Re: Åstorp gamla bangård
Postat: 15 feb 2024, 11:41
Visst har Åstorp haft en Ub. År 1958 hade Åstorp en Ub. Bytet till Hg berodde nog på att det gick snabbare att köra till Klippan med en Hg.
Ett diskussionsforum om järnväg
https://jvmv3.se/phpbb/
Visst har Åstorp haft en Ub. År 1958 hade Åstorp en Ub. Bytet till Hg berodde nog på att det gick snabbare att köra till Klippan med en Hg.
Den omfattande godsvagnsväxlingen i Åstorp försvann år 1958, då godsbangården i Hälsingborg var färdig och 14 man försvann från Åstorp.
Det var en intressant uppgift .mormorsgruvan skrev: ↑15 feb 2024, 11:43Den omfattande godsvagnsväxlingen i Åstorp försvann år 1958, då godsbangården i Hälsingborg var färdig och 14 man försvann från Åstorp.
Det har varierat med åren. Även t/f Ängelholm/Grevie har körts med Hg'n. Och jag vill minnas även Billesholm efter att den oelektrifierade "linjen" till Skromberga lades ned. Det är väl bara Stidsvig man inte körde till, av naturliga skäl.el_vikingo skrev: ↑14 feb 2024, 21:24 Vill minnas att Hg även tog en sväng till Klippan under dagen.
// Håkan
Vad använde man till Stidsvig? Z66?Jim Hansson skrev: ↑15 feb 2024, 18:59Det har varierat med åren. Även t/f Ängelholm/Grevie har körts med Hg'n. Och jag vill minnas även Billesholm efter att den oelektrifierade "linjen" till Skromberga lades ned. Det är väl bara Stidsvig man inte körde till, av naturliga skäl.el_vikingo skrev: ↑14 feb 2024, 21:24 Vill minnas att Hg även tog en sväng till Klippan under dagen.
// Håkan
Jim
Kattarp med linjen till Höganäs är ju lite intressant, särskilt om vi pratar de c:a 10 åren före 1991. Vid fjb-utbyggnaden (tidigt 1980-tal) blev ju Kattarp "ersatt" av lastplatsen Signestorp mellan Hasslarp och Ödåkra, lastplatsens huvudspår var väl det tidigare triangelspåret i Kattarp. Men fanns båda anslutningarna kvar? Och vad hände med resten av Kattarp? Någon som kan utveckla? Jim?K Lemming skrev: ↑16 feb 2024, 02:59Vad använde man till Stidsvig? Z66?Jim Hansson skrev: ↑15 feb 2024, 18:59Det har varierat med åren. Även t/f Ängelholm/Grevie har körts med Hg'n. Och jag vill minnas även Billesholm efter att den oelektrifierade "linjen" till Skromberga lades ned. Det är väl bara Stidsvig man inte körde till, av naturliga skäl.el_vikingo skrev: ↑14 feb 2024, 21:24 Vill minnas att Hg även tog en sväng till Klippan under dagen.
// Håkan
Jim
Förekom det någon växling i Kattarp på den tiden när Höganäsbanan fortfarande trafikerades eller dom tågen sattes samman i Helsingborg och kördes direkt till Höganäs?
Kattarp/Signestorp var en komplett triangel åtminstone så länge som trafiken till Höganäs fanns kvar, troligen något längre. Under några år var Ängelholm-Kattarp övningsspår för Banskolan, men även då tror jag att triangeln var orörd. Mer osäker på exakt när förbindelsen från Åstorp mot Kattarp bröts.Lennart Fransson skrev: ↑16 feb 2024, 05:46
Kattarp med linjen till Höganäs är ju lite intressant, särskilt om vi pratar de c:a 10 åren före 1991. Vid fjb-utbyggnaden (tidigt 1980-tal) blev ju Kattarp "ersatt" av lastplatsen Signestorp mellan Hasslarp och Ödåkra, lastplatsens huvudspår var väl det tidigare triangelspåret i Kattarp. Men fanns båda anslutningarna kvar? Och vad hände med resten av Kattarp? Någon som kan utveckla? Jim?
Har triangeln i Kattarp varit (upp)bruten under en period alltså? När var detta? Efter att Höganäsbanan lagts ner alltså, var det pga att sträckan Kattarp - Ängelholm var utan trafik efter att sträckan även upphört som övningsspår?Göran Kannerby skrev: ↑16 feb 2024, 08:38Kattarp/Signestorp var en komplett triangel åtminstone så länge som trafiken till Höganäs fanns kvar, troligen något längre. Under några år var Ängelholm-Kattarp övningsspår för Banskolan, men även då tror jag att triangeln var orörd. Mer osäker på exakt när förbindelsen från Åstorp mot Kattarp bröts.Lennart Fransson skrev: ↑16 feb 2024, 05:46
Kattarp med linjen till Höganäs är ju lite intressant, särskilt om vi pratar de c:a 10 åren före 1991. Vid fjb-utbyggnaden (tidigt 1980-tal) blev ju Kattarp "ersatt" av lastplatsen Signestorp mellan Hasslarp och Ödåkra, lastplatsens huvudspår var väl det tidigare triangelspåret i Kattarp. Men fanns båda anslutningarna kvar? Och vad hände med resten av Kattarp? Någon som kan utveckla? Jim?
Mötesmöjlighet i Kattarp (i relationen Ängelholm-Helsingborg) har funnits hela tiden. Möjligen har det slopats enskilda spår.