På nedanstående länk finns en delförstoring på en skylt på dörren till SJ litt Ge 45270. Vagnen befann sig då vid Bundesbahn Versuchsanstalt Minden tillsammans med ytterligare en svensk vagn, även den troligen av litt Ge. Fotografen har även fotograferat motsvarande tyska vagntyp i två exemplar. Även den har motsvarande skylt.
Antagligen ska vagnarna undergå något slags jämförande prover. Förmodligen har proven föregåtts av skriftväxling liksom ett provprotokoll.
När levererades Ge 45270?
https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 7,11125914
SJ litt Ge 45270 i Minden 30 eller 31 juli 1954
Re: SJ litt Ge 45270 i Minden 30 eller 31 juli 1954
Överskriften tycks innehålla "Versuchswagen"
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: SJ litt Ge 45270 i Minden 30 eller 31 juli 1954
Ge 45270 ingick i en serie vagnar som leveransbesiktigades den 1 juni 1954.
Besöket i Tyskland kan eventuellt ha en koppling till att SJ frångick dubbla fjäderlänkar till förmån för enkla fjäderlänkar och att man ville genomföra jämförande prov. Någon form av prov tycks ha utförts under 1954 för senare på året så bestämde SJ att 50 st Ge skulle förses med fjäderlänkar av dansk modell som vid prov visat goda resultat.
Besöket i Tyskland kan eventuellt ha en koppling till att SJ frångick dubbla fjäderlänkar till förmån för enkla fjäderlänkar och att man ville genomföra jämförande prov. Någon form av prov tycks ha utförts under 1954 för senare på året så bestämde SJ att 50 st Ge skulle förses med fjäderlänkar av dansk modell som vid prov visat goda resultat.
Re: SJ litt Ge 45270 i Minden 30 eller 31 juli 1954
DSB hyrde (eller lånade) in minst två vagnar av Ge-typ, LQ 45267 (https://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=64768) och LQ 45268 (http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=136655).
Jag tolkar det som att Litra LQ är "Lejevogn av Q-type" (alltså inhyrd godsfinka), och att numren är vagnarnas SJ-nummer, det är ju väldigt nära ovanstående vagn.
Kan det ha varit nåt UIC-samarbete för att utvärdera olika varianter för godsfinka? DSBs UIC-finkor blev för övrigt inte av den svenska modellen utan mer lika de tyska.
Jag tolkar det som att Litra LQ är "Lejevogn av Q-type" (alltså inhyrd godsfinka), och att numren är vagnarnas SJ-nummer, det är ju väldigt nära ovanstående vagn.
Kan det ha varit nåt UIC-samarbete för att utvärdera olika varianter för godsfinka? DSBs UIC-finkor blev för övrigt inte av den svenska modellen utan mer lika de tyska.
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: SJ litt Ge 45270 i Minden 30 eller 31 juli 1954
I maj månad 1954 genomförde SJ prov på sträckan Eslöv-Hässleholm för jämförelse av olika G-vagnars gångegenskaper. Till dessa prov lånades DSB G 40001-40002 (ORE-typ) in. Efter proven lånades även DSB G 40003-40005 in och i gengäld så lånades fem SJ Ge-vagnar ut till DSB.
Det torde ha varit ovan nämnda prov som resulterade i att 50 st SJ Ge skulle förses med fjäderlänkar av dansk typ.
Det torde ha varit ovan nämnda prov som resulterade i att 50 st SJ Ge skulle förses med fjäderlänkar av dansk typ.
Re: SJ litt Ge 45270 i Minden 30 eller 31 juli 1954
Vad utmärker "fjäderlänkar av dansk typ"?Anders Jansson skrev: ↑18 maj 2025, 19:49 I maj månad 1954 genomförde SJ prov på sträckan Eslöv-Hässleholm för jämförelse av olika G-vagnars gångegenskaper. Till dessa prov lånades DSB G 40001-40002 (ORE-typ) in. Efter proven lånades även DSB G 40003-40005 in och i gengäld så lånades fem SJ Ge-vagnar ut till DSB.
Det torde ha varit ovan nämnda prov som resulterade i att 50 st SJ Ge skulle förses med fjäderlänkar av dansk typ.
/Undrar
Leif
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: SJ litt Ge 45270 i Minden 30 eller 31 juli 1954
Gällande ritning: