Visarapparaterna på linjen Stockholm – Malmö utbytas mot telefoner.
Den som vid en titt ur kupéfönstret ej nöjt sig med att konstatera telegraftrådarnas eviga vågrörelse, utan äfven fäst sitt öga på själfva stolparna, skall under de senaste åren på vissa sträckor ha observerat att stolparna uppbära två slag af ”porslinsknoppar” eller isolatorer. Nämligen dels helt hvita, dels hvita med en bred grön rand rundtomkring. Dessa senare markera bantelefonens trådar, hvilka från linjen göra avstickare in i hvarje banvaktstuga. Om ett missöde händer tåg på linjen, kopplas en telefon till två af dessa trådar och man är genast i förbindelse med närmaste tjänsteman. Sådana telefonanläggningar utföras undan för undan hvarje år och ha hittills uppsatts vid mera pröfvande linjer såsom Kiruna – Riksgränsen, Gällivare – Luleå, Bräcke – Krylbo. Stockholm – Hallsberg – Örebro, Göteborg – Falköping och Göteborg – Strömstad.
På alla andra sträckor har man från ett tåg på linjen hittills användt en vanlig telegrafvisarapparat, populärt kallad ”kaffekvarn”, för att komma i förbindelse med stationerna. Systemet har emellertid visar sig alltmera obekvämt, tågpersonalen saknar tillräcklig öfning att ned någorlunda hastighet mala på kvarnen. I väntan på att bantelefonnätet skall sträcka sig längs med hvarje meter skena öfver hela S. J., har järnvägsstyrelsen nu låtit utgå order om att visarapparaterna skola utbytas mot telefoner. Dessa kopplas helt enkelt in på en vanlig telegraftråd och anropet går förbi banvaktstugor och lägre klassens stationer in till närmaste större station. På linjen Malmö – Stockholm äro dessa mottagningsstationer Malmö, Hessleholm, Alfvesta, Nässjö, Mjölby, Norrköping och Stockholm. Förutom de pengar man spar med tiden kommer den stora skillnaden i pris på apparaterna: en kaffekvarn kostar 350 kronor, en telefon endast 50 ungefär.
Ankoppling kan naturligtvis endast ske medan tåget är stående / … /. Sedan någon tid pågå visserligen i England försök med telefonering från tåg i full gång till stationer eller annat gående tåg. Experimenten ha lyckats, men det hela är ännu af problematiskat värde, åtminstone för våra små förhållanden.
(Ur Svenska Dagbladet 1911-07-30)
Bantelefon i stället för telegraf vid S.J.
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: 16 dec 2023, 17:41