Tunnlar på 600 banorna?
Tunnlar på 600 banorna?
Fanns det tunnel/tunnlar på någon/några av 600 mm banorna?
-
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Tunnlar på 600 banorna?
Ja! Det mest omfattande torde vara nätet av 600 mm järnvägar i Stockholm. SJK gjorde en resa på nätet för många år sedan. Även med i en äldre utgiven industri banebok. Är numer om jag förstått rätt "skyddsklassade / skyddsobjekt" och ska därför inte beskrivas.
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: 23 dec 2023, 09:11
Re: Tunnlar på 600 banorna?
Fast jag gissar att K Lemming endast avser de sju 600-mm banorna som fanns med persontrafik? Fanns det möjligen någon tunnel där (JGJ?).
-
- Inlägg: 217
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: Tunnlar på 600 banorna?
Möjligen JGJs "valv" under SJ i Jönköping.
Re: Tunnlar på 600 banorna?
Jo från början tänkte jag på dom sju banorna med persontrafik. Men som dåligt insatt i 600 banor öht så slog det mig att det kanske har funnits större industribanor typ Ohsabanan så därför skrev jag enbart "600 banorna".Jan-Anders Wihrén skrev: ↑07 jun 2025, 16:49 Fast jag gissar att K Lemming endast avser de sju 600-mm banorna som fanns med persontrafik? Fanns det möjligen någon tunnel där (JGJ?).
Dock avsåg jag ovan jord.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 01 nov 2024, 19:19
Re: Tunnlar på 600 banorna?
Ja, till och med dubbelspårig tunnel!
Enligt SJK småbaneavdelnings bok "Industrilok i Västergötland" (Mats Freding 1984) fanns vid Svenska Skifferoljebolagets anläggning i Kinnekleva på 1940-talet en cirka 1,5 km lång dubbelspårig (600 mm) tunnel till ett nytt dagbrott. 600 mm-spår fanns redan tidigare, även förbindelse med Brattefors Kalkbruks AB 600-spår. Sistnämnda bolag utförde nattetid vissa transporter på oljebolagets banor. Däremot hittar jag ingen uppgift om spårförbindelse med Malma - Haggårdens Järnväg, som för övrigt formellt var en bana med allmän trafik.
I något nummer av den numera nedlagda Industribaneföreningens tidskrift Spårläget kunde man läsa en rapport från medlemmar som besökt de före detta industrianläggningarna kring Kinnekulle. Tunneln som tidigare använts för dubbelspåret var då vattenfylld, men det förekom uppgifter att den kunde befaras med båt.
Enligt SJK småbaneavdelnings bok "Industrilok i Västergötland" (Mats Freding 1984) fanns vid Svenska Skifferoljebolagets anläggning i Kinnekleva på 1940-talet en cirka 1,5 km lång dubbelspårig (600 mm) tunnel till ett nytt dagbrott. 600 mm-spår fanns redan tidigare, även förbindelse med Brattefors Kalkbruks AB 600-spår. Sistnämnda bolag utförde nattetid vissa transporter på oljebolagets banor. Däremot hittar jag ingen uppgift om spårförbindelse med Malma - Haggårdens Järnväg, som för övrigt formellt var en bana med allmän trafik.
I något nummer av den numera nedlagda Industribaneföreningens tidskrift Spårläget kunde man läsa en rapport från medlemmar som besökt de före detta industrianläggningarna kring Kinnekulle. Tunneln som tidigare använts för dubbelspåret var då vattenfylld, men det förekom uppgifter att den kunde befaras med båt.