Digitaltmuseum - Förstora bilder fungerar ej

K Lemming

Digitaltmuseum - Förstora bilder fungerar ej

Inlägg av K Lemming »

Om detta inte är något som är ok att fråga om så får moderatorerna ta bort mitt inlägg.

Jag upptäckte i samband med Kö tråden där det tipsades om bilder på Digitaltmuseum att jag plötsligt inte kan förstora bilder längre där. När jag klickar på bilden så att den öppnas i en ny sida fär man kan klicka på +/- för att förstora bilden så syns ingen bild.

Jag provade flertalet olika bilder och provade också med annan webläsare, men samma sak ändå. Ny sida öppnas, +/- symbolerna syns som vanligt, allt ser ut som det alltid gjort förutom att där är ingen bild.

Någon med samma problem och som eventuellt vet vad detta beror på?
Ulf L Eriksson

Re: Digitaltmuseum - Förstora bilder fungerar ej

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Jag kan inte reproducera problemet hos mig. Bilder öppnar sig helt normalt och skärmvisningen låter sig skalas upp och ned antingen med "+ / -"-knapparna eller ännu hellre med "Ctrl + scroll upp/ner".
Har webbläsaren laddat färdigt bilden från databasen innan skalningen provas?
Peter Lidskog

Inlägg av Peter Lidskog »

Har haft samma problem i flera månader. Har gett upp i att hitta en lösning. Kan ladda ner bilden och öppna i bild redigeringsprogram om jag vill se detaljer.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Leif B

Inlägg av Leif B »

Jag råkar ut för det ibland, särskilt på luiten skärm (telefonen). Om jag då zoomar ut (minus) så brukar bilden synas. Mitt intryck är att det inträffar om bilden blir "alldeles för stor" i förhållande till skärmen.
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

Leif B skrev: 10 feb 2025, 08:46 Jag råkar ut för det ibland, särskilt på luiten skärm (telefonen). Om jag då zoomar ut (minus) så brukar bilden synas. Mitt intryck är att det inträffar om bilden blir "alldeles för stor" i förhållande till skärmen.
Testade detta nu men varken - eller + "knapparna" fungerar, inget händer när man klickar på dom. Bildstorleken står på 100% men som sagt, inget händer när man klickar på +/- vilket gör att jag gissar att ingen bild är inladdad som +/- knapparna kan reagera på.

@Peter
Oj, flera månader, ja då vet jag att det förmodligen är så här det kommer att se ut för mig också framöver då. Hade hoppats på att det var något tillfälligt fel hos Digitaltmuseum.
Olof W

Inlägg av Olof W »

Jag hade ett annat men kanske besläktat problem på Digitalmuseum igår. Det försvann när jag bytte från Edge till Chrome. Prova om du får det att funka bättre med en annan bläddrare (browser).
Anders Jansson

Inlägg av Anders Jansson »

Peter Lidskog har redan nämnt möjligheten att ladda ner bilden ifråga (pilen nedtill till höger under bilden) till den egna datorn för vidare hantering i bildprogram. Jag vill varmt rekommendera det om man är intresserad av förstoring och detaljstudier. Den nerladdade bilden är nämligen högupplöst vilket ger en helt annan skärpa och detaljrikedom.
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

Olof W skrev: 10 feb 2025, 18:08 Jag hade ett annat men kanske besläktat problem på Digitalmuseum igår. Det försvann när jag bytte från Edge till Chrome. Prova om du får det att funka bättre med en annan bläddrare (browser).
Jag har redan provat flera olika webläsare, bl.a Chrome, men samma resultat, ingen bild visas.
K Lemming

Inlägg av K Lemming »

Anders Jansson skrev: 10 feb 2025, 18:58 Peter Lidskog har redan nämnt möjligheten att ladda ner bilden ifråga (pilen nedtill till höger under bilden) till den egna datorn för vidare hantering i bildprogram. Jag vill varmt rekommendera det om man är intresserad av förstoring och detaljstudier. Den nerladdade bilden är nämligen högupplöst vilket ger en helt annan skärpa och detaljrikedom.
Men går det att göra med alla bilder? Har något svagt minne av att vid en del tillfällen jag tänkt ladda ner en bild så har inte den funktionen funnits för den bilden.
Hans Larsson

Inlägg av Hans Larsson »

Såvitt jag förstått, är somliga bilder inte fria att använda, därav kan de inte nedladdas.
Har jag begripit det korrekt, någon?
Skriv svar