Skrivelse 26/3 1914
B-lokens ryckningar
Trafikdirektörens skrivelse den 16/3 1914 TP Dnr 246A
B 1150 är fullkomligt utan ryckningar
Sämst beryktade B 1134 är under reparation
1139 ansågs rycka svårt och undersöktes i tåg 301 20/3 Eslöv-Malmö med synnerligen obehagliga ryckningar.
Föreningsbuffertarnas fjädrar spändes 12 mm och loket undersöktes sedan i tåg 301 25/4 14 av samma personer och nästan inga ryckningar uppstod. Spänningen bör vara större än blott anliggning. Sidobuffertarna spelar ingen roll då 1150s ej låg emot.
Tore Särnström
Anledningar till B-lokens ryckningar
1037 i tåg 42 Malmö-Billesholm 19/3 inga ryck. Maskinkopplet hade benägenhet att skruva upp sig.
1139 i tåg 301 20/3 obetydliga ryck i första vagnen. Kopplet väl ihopskruvat.
1082 lokf Lindell i tåg 301 22/3 loket ryckte mer än vanligt antagligen av glapp lok/tender. Kopplet åtdrogs i Eslöv men hade skruvat upp sig betydligt i Malmö.
1139 i tåg 301 25/3 högst obetydliga ryck i första vagnen. Lok/tender buffertar förlängda 12 mm
1082 i tåg 301 27/3 inga ryck efter högst obetydlig spänning av buffertarna.
1082 i tåg 301 12/3 lokf Eriksson Av-Äh Boll Äh-M (1081 o 1082 anses för närvarande som de bästa av i nämnda tåg använda B-lok) Lokförarna anser att det endast var de vanliga ryckningarna vid användandet av B-lok i hastigheterna 75-90 km/tim.
B-lokens ryckningar
-
- Inlägg: 77
- Blev medlem: 17 dec 2023, 11:10
Re: B-lokens ryckningar
B-lok går generellt rätt illa i spåret runt 70-80, de planar ut i 90 och över. Men i runt 70-80 på rakspår så ser man genom "frontrutan" tydligt hur maskin vaggar fram, ena kolvslaget så döljer pannan hela banan framför loket, nästa så ser man båda rälerna tydligt. Hur fjäderbalansen är inställd på axel V tycks kunna ha viss betydelse. Det är inte sällsynt att hjulringarnas insida på axel V tagit i nitarna på pannans bottenring och slipat ner dem så nitarna måste bytas. Det säger något om hur mycket loket kastar i sidled under gång. Flänsprofilen på axel III tycks också ha stor betydelse. Med normalprofil på axel III så går loken fruktansvärt illa enligt uppgift. En specialprofil för första drivaxeln togs fram för lok B och Sb, kanske har det samband med skrivelsen ovan?