1 Absolut? Varför inte vintern 1925/26. D.v.s fotot någon gång mellan 1925-1927.BoJ skrev: ↑02 feb 2025, 15:38 Året är absolut efter 15 maj 2026. Då bandelen öppnades för eltåg.
Kan man se vilka Kh lok som var placerade i Hagalund vid tiden. SJ 77 kanske!
Uppdaterar.
Har tittat på 1927 och Distrikt 1, Där finns då Kh lok med nummer 924, 1063,1068, 1109,1110,1111,1112,1113, 1114, 1116, 1216, 1224 och 1226.
Distrikt 2 har Kh 769. 3 har Kh 1109, 1168, 1215, 1264. 4 har Kh 1158.
2 Loket kan både vara Kh eller Ke (Ke ej överhettare)
3 Str77 är ej användbart då endast Distriktstillhörighet anges. I Distriktet omfattade så mkt mer än Stockholm. T.ex norrut: upp till Uppsala / Tierp. Västerut till Hallsberg / Örebro och söderut till Norrköping / Linköping / Mjölby
4 Hagalunds övre var ej ensam lokstation i Sthlms området. Följande stora lokstationer fanns: Liljeholmen (fram till 1929), Stockholm Norra (omdöpt 1925 till Stockholms central lokstation) fram till 1927, Tomteboda lokstation (fram till 1938) och Hagalunds övre lokstation. Lokstation fanns även i Södertälje men var mindre och bl.a hemvist för F loken och andra lok för södra stambanan innan elektrifieringen.
5 1920 fanns vid olika tidpunkter 44 Ke/Kh lok inom 1 Distriktet enligt sammanställning från Ulf Diehl. Dock förekommer flera Ke/Kh lok vid flera lokstationer inom distriktet så det faktiska antalet blir några lok mindre. 19 olika Ke/Kh lok förekommer vid Stockholm norra lokstation eller Tomteboda lokstation. Tomteboda avvecklades som lokstation successivt för att helt flytta till Hagalunds övre 1938.
Källor är boken Sveriges lokstationer samt Ulf Diehls sammanfattning över loktjänst 1920.
D.v.s du kan glömma att få fram lokindivid på fotot utifrån arkiverade handlingar. Loket kan även tillhört annat distrikt och var påväg till verkstad. Liljeholmen torde ha haft sin verkstad igång för dom lok som inte gick till Cv Örebro.