Gummivulstbälgar vid leverans
Gummivulstbälgar vid leverans
Är det nån som vet vilken den första 60-talsvagnen som levererades med gummivulstbälgar? (måste ha varit 1967?)
I alla fall vet jag att B1c hade gummivulstbälgar vid leverans.
I alla fall vet jag att B1c hade gummivulstbälgar vid leverans.
Mvh
Rte6
Rte6
-
- Inlägg: 5
- Blev medlem: 25 feb 2025, 17:25
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
Ombyggnaden med gummivulstbälgar skedde under 1968 hos både SJ och TGOJ. Möjligen skulle de sista B1c-vagnarna (senare RB1) kunna ha levererats med sådana. Men det finns tyvärr inga leveransfoton på B1c i Digitalt museum. Ombyggnaden nämns i TÅG 4 1968 och Nordens Järnvägar 1968.
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
I maj 1967 beställdes totalt 1280 satser med delar till gavelpåbyggnad för vulstbälg från huvudverkstäderna i Malmö och Örebro. Ombyggdsarbetet beräknades påbörjat under vecka 35 1967.
I juni 1967 avtalades med ASJ Linköping och Kalmar Verkstad att Ao2 5136-5155 respektive Bo1k 5156-5165 skulle levereras utan bälgar och att priset därmed skulle reduceras. Kompletterade med gummivulster av SJ vid leverans.
B1c stålkorgar byggdes av Kalmar Verkstad och levererades utan bälgar eller gummivulster. Komplettering med gavelpåbyggnader och gummivulster gjordes av huvudverkstaden i Örebro som även svarade för inredning och utrustning.
I juni 1967 avtalades med ASJ Linköping och Kalmar Verkstad att Ao2 5136-5155 respektive Bo1k 5156-5165 skulle levereras utan bälgar och att priset därmed skulle reduceras. Kompletterade med gummivulster av SJ vid leverans.
B1c stålkorgar byggdes av Kalmar Verkstad och levererades utan bälgar eller gummivulster. Komplettering med gavelpåbyggnader och gummivulster gjordes av huvudverkstaden i Örebro som även svarade för inredning och utrustning.
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
Det var då först med A7 B7 som vulster satt på vagnarna vid leverans
B7 5201 Levererad av Kalmar Verkstad 1979-06-27. Bör vara första vagnen.
B7 5201 Levererad av Kalmar Verkstad 1979-06-27. Bör vara första vagnen.
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
Tack! Intressant. Så 5136-5190 fick då påbyggda gummivulstbälgar omedelbart efter leverans. Dom (5136-5165) han väl inte rulla i trafik utan gummivulstbälgar.
Jag tänkt på Ao2 5086 som var den första som levererades 1967. (har inget datum) Vad det första personvagnen med SJ-emblem "Frimärket" vid lev. Alla vagnar som levererades 1967 hade dom fästen för utvändiga destinationsskylar? Jag har hör att det var den 1 april 1968 som man började med dom blå destinationsskylarna i dörrarna. Man gjorde ett prov på Ao2 5090 i juni 1967 med destinationsskylar i dörrarna.
Jag tänkt på Ao2 5086 som var den första som levererades 1967. (har inget datum) Vad det första personvagnen med SJ-emblem "Frimärket" vid lev. Alla vagnar som levererades 1967 hade dom fästen för utvändiga destinationsskylar? Jag har hör att det var den 1 april 1968 som man började med dom blå destinationsskylarna i dörrarna. Man gjorde ett prov på Ao2 5090 i juni 1967 med destinationsskylar i dörrarna.
Mvh
Rte6
Rte6
-
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
Jag tänkt på Ao2 5086 som var den första som levererades 1967. (har inget datum) Vad det första personvagnen med SJ-emblem "Frimärket" vid lev.
Mycket möjligt. Har inte sett något som kan styrka att så var fallet. Märkningsritningarna för Ao2 och Bo5 är dock uppdaterade den 4 januari 1967 med "frimärket" och den uppdateringen är gjord av ASJ.
Mycket möjligt. Har inte sett något som kan styrka att så var fallet. Märkningsritningarna för Ao2 och Bo5 är dock uppdaterade den 4 januari 1967 med "frimärket" och den uppdateringen är gjord av ASJ.
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
Råkade stöta på dessa bilder.
Utan bälgar vid leverans:
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/20 ... lm-c-1967/
Utan bälgar vid leverans:
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/20 ... lm-c-1967/
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
Finns en notering av sign HKN.Rte6 skrev: ↑04 mar 2025, 16:21 Tack! Intressant. Så 5136-5190 fick då påbyggda gummivulstbälgar omedelbart efter leverans. Dom (5136-5165) han väl inte rulla i trafik utan gummivulstbälgar.
Jag tänkt på Ao2 5086 som var den första som levererades 1967. (har inget datum) Vad det första personvagnen med SJ-emblem "Frimärket" vid lev. Alla vagnar som levererades 1967 hade dom fästen för utvändiga destinationsskylar? Jag har hör att det var den 1 april 1968 som man började med dom blå destinationsskylarna i dörrarna. Man gjorde ett prov på Ao2 5090 i juni 1967 med destinationsskylar i dörrarna.
5088 Vulstbälg monterad 1968-08-29
Till
5094 då den monteras 1968-08-06
Och även
5115 som får vulstbälg 1968-09-23
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
Vagnen har faktist bälgar. Bälgarna på 60-talsvagnarna var väl gömda som på dessa bilder.Leif B skrev: ↑05 mar 2025, 13:28 Råkade stöta på dessa bilder.
Utan bälgar vid leverans:
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/20 ... lm-c-1967/
Re: Gummivulstbälgar vid leverans
Vagnen har den äldre typen av bälgar.Thomas Tell skrev: ↑05 mar 2025, 20:24Vagnen har faktist bälgar. Bälgarna på 60-talsvagnarna var väl gömda som på dessa bilder.Leif B skrev: ↑05 mar 2025, 13:28 Råkade stöta på dessa bilder.
Utan bälgar vid leverans:
http://jarnvagsfoton.bloggplatsen.se/20 ... lm-c-1967/
Mvh
Rte6
Rte6