Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Rasmus Axelsson
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 dec 2023, 20:42

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av Rasmus Axelsson »

Lindesberg, Mosås, Hallsberg och Södertälje södra.
Bengt Hultin
Inlägg: 12
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:12

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av Bengt Hultin »

I Uttran finns (fanns?) en gångtunnel under spåren vid den tidigare stationen. Vid entrén finns en trappbyggnad i en typisk äldre järnvägsstil. Den kan tidigare när stationen var öppen för resenärer erbjudit tillträde till plattformen.
Peter Andersson
Inlägg: 5
Blev medlem: 08 jan 2024, 12:11

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av Peter Andersson »

Göran Kannerby skrev: 15 feb 2024, 11:33 Vislanda har en ganska gammal tunnel. Den har dessutom den egenheten att den saknar förbindelse med plattformen för spår 2-3. Denna nås endast via bro från östra sidan, från väster man således först korsa hela bangården via tunneln för att sedan via bron ta sig i motsatt riktning till plattformen.
Vislandas gångtunnel hade uppgång till perrongen fram tills persontrafikens nedläggning i början av sjuttiotalet. Den perrongen låg då mellan spåren. Nuvarande gångbro leder till en perrong vid sidan om dubbelspåret.
Göran Kannerby
Inlägg: 82
Blev medlem: 01 jan 2024, 10:44

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av Göran Kannerby »

Peter Andersson skrev: 16 feb 2024, 02:34
Göran Kannerby skrev: 15 feb 2024, 11:33 Vislanda har en ganska gammal tunnel. Den har dessutom den egenheten att den saknar förbindelse med plattformen för spår 2-3. Denna nås endast via bro från östra sidan, från väster man således först korsa hela bangården via tunneln för att sedan via bron ta sig i motsatt riktning till plattformen.
Vislandas gångtunnel hade uppgång till perrongen fram tills persontrafikens nedläggning i början av sjuttiotalet. Den perrongen låg då mellan spåren. Nuvarande gångbro leder till en perrong vid sidan om dubbelspåret.
Precis. Jag kunde varit tydligare med att normalhuvudspåren har nummer 1 och 2 eftersom det ursprungliga stationshuset låg på östra sidan, där numera teknikhuset finns. Så på så sätt har numreringen blivit rätt på nytt.

Spår 3 är förbigångsspår, alltså ett avvikande huvudspår. En praktisk utformning när man får behov av att låta uppehållståg förbigås utan att fördenskull tvinga dem att alltid använda förbigångsspåret.
IBr
Inlägg: 1
Blev medlem: 15 dec 2023, 13:46

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av IBr »

Många stationer och hållplatser runt Stockholm rustades upp för den ökande lokaltrafiken under 1930-talet. Gångtunnlar för lättare och säkrare åtkomst byggdes och biljettspärrar infördes för att slippa biljettvisering ombord på tågen. Tunneltrappbyggnader kombinerades ofta med stationshuset - eller kanske man kan säga tvärtom på de mindre hållplatserna, man integrerade tunneltrapphuset med biljettspärr och väntsal.

Nu frågades det väl främst efter tidiga gångtunnlar, det här är snarare exempel på en "andra våg" i sammanhanget, men även det borde vara av intresse om man nu vill studera gångtunnlarnas historia.

Här några exempel längs linjen mot Uppsala. Finns även både mot Södertälje (Uttran har nämnts) och Västerås.

Helenelund 1938. Inga trappor eller byggnader i tunnelns ändar, nedgång från plattformen genom stationshuset
https://digitaltmuseum.se/021018037317/ ... plats-1937
https://digitaltmuseum.se/021018132749/stationen

Tureberg (nu Sollentuna) 1939. Nedgång genom stationshuset, från plattformen och genom egen byggnad väster om järnvägen. Tunneln skyltas "Passage", den ersatte en gångbro som ledde över hela spårområdet. Till plattformen kom man tidigare via en övergång i plan.
https://digitaltmuseum.se/021018153623/ ... tationshus
https://digitaltmuseum.se/021018153645/ ... rg-station
https://digitaltmuseum.se/021018153637/ ... -sparsidan
https://digitaltmuseum.se/021018153642/ ... rg-station
https://digitaltmuseum.se/021018153644/ ... rg-station

Häggvik 1932. Inga byggnader i tunnelns ändar, nedgång från plattformen genom stationshuset
https://digitaltmuseum.se/021018032528/haggvik-station
https://digitaltmuseum.se/021018032532/gangtunnel
https://digitaltmuseum.se/021018150533/ ... -i-haggvik

Norrviken 1950-tal. Egna byggnader i bägge ändar och för nedgången från plattformen
https://digitaltmuseum.se/021018152466/ ... en-station
https://digitaltmuseum.se/021018152469/ ... en-station
Carl-Johan
Inlägg: 46
Blev medlem: 17 dec 2023, 15:07

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av Carl-Johan »

Så här såg det ut 3 januari 1995 från det stora berget invid stationen (som nu är helt bortsprängt och ersatt av SLs depå för pendeltågen).
Bilagor
Södertälje Hamn 3 jan 1995 DSC00949zxc.jpg
Södertälje Hamn 3 jan 1995 DSC00949zxc.jpg (165.6 KiB) Visad 1711 gånger
mormorsgruvan
Inlägg: 256
Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av mormorsgruvan »

Dateringen 1920 torde vara felaktig.
Skall med största sannolikhet vara 1913.
Leif B
Inlägg: 115
Blev medlem: 22 dec 2023, 15:30

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av Leif B »

I Tomelilla finns trappbyggnaderna bevarade varav den ena innehåller "Världens minsta museum". Själva tunneln finns inte kvar, eller går i varje fall inte att nå. Tunnelns syfte var dock inte att resenärer skulle nå någon plattform, utan att gående skulle kunna korsa järnvägen även om bommarna låg nere länge:
https://hasseotagemuseet.se/
K Lemming
Inlägg: 99
Blev medlem: 21 dec 2023, 23:31

Re: Persontunnlar och tunneltrappbyggnader

Inlägg av K Lemming »

Leif B skrev: 27 feb 2024, 10:16 I Tomelilla finns trappbyggnaderna bevarade varav den ena innehåller "Världens minsta museum". Själva tunneln finns inte kvar, eller går i varje fall inte att nå. Tunnelns syfte var dock inte att resenärer skulle nå någon plattform, utan att gående skulle kunna korsa järnvägen även om bommarna låg nere länge:
https://hasseotagemuseet.se/
Och i den andra tunnelbyggnaden låg, iaf när vi var i Tomelilla för ca 7-8 år sedan, "Världens minsta pub".
Skriv svar