Vad gäller ritning har jag tyvärr inget, Kanske Anders Järvenpää kan ligga på något.
anders_w

Inlägg av anders_w »

Tack för svaren.

Denna typ av tastatur har upptill en rad knappar för angivande av tågtyp: SPGOR. De tre första borde betyda snälltåg, persontåg och godståg, men vad kan O och R ha stått för?
Bengt Löfgren

Inlägg av Bengt Löfgren »

Jag har som mättekniker inom försvarsindustrin levt ett 46-årigt yrkesliv med ELFA-katalogen framför ögonen. Jag kan med 99,9 procentig säkerhet säga att ett sådant kontaktdon har aldrig funnits på ELFA.
Anders Sandgren

Inlägg av Anders Sandgren »

Däremot fanns motsvarande typ på en perrongförstärkare från Svenska Reläfabriken som jag en gång hade. Förstärkare lämnade jag i Gävle för några år sedan och om jag hade extra kontaktdon som blev kvar så vet jag inte var de är idag...
Skriv svar