Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

HenrikR

Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Inlägg av HenrikR »

Hej!
I samband med planering av podden "Järnvägshistorier" så gör vi et avsnitt om ATC:s införande och bakomliggande orsaker till att ATC:n kom till. Jag håller på att göra en lista på lite tågolyckor, särskilt kring tiden 1979-1980 och har två frågor:

1) Det var en olycka i Floby 23 augusti 1979, där Rc2 1077 hamnade på sidan. Vet någon vad som hände?

2) Det var en annan olycka i Katrineholm 18 augusti 1980. Vet någon vad som hände där?

Är det någon som har en klar uppfattning om när SJ tog beslutet om att införa ATC, och om det var någon speciell händelse som utlöste detta?

Mvh Henrik R, JVM
Micke Carlsson

Re: Fråga om några tågolyckor i Floby och Katrineholm

Inlägg av Micke Carlsson »

Jag har svårt att föra det i bevis, men var det inte olyckan i Nässjö 1979, med nattåget som välte, som fick SJ att ringa LM Ericsson och fråga om de hade någon "grej"? Eller ringde de redan 1978? Och de hade ett styrsystem för sjömålsrobotar som ganska kvickt kunde omvandlas till ett tågskyddssystem. Provkörningarna på Nynäsbanan ägde väl rum 1980 om jag inte tar fel? Snabbt marscherat men detta tack vare att ett system för att beräkna avstånd, hastighet och målpunkt redan fanns på hyllan. Halvåret med test på Nynäsbanan gick vad jag förstått "jättebra" och utrullningen kunde börja redan 1981-82.

Antenn och balis såg nog inte ut som "nu" under provkörningen. Om ingen kastat den så finns på NJM någon konstig, fyrkantig plastlåda stor som ett mjölkpaket som nog hade med testen att göra. Det står på att man ska ringa SJ om man råkat hitta den någonstans, så den har nog trillat av från ett testfordon.

Ett riktigt killgissarsvar fick du där.
Lennart Fransson

Inlägg av Lennart Fransson »

Jag tror inte det var exakt så, utan att ATC-systemet i princip var beslutat och färdigutvecklat, och att ett stort antal olyckor runt 1980 sedan forcerade införandet. Visst finns ATC beskrivet i ett gammalt "Tekniskt Magasin" från slutet av 1970-talet?

"Men först på 1970-talet bestämde sig SJ för ett eget tågskydssystem av punktformig karaktär med informationsgivande don (baliser) som är placerade vid signaler, tavlor och vissa väganläggningar, som vid passage avger information till lokutrustningen. Systemet skulle fungera utan central styrning och vara helt distribuerat.

ATC började projekteras 1978 och de första sträckorna togs i bruk 1980"

Länk: https://www.teknikaliteter.se/2017/11/0 ... m-pa-rals/
Micke Carlsson

Inlägg av Micke Carlsson »

Länken till "teknikaliteter" innehåller (också) en hel del faktafel, så vi får väl se fram mot att podden ställer saker tillrätta.
Rolf Johansson

Inlägg av Rolf Johansson »

Min numera avlidne vän Bengt Sterner vid Banavdelningens Signaltekniska Sektion på Centralförvaltningen var den som utarbetade de tekniska specifikationerna för det punktformade ATC-systemet från SJ sida. Jag lärde känna honom ca 1974 och då var han och Dag Nordenskjöld på samma arbetsplats sysselsatta med specifikationerna för det som kom att bli datorställverket Ställverk 75". Jag tror att det var först efter att detta jobb hade blivit klart som han tog itu med ATC-specifikationen. Det innebär att beslutet om införandet sannolikt togs av någon på högre nivå (Gd, SJ-styrelse?) under första halvan av 1970-talet och att sedan upphandlingen kom att påbörjas runt 1978.

Sterner var mycket angelägen om konkurrens mellan SJ:s leverantörer och därför kom kontraktet för det ursprungliga ATC-systemet att delas mellan Standard Radio (ägt av ITT) och LM Ericsson.

/Rolf J
Ola Almquist

Inlägg av Ola Almquist »

I Säkerhetstjänsten 1980 som finns här står det lite om Katrineholm.

Det finns naturligtvis en del artiklar i dagstidningarna. Om ATC bland annat
här och här.

Här finns någon form av skrift från L M Ericsson.
HenrikR

Inlägg av HenrikR »

Tack Ola, allt verkar upphovsrättsskyddat = enda sättet är då att se det på plats? Undrar en ovan arkivsökare.
Ola Almquist

Inlägg av Ola Almquist »

Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet brukar kunna läsas av prenumeranter. Övriga av KB:s digitaliserade tidningar kan bara läsas vid särskilda datorer. Här finns en lista på vilka bibliotek som har dem.
Olof W

Inlägg av Olof W »

Står det något om införandet i boken från 125-års jubiléet? Jag hittar inte mitt ex just nu men det borde varit ett aktuellt ämne att ta upp?
Gunnar Lilienberg

Inlägg av Gunnar Lilienberg »

Ola Almquist skrev: 27 maj 2025, 18:40 I Säkerhetstjänsten 1980 som finns här står det lite om Katrineholm.

Det finns naturligtvis en del artiklar i dagstidningarna. Om ATC bland annat
här och här.

Här finns någon form av skrift från L M Ericsson.
Sökerhetstjänsten 1980 innehåller i sammanhanget intressant information eftersom det nämns att det var olyckan i Linköping november 1980 som triggade ett beslut om snabbare utrullning av ATC.
Skriv svar