Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Gunnar Lilienberg
Inlägg: 82
Blev medlem: 15 dec 2023, 15:04

Re: Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Sök gärna på ATC här: https://ekeving.se/sjk/sjka.php

Här finns nog tidningar som innehåller vad du letar efter, exempelvis Tåg 7/1980. Även flera nummer av SJ-nytt borde innehålla intressant information.
D Olson
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 dec 2023, 09:59

Re: Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Inlägg av D Olson »

Det finns åtskilliga olyckor där tåg framförts i alldeles för hög hastighet genom växlar och därmed spårat ur. I en del fall med dödsoffer som följd.

1975-08-08 Sala
1976-05-06 Sösdala
1978-08-07 Hallsberg
1978-08-10 Stehag
1979-08-23 Floby
1979-10-22 Nässjö
1980-05-14 Pålsboda
1980-08-18 Katrineholm
1980-08-29 Vislanda
1980-11-10 Linköping

Vidare var ett antal pendeltåg i SL-området inblandade i svåra olyckor då tågen passerat huvudsignal som visat “Stopp”, vilket ledde till olyckor med omfattande skador.

1969-06-04 Kallhäll
1975-09-26 Älvsjö
1978-08-18 Handen
1979-09-26 Älvsjö
1980-03-11 Södertörns Villastad

Dessa händelser var nog tillräckligt för att något måste göras snabbt. Kanske svårt peka ut just en specifik olycka som utlöste startskottet för ATC-utbyggnaden. Från sommaren 1980 pågick utbyggnaden av ATC för fullt.

Sedan fanns det väl en diskussion eller överenskommelse om att ATC skulle införas då lokbiträdena drogs in. Men dessa försvann ju betydligt tidigare än när ATC började byggas ut.
Anders Jansson
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Inlägg av Anders Jansson »

Nedan återges Lars Petersons diarium gällande ATC-införande. Processen synes ha påbörjats redan under slutet av 1970. Den hänvisning som finns till Upmarks diarium innehåller inget om ATC utan enbart höjda hastigheter i persontrafiken. Noteringarna ger en övergripande bild av utvecklingen under 1970-talet och början på 1980+-talet.
01.jpg
01.jpg (218.09 KiB) Visad 570 gånger
02.jpg
02.jpg (216.94 KiB) Visad 570 gånger
03.jpg
03.jpg (220.17 KiB) Visad 570 gånger
04.jpg
04.jpg (198.69 KiB) Visad 556 gånger
Anders Jansson
Inlägg: 102
Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42

Re: Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Inlägg av Anders Jansson »

Vid en hastig genomgång av underlaget i föregående inlägg kom jag fram till följande:
- Frågan om införande av ATC aktualiserades ursprungligen kring årsskiftet 1969/1970. Bakgrunden var ökade hastigheter och inte minst planerna på snabbtåg.
- Järna-olyckan den 7 december 1972 resulterade i en extern (riksdag och yrkesinspektion) och intern press att göra något åt säkerheten i pendeltågstrafiken. Det refererades då även till olyckorna i Upplands Väsby 1969 och Märsta 1971. Farsta-olyckan den 12 juli 1973 ökade pressen.
- ATC skulle till en början införas inom området för SLs pendeltågstrafik.
- Under 1974 inleddes förhandlingar med tänkbara leverantörer utifrån en av SJ framtagen kravspec.
HenrikR
Inlägg: 52
Blev medlem: 02 jan 2024, 12:48

Re: Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Inlägg av HenrikR »

Tack alla, och särskilt Anders J:s suveräna underlag!/HP
Anders Sandgren
Inlägg: 288
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Inlägg av Anders Sandgren »

Intressant att Knut Nilsson(c) var engagerad i frågan. Han var finanslandstingsråd i Stockholm vid den här tiden men hade även personlig erfarenhet av olycka då han var passagerare på ett av de pendeltåg som körde in på säkerhetsspår. Knut var en regelbunden tågresenär (han bodde i Vendelsömalm om jag minns rätt) och hade inte själv körkort. Tidigare hade han varit riksombudsman i SLU/CUF och då åkt land och rike runt med tåg, ofta med en polletterad cykel. På slutet av karriären skulle det införas tjänstebilar till landstingsråden, Knut och Åke Askensten(mp) avstod där Knut tackade nej då han ju saknade körkort och Åke A ville hellre ha en tjänstecykel.
Skriv svar