Efterlysning: Ritningar D-lok stålkorg
Efterlysning: Ritningar D-lok stålkorg
Hej!
Jag efterlyser ritningar i hyfsad upplösning för D-lok stålkorg.
-Tak med placering el-utrustning och ventilationsgaller.
-Plogar med infästning.
-Jallusier
-Allt är f ö av stort intresse.
Jag håller på med att modifiera Jecos mässings modell.
och tänker mig att e v ta fram en etsad modell så småningom.
Förhoppningsfull
Svante Wagenius
Jag efterlyser ritningar i hyfsad upplösning för D-lok stålkorg.
-Tak med placering el-utrustning och ventilationsgaller.
-Plogar med infästning.
-Jallusier
-Allt är f ö av stort intresse.
Jag håller på med att modifiera Jecos mässings modell.
och tänker mig att e v ta fram en etsad modell så småningom.
Förhoppningsfull
Svante Wagenius
Re: Efterlysning: Ritningar D-lok stålkorg
Lundarallarna har en utmärkt ritning här:
https://www.lundarallarna.se/ritningsar ... #sj_litt_d
https://www.lundarallarna.se/ritningsar ... #sj_litt_d
-
Hej,
Det finns ritningar i MJ-magasinet, nedan är saxat från SvenskMJWiki:
- "Ritning: SJ litt. D" i Modelljärnvägsmagasinet nr 5/2010 och nr 27/2016 (Ritning på D med stålkorg).
Tror det är ritningar av Frank Edgar som återges i tidningen. Tyvärr verkar de numren vara slutsålda men kanske du har prenumererat och redan har tidningarna eller så kan kanske ett mail till redaktionen funka... (Stefan brukar vara hjälpsam
).
Jag har lite oordning på mina tidningar och kan även ha vissa luckor i min samling...
Men du är välkommen att hör av dig på mail/PM om du inte får napp.
/Anders
Det finns ritningar i MJ-magasinet, nedan är saxat från SvenskMJWiki:
- "Ritning: SJ litt. D" i Modelljärnvägsmagasinet nr 5/2010 och nr 27/2016 (Ritning på D med stålkorg).
Tror det är ritningar av Frank Edgar som återges i tidningen. Tyvärr verkar de numren vara slutsålda men kanske du har prenumererat och redan har tidningarna eller så kan kanske ett mail till redaktionen funka... (Stefan brukar vara hjälpsam

Jag har lite oordning på mina tidningar och kan även ha vissa luckor i min samling...
Men du är välkommen att hör av dig på mail/PM om du inte får napp.
/Anders
-
Det är exakt samma ritning i bägge numren, och källan anges som "Kungl. Järnvägsstyrelsen, Elektrotekninska Byrån, samling Lundarallarna"Anders Östlund skrev: ↑22 maj 2025, 09:31 - "Ritning: SJ litt. D" i Modelljärnvägsmagasinet nr 5/2010 och nr 27/2016 (Ritning på D med stålkorg).
Tror det är ritningar av Frank Edgar som återges i tidningen.
/Anders
Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
-
Det är exakt samma ritning i bägge numren, och källan anges som "Kungl. Järnvägsstyrelsen, Elektrotekninska Byrån, samling Lundarallarna"
Peter
[/quote]
Då får man notera att det verkar saknas en bra modellritning på D-loken då...

/Anders Ö
Finns det inget i böckerna om D-loken?
Ritningen som finns upplagd hos Lundarallarna är väll riktigt bra för modellbygge
Saknas andra sidan! Men det är egentligen enkelt löst. Vänd ritningen 180 grader och tänk bort luftbehållare, två stycken och tabort ventilationsgallret strax bakom vänstra dörren.
Saknas andra sidan! Men det är egentligen enkelt löst. Vänd ritningen 180 grader och tänk bort luftbehållare, två stycken och tabort ventilationsgallret strax bakom vänstra dörren.
-
Ritningarna på D-lok med stålkorg i MJ-Magasinet är från Lundarallarna och är egentligen en kopia av SJ ritning Ebr 30499. Det finns även en ritning i Järnvägar 6/88 där taket är med, men den stämmer inte riktigt med verkligheten. SJ ritning Ebr 30063 innehåller en bra takritning på ett D-lok med träkorg. Någon motsvarande för stålkorg borde ha funnits, men jag har inte hittat någon än. Ritningarna i boken om D-loksfamiljen fick jag ta fram i all hast då det endast fanns begränsad tid att komplettera och färdigställa boken. De är inte tänkta för modellbyggen. Jag planerar för några artiklar om D-lok i MJ-Magasinet så småningom och då ska bättre ritningar för modellbyggen tas fram.
-
I boken "D-loksfamiljen" finns en bild med takvy på Du2 310 på sidan 85.
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Portland/Örebro
Det finns en riktigt snygg ritning i sista numret av Järnvägar. Nr 6.88 Den även i nollan.