Uppgifter från skrivelser till 7/8 maskinsektionen i Malmö.
Av III distriktets lok skall 7 stycken ställas i kolgården Halmstad och övriga å kollossningsspåret i Ängelholm.
7/8 maskinsektionens övertaliga ånglok
I Halmstad
Cc 404, 531, 623, 743, Kd 454, Kf 700
I Ängelholm
Cc 668 utan tender, 672, Kd 633 (eventuell reparation), Ks 1477, N 581, Y 991, 993
Kd 633 repareras ej
Stockholm 7/4-27
Mitt tillägg. Loket såldes tydligen till Danmark.
SJK Normalspåriga ånglok säger att det såldes 1929 till Jbf och skrotades av FgB.
A/S AJ Andersen frågar efter resterande tender 633 att sändas till Köpenhamns frihamn.
8/2-28
633 tender i Ängelholm sändes i 5155 11/2-28 och med färja R
15/2-28
Tillägg.
Kd 633 i Eslöv 1915. Kopplat till en broprovningsvagn.
Övertaliga ånglok på 7/8 maskinsektionen
-
- Inlägg: 195
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
-
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Övertaliga ånglok på 7/8 maskinsektionen
Svenska-lok anger att 633 såldes till AB Järnbruksförnödenheter, Stockholm, och skrotades av Fagersta Bruk AB. Vad stämmer?
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: Övertaliga ånglok på 7/8 maskinsektionen
Lok och tender var olika individer med egna nummer.
Den 5 maj 1926 beordrades slopning av Cc 417 vars tender 417 skulle flyttas till Ka 628. Tender 628 skulle flyttas till Kd 633 vars tender skulle slopas. Den senare tendern såldes av Förrådsbyrån den 22 juli 1927.
Den 12 november 1929 beordrades slopning av Kd 633 med tender 628. Lok och tender såldes av Förrådsbyrån den 18 december 1929.
Den 5 maj 1926 beordrades slopning av Cc 417 vars tender 417 skulle flyttas till Ka 628. Tender 628 skulle flyttas till Kd 633 vars tender skulle slopas. Den senare tendern såldes av Förrådsbyrån den 22 juli 1927.
Den 12 november 1929 beordrades slopning av Kd 633 med tender 628. Lok och tender såldes av Förrådsbyrån den 18 december 1929.
Re: Övertaliga ånglok på 7/8 maskinsektionen
Troligen en uppsamling av utspridda lok inom ms. De flesta med rätt låga km-tal efter A-rev. 623, 991, 993 stod i Höganäs, 743 i Laholm. 668 hade precis tappat sin torvpulvertender till A 1005. Vart 404 tog vägen vet vi alla. N 581 kom till IID från Malmbanan (där den stått oanvänd) och var just överlämnad till IIID. (Vi känner N-loken som trogna arbetshästar, men många stod delvis oanvända på 1920-talet, även helt nylevererade. Var Ke/Kh mer ekonomiska och enklare att hantera?) KS 1477 fick ett nytt liv efter en revision i Malmö i november 1927. I övrigt gäller Anders Janssons kommentar.
Ulf Diehl
Ulf Diehl
-
- Inlägg: 254
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Övertaliga ånglok på 7/8 maskinsektionen
Det som det handlar om i första inlägget är alltså tender Kd 633. Då stämmer tiderna och det var alltså inte loket som såldes till Danmark. Att tendern resterades enl skrivelsen torde bero på att andra lok sålts till Danmark.
C- och Kd-tendrar fanns det rätt gott om vid denna tidpunkt. Ca & Cc-lok slopades och deras C-tendrar sparades. En del tillkopplades till Ka ombyggda lok och därmed blev deras Kd-tendrar överflödiga.
Dessutom fanns 1929 alltjämt två Kd-tendrar kvar som kom från de till Kf ombyggda loken, de övriga två hade slopats. Kf 700 kom tillsammans med 626 till Örebro några år senare där de fick Kd-tendrar (Kd 626 resp 629) och skickades till skopkransväxlingen i Luleå.
C- och Kd-tendrar fanns det rätt gott om vid denna tidpunkt. Ca & Cc-lok slopades och deras C-tendrar sparades. En del tillkopplades till Ka ombyggda lok och därmed blev deras Kd-tendrar överflödiga.
Dessutom fanns 1929 alltjämt två Kd-tendrar kvar som kom från de till Kf ombyggda loken, de övriga två hade slopats. Kf 700 kom tillsammans med 626 till Örebro några år senare där de fick Kd-tendrar (Kd 626 resp 629) och skickades till skopkransväxlingen i Luleå.