Har förgäves försökt att få fram teknisk info och data på de vagnar som användes för transporter av flytande järn till Surahammar.
Det finns lite bilder mm i den här tråden på gamla forumet.
https://www.jvmv2.se/forum/index.php?mo ... &id=123060
Var de här vagnarna privatägda, för jag hittar inget bland SJ-ritningar eller särtryck.
Vad hade de för littera
Finns möjligen någon av dessa vagnar bevarad?
/H
Specialvagnar för transporterna Spännarhyttan-Surahammar
-
-
Re: Specialvagnar för transporterna Spännarhyttan-Surahammar
Jag vill minnas att nu framlidne överingenjören vid Surahammars bruk, Per M Carlberg, hade en längre artikel i TÅG om transporterna, när de var igång. Någon som har tillgång till register?
-
Artikeln finns i Tåg nr 4/1974. Vagnarna tillhörde Surahammars Bruk och var inregistrerade som privatvagnar hos SJ, litt -Ua, nummer 20-74-095 0001
till 004.
Några data ur artikeln:
Max last 111 ton
Tomvikt 44 ton
Längd ö b 21,4 m
Min kurvradie 80 m
Max hastighet 60 km/tim
Boggier 4 st SJ typ G70 (AGV)
Citat ur artikeln:
"Fyra transportvagnar av denna typ har tillverkats av AB Norbergs Mekaniska Verkstad, som även utfört detaljkonstruktionen i samarbete med SJs maskinavdelning. Boggierna har levererats av AB Gävle Vagnsverkstad, och SURA har självfallet svarat för hjulsatserna, som är av typ 47 med banhärdade helhjul, kvalitet B82, diameter 920 mm."
Medlemmar i SJK kan läsa gamla nummer av Tåg här: https://www.sjk.se/tidskriften-tag-gamla-nummer/
till 004.
Några data ur artikeln:
Max last 111 ton
Tomvikt 44 ton
Längd ö b 21,4 m
Min kurvradie 80 m
Max hastighet 60 km/tim
Boggier 4 st SJ typ G70 (AGV)
Citat ur artikeln:
"Fyra transportvagnar av denna typ har tillverkats av AB Norbergs Mekaniska Verkstad, som även utfört detaljkonstruktionen i samarbete med SJs maskinavdelning. Boggierna har levererats av AB Gävle Vagnsverkstad, och SURA har självfallet svarat för hjulsatserna, som är av typ 47 med banhärdade helhjul, kvalitet B82, diameter 920 mm."
Medlemmar i SJK kan läsa gamla nummer av Tåg här: https://www.sjk.se/tidskriften-tag-gamla-nummer/
-
Tack för snabba svar!
Hade varit intressant att få tag i ritningsunderlag på dessa fordon.
Den mekaniska firma ni anger i artikeln verkar inte finnas kvar idag, eller har företaget bytt namn?
Hade varit intressant att få tag i ritningsunderlag på dessa fordon.
Den mekaniska firma ni anger i artikeln verkar inte finnas kvar idag, eller har företaget bytt namn?
-
Artikeln i Tåg 4/1974 innehåller ritningar av frontvy, sidovy och vy ovanifrån.
Vad gäller verkstaden och dess vidare öden har jag gått bet. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig med detta.
Vad gäller verkstaden och dess vidare öden har jag gått bet. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa dig med detta.
-
Företaget försattes i konkurs den 16 april 1982 enligt vad jag kan utläsa vid en sökning på Svenska dagstidningar.
Jag har för mig att det finns ett kapitel om denna trafik i boken Norbergsbanorna av Torsten Olsson m.fl.
Jag har för mig att det finns ett kapitel om denna trafik i boken Norbergsbanorna av Torsten Olsson m.fl.