B-lokens ryckningar
Postat: 14 apr 2025, 00:01
Skrivelse 26/3 1914
B-lokens ryckningar
Trafikdirektörens skrivelse den 16/3 1914 TP Dnr 246A
B 1150 är fullkomligt utan ryckningar
Sämst beryktade B 1134 är under reparation
1139 ansågs rycka svårt och undersöktes i tåg 301 20/3 Eslöv-Malmö med synnerligen obehagliga ryckningar.
Föreningsbuffertarnas fjädrar spändes 12 mm och loket undersöktes sedan i tåg 301 25/4 14 av samma personer och nästan inga ryckningar uppstod. Spänningen bör vara större än blott anliggning. Sidobuffertarna spelar ingen roll då 1150s ej låg emot.
Tore Särnström
Anledningar till B-lokens ryckningar
1037 i tåg 42 Malmö-Billesholm 19/3 inga ryck. Maskinkopplet hade benägenhet att skruva upp sig.
1139 i tåg 301 20/3 obetydliga ryck i första vagnen. Kopplet väl ihopskruvat.
1082 lokf Lindell i tåg 301 22/3 loket ryckte mer än vanligt antagligen av glapp lok/tender. Kopplet åtdrogs i Eslöv men hade skruvat upp sig betydligt i Malmö.
1139 i tåg 301 25/3 högst obetydliga ryck i första vagnen. Lok/tender buffertar förlängda 12 mm
1082 i tåg 301 27/3 inga ryck efter högst obetydlig spänning av buffertarna.
1082 i tåg 301 12/3 lokf Eriksson Av-Äh Boll Äh-M (1081 o 1082 anses för närvarande som de bästa av i nämnda tåg använda B-lok) Lokförarna anser att det endast var de vanliga ryckningarna vid användandet av B-lok i hastigheterna 75-90 km/tim.
B-lokens ryckningar
Trafikdirektörens skrivelse den 16/3 1914 TP Dnr 246A
B 1150 är fullkomligt utan ryckningar
Sämst beryktade B 1134 är under reparation
1139 ansågs rycka svårt och undersöktes i tåg 301 20/3 Eslöv-Malmö med synnerligen obehagliga ryckningar.
Föreningsbuffertarnas fjädrar spändes 12 mm och loket undersöktes sedan i tåg 301 25/4 14 av samma personer och nästan inga ryckningar uppstod. Spänningen bör vara större än blott anliggning. Sidobuffertarna spelar ingen roll då 1150s ej låg emot.
Tore Särnström
Anledningar till B-lokens ryckningar
1037 i tåg 42 Malmö-Billesholm 19/3 inga ryck. Maskinkopplet hade benägenhet att skruva upp sig.
1139 i tåg 301 20/3 obetydliga ryck i första vagnen. Kopplet väl ihopskruvat.
1082 lokf Lindell i tåg 301 22/3 loket ryckte mer än vanligt antagligen av glapp lok/tender. Kopplet åtdrogs i Eslöv men hade skruvat upp sig betydligt i Malmö.
1139 i tåg 301 25/3 högst obetydliga ryck i första vagnen. Lok/tender buffertar förlängda 12 mm
1082 i tåg 301 27/3 inga ryck efter högst obetydlig spänning av buffertarna.
1082 i tåg 301 12/3 lokf Eriksson Av-Äh Boll Äh-M (1081 o 1082 anses för närvarande som de bästa av i nämnda tåg använda B-lok) Lokförarna anser att det endast var de vanliga ryckningarna vid användandet av B-lok i hastigheterna 75-90 km/tim.