SJ's sista smalspåriga ånglokstrafik?
-
- Inlägg: 19
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:08
Re: SJ's sista smalspåriga ånglokstrafik?
Enligt "Allmän Järnvägsstatistik" förstatligades KURJ 1 juli 1952. Därmed var KURJ den sista smalspårsbanan som övertogs av SJ. SRJ-koncernen hade ju blivit statligt bolag 1 juli 1951 och förblev det till 1 juli 1959. Vid statsövertagandet var KURJ ett veritabelt rullande museum med ålderdomlig rullande materiel och d:o trafikeringssystem. Banan var nog närmat att betrakta som konkursmässig när SJ tog över.
-
- Inlägg: 134
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: SJ's sista smalspåriga ånglokstrafik?
Här finns en tråd om KURJ.
När det gäller Västergötland rekommenderar jag Ulf Diehls artikel i Spår 2019 där den drastiska minskningen av ånglokens tjänstgöring efter leveransen av Tp-loken beskrivs.
Återkommer...
När det gäller Västergötland rekommenderar jag Ulf Diehls artikel i Spår 2019 där den drastiska minskningen av ånglokens tjänstgöring efter leveransen av Tp-loken beskrivs.
Återkommer...
-
- Inlägg: 59
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: SJ's sista smalspåriga ånglokstrafik?
Sista planenliga trafik med ånglok på Östgötasmalspåret var tågparet 7722-7721, Finspång - Hjortkvarn o å. Upphörde vid tidtabellsskiftet 28/5 1960 i och med att de i Linköping placerade Z4p flyttades till Finspång och tog över den tjänsten. Kvarvarande planenlig godstrafik på fd MÖJ, (Kimstad)-Linköping-Holms Bruk, lades då ner.
Finspång hade då 3 lokförarturer och 4 lokbiträdesturer. Lokförarturen till Hjortkvarn började kl.07,00, avgång kl.07,50 med återkomst kl. 14,50, och slutade 15,45. Lokbiträdesturen började kl. 06,35 och slutade kl. 15,45. Utöver det hade en av biträdesturerna med ankomst kl. 22,45 i uppdrag att mellan kl. 22,55 och 24,00 elda på ångloket. Vilket borde innebära att man underhöll fyren vid avställningen på eftermiddagen så att det var lätt att elda på morgonen. I en tidtabellsbok från sista året som jag sett har jag för mig att det bara stod Np som dragkraft.
Lokbiträdestjänsten i Finspång försvann 1961 och lokförartjänsten 1962.
Finspång hade då 3 lokförarturer och 4 lokbiträdesturer. Lokförarturen till Hjortkvarn började kl.07,00, avgång kl.07,50 med återkomst kl. 14,50, och slutade 15,45. Lokbiträdesturen började kl. 06,35 och slutade kl. 15,45. Utöver det hade en av biträdesturerna med ankomst kl. 22,45 i uppdrag att mellan kl. 22,55 och 24,00 elda på ångloket. Vilket borde innebära att man underhöll fyren vid avställningen på eftermiddagen så att det var lätt att elda på morgonen. I en tidtabellsbok från sista året som jag sett har jag för mig att det bara stod Np som dragkraft.
Lokbiträdestjänsten i Finspång försvann 1961 och lokförartjänsten 1962.