Vad händer i Finska museitågs branchen och kommande jubileum

Conny Sernfalk

Vad händer i Finska museitågs branchen och kommande jubileum

Inlägg av Conny Sernfalk »

Tyvärr blev SJK resan till järnvägen Turko - Toijala 150 år i juni inställd. Tyvärr är även biljetter till jubileumståget 22/6 (Turko - Toijala - Helsinki) slutsålda (enl https://www.reissujuna.fi/en/turku-toij ... 150-years/).
Enligt SJK annonsen skulle 5 ånglok vara igång vid jubileet. Kommer det att bli fler jubileumsresor från / till Toijala eller andra orter den 22/6? Något som är värt att ta sig österut till?

Anders J har tidigare rapporterat om f.d. VR ägda ånglok som överförts Järnvägsmuseet i Hyvinkää.
När jag söker runt på web sidor framkommer framkommer bl.a. följande:

1 Ångloksparken i Haapamäki (Ca 40 ånglok?). Ångloken sägs ha tillhört VR även under under uppställningen i parken. Tidningsartiklar anger dels att ångloksparken stängdes permanent våren 2025 efter att verksamheten blivit utredd för bl.a. grov skadegörelse och grov förskingring (bl.a olovlig försäljning till skrotningsfirmor) . Åklagare valde dock att ej inleda åtal efter samtal med VR och företrädare för ångloksparken.
Enligt web sidor har dock lok på senare tid skrotats eller blivit sålda / borttransporterade. Vad händer / har hänt med dom många ångloken? Har något/några fått nytt hem i t.ex. Hyvinkää?

2 Tidningsartiklar om att två operatörer med ånglok fått indragna tillstånd. Ska dels ha handlat om operatör som genomfört resor med Hr1 1009 (bas i Kouvola)och dels annan operatör som genomfört resor med "Risto" litt. Tr1. I vissa media tycks det ha varit en debatt med ifrågasättande av ångloksresor efter händelser bl.a. bränder. Bl.a. ska en vagn ha antänts i samband med resa.
Ångloksföreningen i Pieksamäki som äger Tr1 1096 har tillstånd för resor på VR spår fram till 2027 men enligt media oklart om föreningen kommer att ansöka om förlängt tillstånd.
Järnvägen till Borgå har Anders tidigare rapporterat om. Om jag fattat rätt är målsättningen att bedriva trafik med rälsbussar (ej ånglok).

Vad händer med museiföreningarna / operatörerna som har som mål att bedriva museitåg på VR spår? Vilka finns kvar som anordnar regelbunden ånglokstrafik på VR spår?
Finns det en pågående utskrotning av finska ånglok utifrån dels stängningen av Ångloksparken i Haapamäki och dels att Hyvinkää museet fått fler lok att ansvara för (som tidigare ägdes av VR)?
Har månne Anders Järvenpää kompletterande info?
VR Ånglok 961 Pieksamäki 1972-12-28 foto Conny Sernfalk.jpg
VR Ånglok 961 Pieksamäki 1972-12-28 foto Conny Sernfalk.jpg (71.73 KiB) Visad 772 gånger
VR övrigt 1972-12-27 Pumpdressin Toijala-Kouvola foto3 Conny Sernfalk.jpg
VR övrigt 1972-12-27 Pumpdressin Toijala-Kouvola foto3 Conny Sernfalk.jpg (213.82 KiB) Visad 772 gånger
VR Ånglok 1093 Tr1 1972-12-28 Pieksämäki foto Conny Sernfalk.jpg
VR Ånglok 1093 Tr1 1972-12-28 Pieksämäki foto Conny Sernfalk.jpg (103.07 KiB) Visad 772 gånger
Anders Järvenpää

Re: Vad händer i Finska museitågs branchen och kommande jubileum

Inlägg av Anders Järvenpää »

Det var många frågor. Jag ska försöka ge kortfattade svar på några av dem och belysa bakomliggande trender och tankegångar.

1. Något sådant som "VR spår" finns ej längre. VR är ett publikt, tills vidare av staten helägt men i enlighet med riksdagens medgivande till hälften till salu varande aktiebolag som bl.a. idkar tågtrafik. Den finska statsbanan förvaltas av Trafikledsverket och trafikleds av Fintraffic. VR har avvecklat sitt ägande av museifordon med reservation för att någon enstaka överlåtelseprocess ännu kan pågå.

2. Det finns ej någon statligt ägd fordonssamling i Finland. Alla järnvägsfordon, såväl kommersiella såsom historiska ägs av privaträttsliga samfund. Förvaltningen av det rullande kulturarvet i form av historiska tåg är i sin helhet beroende av fritidsintresset hos entusiaster.

3. Det finns tre slag av privaträttsliga samfund som äger historiska fordon i Finland:
a) Stiftelsen Finlands järnvägsmuseum,
b) Ungefär tio föreningar (i Finland är en förening per definition ideell),
c) Några aktiebolag.

4. I Finland har den nuvarande regeringen funderingar som omfattar en omdefiniering av välfärdssamhället. En konsekvens av denna tankegång är en drastiskt nedskuren kultursektor, som förverkligas stegvis. Den museala tågbranschen kan inte undgå att drabbas av denna beklagliga trend. Konsekvensen är, att ett allt större ansvar ligger i privata händer och att bedriva kulturverksamhet som en fritidssyssla. Enligt dessa tankegångar är det inte i samhällets intresse eller samhällets uppgift att bl.a. bevara historiska järnvägsfordon eller skapa kulturupplevelser med dem på skattebetalarnas bekostnad. Detta ställer självfallet helt nya krav på alternativa finansieringskällor för den järnvägshistoriska verksamheten.

5. Fordonssamlingen i parken i Haapamäki finns delvis kvar, dels övertagen av den lokala föreningen som driver lokstationen, dels har den övertagits av stiftelsen, dels andra föreningar och dels har den blivit utskrotad. Kvar i Haapamäki finns fordon som väntar på skrotning eller transport. Under parkens sista tid skedde en utskrotning av några fordon för att förbättra parkbolagets likviditet. Detta ledde till förvecklingar beroende på oklara ägoförhållanden och oklara avtal. Den uppkomna situationen är ett praktexempel på vad som kan uppstå som konsekvens av bristande insikter i avtalsjuridik. Den största förlusten var skrotningen av två värdefulla spårvagnar vars ägoförhållanden är tvistiga.

6. Vad gäller Hr1 1009 har bolaget som ägde maskinen och några vagnar blivit sålt och fordonen transporterade till Hyvinge för renovering. Loket genomgår en lättare revision med bl.a. byte av tuber. Såvitt jag har uppfattat rätt ska maskinen åter ut i trafik snarast möjligt.

Här har vi en bild av transporten i Riihimäki början av april (jag körde den gula maskinen som har ATC och därmed snabbade upp transporten betydligt).
-
20260403_202736.jpg
20260403_202736.jpg (179.36 KiB) Visad 661 gånger
-
7. Ångloksföreningen i Pieksämäki som kör några gånger i året har inte Tr1 1096 utan en Vr1-maskin. Den privatägda Tr1 1096 finns i verkstaden i Hyvinge och genomgår en totalrevision. Arbetet har bl.a. fördröjts av uppdagade allvarliga maskinskador i delar som är både besvärliga och kostsamma att nytillverka. Vi får hoppas att maskinen kommer ut i trafik så småningom.

8. Bolaget som bedrev trafik med snälltågsmaskinen Hv3 995 med Nurmes som bas blev sålt i vintras. Dessvärre ledde detta till indraget säkerhetsintyg, vilket ledde till att jag till slut blev tvungen att ställa in SJK-resan till Toijala eftersom någon ersättare inte kunde uppbringas. Jag tänker inte gå in djupare i den bakomliggande problematiken men betonar vikten av omfattande järnvägsjuridiskt kunnande och goda insikter i gällande lagstiftning och regler om man vill vara framgångsrik järnvägsoperatör. Det centrala är att bedriva sin verksamhet i enlighet med säkerhetsstyrningsystemet och samtidigt uppfylla de krav som samhället ställer på en järnvägsoperatör.

9. Det finns flera samfund som har de erforderliga färdigheterna och sköter sina åligganden utmärkt. Ett exempel är Borgå museijärnväg som förutom att köra på statsbanan nyligen inledde trafik på den av staten arrenderade banan Borgå-Olli med samtrafik med statsbanan. Föreningen är infrastrukturförvaltare på den arrenderade sträckan som juridiskt betraktas som en privatbana. I dagsläget (t.o.m. när dessa rader skrivs) körs endast Dm7-rälsbusståg men siktet är inställt på ångtåg med små lok (Vr1, Tk3) inom en inte avlägsen framtid. Föreningen har både starkt järnvägstekniskt kunnande samt järnvägs- och avtalsjuridiskt kunnande, vilket är en framgångsrik kombination.

Här ser vi det första tåget jag körde till Borgå under den första trafikdagen första maj 2026.
-
20260501_140503.jpg
20260501_140503.jpg (283.37 KiB) Visad 661 gånger
-
10. Järnvägsmuseets historiska tåg med vagnar med träkorg är ute då och då draget av museets Hv1 555 "Prinsessan", Dv16 eller Dr13. Som järnvägsoperatör för dessa tåg tjänstgör föreningen Sinisten Vaunujen Ystävät (SVY).

Här ser vi Prinsessan inne på verkstaden i Hyvinge kvällen före 200-årsjubileet i slutet av september 2025.
-
20250926_183143.jpg
20250926_183143.jpg (200.63 KiB) Visad 661 gånger
-
11. Under 150-årsjubileet för banorna Tavastehus-Toijala-Åbo och Toijala-Tammerfors 22/6 2026 har vi planerat följande trafikupplägg på bredspåret med länkar till körplanerna och med aktuella järnvägsoperatörer inom parenteser:

Järnvägsmuseet (SVY) kör Hyvinge-Toijala-Hyvinge med Prinsessan Hv1 555.

https://juliadata.fi/timetables/advance ... rator=9903

Lokmuseet i Toijala (PoRha) kör två tågpar Toijala-Tammerfors-Toijala med rälsbuss Dm7 4216

https://juliadata.fi/timetables/advance ... rator=3163

Lokmuseet i Toijala (KMOY) kör Toijala-Valkeakoski-Toijala med "Ankan" Vr2 964.

https://juliadata.fi/timetables/advance ... rator=3184

Den sistnämnda maskinen har inte varit ute och rullat på tiotals år.

Här ser vi loket i Toijala i oktober 2025.
-
20251011_180706.jpg
20251011_180706.jpg (307.34 KiB) Visad 661 gånger
-
Dessutom rullar tåg på Jockisbanan i anslutning till jubileet.

Den som vill åka med de historiska tågen kan:
a) Ta båten från Stockholm på söndag morgon till Åbo som är framme söndag kväll,
b) Ta IC-tåget till Toijala,
c) Övernatta i Toijala,
d) Ta ett IC-tåg till Riihimäki,
e) Ta ångtåget till Toijala,
f) Ta ångtåget till Valkeakoski och åter Toijala,
g) Ta rälsbussen till Tammerfors,
h) Ta IC-tåget till Åbo hamn,
i) Ta kvällsbåten till Stockholm som är framme tisdag morgon.

Om man väljer att åka från Stockholm på lördag kväll kan man använda söndagen till att besöka Jockisbanan som har reguljär trafik under dagen.

12. Till sist får vi inte glömma det storartade jobb som görs inom den smalspåriga verksamheten. Jockisbanans (750 mm) trafiksäsong håller på att inledas.

Här ser vid Högforsbanans lok HKR5 inne i verkstaden i Minkiö självständighetsdagsaftonen 2025 under reparation av smärre bromsproblem.
-
20251206_172308.jpg
20251206_172308.jpg (277.5 KiB) Visad 661 gånger
-
13. Även den kommersiella järnvägsdriften diversifieras på ett intressant sätt med nya aktörer främst inom godstrafiken. Förhoppningsvis lyckas vi attrahera trafikflöden från landsvägen till järnvägen.

Här ser vi mitt tåg med bruttovikt 1932 ton med "pinnar" väntandes på mötande tåg i Kinni på Savolaxbanan i onsdags. Tåget var på väg till träförädlingsindustrin i Kuusankoski. Medan jag sov förvandlades lasten till flis och följande morgon kunde jag köra vidare med ett tomt tåg.
-
20260527_161141.jpg
20260527_161141.jpg (321.89 KiB) Visad 661 gånger
-
Jag gillar att köra godståg med Willisonkoppel (SA3) och Matrossowbromsar eftersom till- och frånkoppling går behändigt och bromsarna lossar snabbt. Skruvkoppel och KE-bromsar i G är en plåga!
_
Telefonmästare. Lokförare.
Besc

Inlägg av Besc »

Stort tack Anders för ett mycket informativt inlägg!
BD-

Inlägg av BD- »

Anders Järvenpää skrev: 31 maj 2026, 11:26
13. Även den kommersiella järnvägsdriften diversifieras på ett intressant sätt med nya aktörer främst inom godstrafiken. Förhoppningsvis lyckas vi attrahera trafikflöden från landsvägen till järnvägen.

Här ser vi mitt tåg med bruttovikt 1932 ton med "pinnar" väntandes på mötande tåg i Kinni på Savolaxbanan i onsdags. Tåget var på väg till träförädlingsindustrin i Kuusankoski. Medan jag sov förvandlades lasten till flis och följande morgon kunde jag köra vidare med ett tomt tåg.
-
Bild
-
Jag gillar att köra godståg med Willisonkoppel (SA3) och Matrossowbromsar eftersom till- och frånkoppling går behändigt och bromsarna lossar snabbt. Skruvkoppel och KE-bromsar i G är en plåga!
_
Är vagnarna ryska eller estniska? Är det möjligen så att så småningom förbjuds godsvagnar byggda enligt GOS normer inom EU inklusive Finland (och de baltiska länderna?).
Beträffande plåga, behövs god linjekännedom för att köra 1932 ton tåg med Matrossowbromsar?

https://en.wikipedia.org/wiki/ArcticRail
Anders Järvenpää

Inlägg av Anders Järvenpää »

Vagnarna är registrerade i Estland (26), se bilden.
-
20260211_144106.jpg
20260211_144106.jpg (225.85 KiB) Visad 385 gånger
-
Den framtida utvecklingen beror i stor grad på hur Rysslands anfallskrig mot Ukraina utvecklas och förhoppningsvis avslutas snarare förr än senare.

Det är givet att någorlunda bra linjekännedom behövs på utmanande backiga linjer såsom banorna kring Jyväskylä och Savolaxbanan för att hålla mängden svordomar inom rimliga proportioner och för att överhuvudtaget förmå ta sig upp för de värsta backarna. Jag var inte alls imponerad av fjtkl beslut att ta in mig på sidan i Kinni för att stanna i en uppförsbacke i stället för att köra vidare till Hillosensalmi och stanna på vågrätt spår för att invänta mötande tåg.
_
Telefonmästare. Lokförare.
Leif B

Inlägg av Leif B »

Det är naturligtvis en fördel om även fjtkl har en viss linjekännedom. Och viss kunskap om tågs dynamiska egenskaper...

/Tänker 🤔
Leif
Skriv svar