O vagnen, den svenskaste av vagnar

Ola Ahlström

O vagnen, den svenskaste av vagnar

Inlägg av Ola Ahlström »

I senaste nummer av TÅG, nr 3 2025, återfinns en artikel om den svenska O-vagnen. Ämnet är stort så en artikel om fyra sidor är bara att skrapa på ytan och betyder oftast att det uppstår fel (?) och återstående frågor. För att ta upp egendomligheter innan jag kommer till min fråga är det olyckliga att författaren blandar ihop begreppen "K" och "R" och anger dom felaktigt varit för kalktransporter respektive "svängelvagnar" och inte tvärt om. Vidare redogörs inte tydligt för att ombyggnader till Om respektive Or gjordes av vagnar med underrede modell 1886 respektive modell 1898, kanske överkurs men en väl så viktigt detalj i O-vagnens historia.

Att sedan O-vagnen fick viss spridning utanför vårt land kände jag till och då främst i Norge. Vidare har jag för mig att standard O-vagnen förekom i DDR men uppgiften i artikeln om att även vagnstypen fanns i Grekland var ny för mig. Skulle gärna vilja veta mer om O-vagnens historia i DDR och främst i Grekland.

Ola Ahlström
Malmö
BD-

Re: O vagnen, den svenskaste av vagnar

Inlägg av BD- »

Bild

Uthyrning av ca 1000 vagnar till DR skedde ca 1979. Såg från passerande tåg i mars 1980 en O-vagn med påmålad märkning inom ram DR MIET. Även CSD hyrde O-vagnar, kanske var det 500 st. De kom nog aldrig åter till Sverige för skrotning utan den skedde nog i Östtyskland resp Tjeckoslovakien.
Fotot visar en vagn med nerklippta lämmar ungefär till samma höjd som de tidigaste O-vagnarna.
Bild
De grekiska lämmarna var stadigare än de i övriga länderna som använde fällbara plåtlämmar.
Bild
En "svensk gondola" som de lär ha kallats i Lettland. Vagntypen påstås även ha levererats till Litauen. Som synes byggdes även boskaps, och enligt rykte, även G-vagnar på O-vagnsunderrede. Minst en av boskapsvagnarna hamnade hos DB efter kriget.

Bild

Bild

Bild

Förmodligen tillverkades den första "O-vagnen" med fällbara plåtlämmar av Vabis för NrSlJ ett par år in på 1900-talet.

PS Om någon orkar så kanske han kan OCR-behandla texten och översätta.
Urban Johansson

Inlägg av Urban Johansson »

BD- skrev: 05 maj 2025, 17:05 Förmodligen tillverkades den första "O-vagnen" med fällbara plåtlämmar av Vabis för NrSlJ ett par år in på 1900-talet.
Det är inte så att man har historiken bakom? Dvs var det på Vabis initiativ/verkstad eller var det en innovation/verkstad i Eskilstuna?
NrSlJs vagnar underhölls av Vabis de första 25-30 åren. Hur som så är det "startskottet" på "den svenska O-vagnen".
BD-

Inlägg av BD- »

Urban Johansson skrev: 05 maj 2025, 17:31
BD- skrev: 05 maj 2025, 17:05 Förmodligen tillverkades den första "O-vagnen" med fällbara plåtlämmar av Vabis för NrSlJ ett par år in på 1900-talet.
Det är inte så att man har historiken bakom? Dvs var det på Vabis initiativ/verkstad eller var det en innovation/verkstad i Eskilstuna?
NrSlJs vagnar underhölls av Vabis de första 25-30 åren. Hur som så är det "startskottet" på "den svenska O-vagnen".
Det finns en Vabis ritning som visar vagnen. Fick en (tror digital?) kopia för en del år sedan och har försökt att återfinna den men inte lyckats.
Skriv svar