Vi vet:
Tåget har passerat en blocksignal av något slag, således befinner sig tåget på linjen.
Det finns en motriktad dvärgsignal på spåret längst till höger i bild. Den har en märklig skylt, ser nästan triangelformad ut. Har aldrig sett en triangelformad skylt på en dvärgsignal tidigare. Har den varit fyrkantig och gått sönder? Ingen aning.
Eftersom att dvärgsignaler enbart finns på "driftplats", eller dåtidens "station" så kan vi räkna med att det högra spåret då är inom en "station".
Huset i bakgrunden har ett torn. Man kan även skymta något som ser ut som början på en gavel. Bakom tornet ser man dessutom en taknock som löper bakom tornets tak. Det betyder således att tornet är placerat på sidan av huset och inte på en gavel.
Det finns en liten bergknalle vid sidan av loket vilket betyder att det är viss nivåskillnad mellan järnväg och bebyggelse.
Det är minst tre spår i bredd (varvid de två spåren längst till vänster i bild är ute på linjen) men förmodligen fler spår eftersom att det spår som är till höger i bild ligger inom en station.
Så:
Fotot är taget någonstans på 60-talets mitt, på den tiden var både Da-loket och 60-talsvagnarna relativt nya.
Det ser även ut som om att första vagnen är en delad första/andraklassvagn, typ AB3 kanske (vagnar är inte min starkaste sida) Tycker det ser ut som om det är ett gult förstaklassband ovan första vagnens sista fem fönster. Vagnen bakom är kanske en andraklass B1?
Det känns inte som ett snälltåg, som väl säkerligen hade dragits av ett F-lok på den här tiden.
Da 810 var i vart fall placerat i Ånge 1973, uppgifter om var det var placerat innan dess har jag inte, men det kanske skulle kunna vara en ledtråd då loken på den tiden ofta rörde sig mer lokalt.
Dock kan jag inte få ihop det var sjutton det här skulle vara. Jag tycker att jag känner igen huset i bakgrunden men jag kan inte verka fram det.
Var sjutton såg det ut så här, ett förmodat dubbelspår på linjen och spår på station/bangård. Det tyder väl på ett större samhälle i alla fall?
Bara lite antaganden och funderingar, men jag vill verkligen veta var det är
Hjälp!