Thomas Tell skrev: ↑06 jul 2025, 11:00
Ulf Pålsson skrev: ↑06 jul 2025, 00:00
1962 ändrades beteckningen på inre infsi B1/2/3 till B2/3. 'En grön' som tidigare hade visats till spår 7 slopades, och det visades 'två gröna' även dit.
1963 inrättades en infartstågväg också till spår 6, och en (slutpunkts-)stopplykta sattes upp även där, vilket alltså möjliggjorde avkortad tågväg dit enligt samma princip som för spår 2--5. En skillnad, dock: På spår 6 fick det bara plats en vagn på spårledningen närmast stoppbocken; på spår 2--5 fick det plats två eller tre vagnar.
/up
I ett meddelande från SEJIF om Roslagsbanans blocksignalanläggning har jag för mig att de skriver att signalerna på spå 6 och 7 ingick bland blocksignalerna.
Ja, även spår 6 (tågspår med enkelriktade tågvägar för Djursholmståg från Engelbrektsplan) och spår 7 (dito för Djursholmståg till Engelbrektsplan) var fram till 1962 uppdelade i flera signalsträckor, men inte med hjälp av (slutpunkts-)stopplyktor utan med flera huvudsignaler efter varandra.
På spår 7 fanns det strax före plattformen en inre infartssignal C, där ett tåg kunde vänta innan föregående tåg hade avgått från spår 7 mot Engelbrektsplan, utan att det väntande tåget stod i vägen för efterkommande ankommande tåg som skulle till spår 2–5.
På spår 6 fanns det efter varandra två utfartssignaler: En omedelbart norr om plattformen, E, och en längre norrut men före korsningen med andra tågvägar, F. När två tågsätt kom efter varandra med några minuters mellanrum från Engelbrektsplan, kunde alltså det första av dem dra fram, efter trafikutbyte vid plattformen vid spår 6, förbi utfsi E mot utfsi F, även om tågväg vidare från F inte var klar.
Inre infsi C och inre utfsi E kunde kopplas in för automatisk tågvägsupprepning, innebärande att tkl inte måste lägga tågväg från dessa signaler för varje enskilt tåg. (Den funktionen fanns också, ända till slutet, för tågväg a1 från yttre infsi A1/2.)
1962 års ändringar innebar spårarbeten: sidoföskjutning mot sydväst av spår 6 och 7, slopande av ett sidospår mellan spår 5 och 6 samt inrättande av ett nytt sidospår kallat "berget", invid bergskedjan. Följande signalförändringar genomfördes: Både spår spår 6 och 7 fick infarts- och utfartstågvägar. Inre infsi C på spår 7 vändes 180 grader och blev utfartssignal C från spår 7. (Det är alltså förklaringen varför utfartssignalen från spår 7 hade den i sammanhanget egendomliga beteckningen 'C'.) På spår 6 slopades utfartssignal F. För körsignal från spår 6 (utfsi E) och från spår 7 (utfsi C) krävdes nu att tågvägen var låst och klar ända till 'blocksignalen vid stationsgränsen', H2, som stod vid uppspåret en bit innanför stationsgränsen.
1963 tillkom, som nämnts, (slutpunksts-)stopplyktan på spår 6.
Det kanske kan vara kul med en genomgång av signalbeteckningarna i 1942 års ställverk, som ju var i bruk till 1996:
A1/2. Yttre infartssignal från Stocksund nedspår. Tågväg a1 ledde till inre infsi B; tågväg a2 till godsbangården (den slopades i slutet av 1960-talet)
B1/2, senare B1/2/3, senare B2/3. Inre infartssignal från Stocksund nedspår.
C. Inre infartssignal från Stocksund på spår 7. Från 1962 utfartssignal från spår 7.
D. Utfartssignal från spår 7 mot Engelbrektsplan. Rimligen slopad 1960.
E. Inre utfartssignal från spår 6. Från 1962 utfartssignal från spår 6 mot Stocksund uppspår.
F. Yttre utfartssignal från spår 6 mot Stocksund uppspår. Slopad 1962.
DvG. Dvärgsignal för utfartstågväg från godsbangården mot Stocksund uppspår. Tågvägen slopades i slutet av 1960-talet.
H. Blocksignal 'vid stationsgränsen' vid uppspåret. Bytte tidigt benämning till H2.
K. Infartssignal från Engelbrektsplan, låg typ. Oklart vad som kontrollerades utöver att infartsväxeln (fjäderväxel) låg i läge till spår 6 – inget manöverorgan för K fanns i ställverket. Kanske slopad 1960, kanske kvar för kontroll av växeln tills 1962 års ombyggnader innebar att man inte längre behövde dra ut tågsätt från spår 7 över Drottning Kristinas väg för att flytta det till spår 6, och att fjäderväxeln kunde slopas.
L. Utfartssignal från spår 5 mot Stocksund uppspår.
M. Dito från spår 4.
N. Dito från spår 3.
O. Dito från spår 2.
P. Infartssignal från Albano till godsbangården (normalspår). Slopades i slutet av 1960-talet.
DvR. Dvärgsignal för utfartstågväg från godsbangården mot Albano (normalspår). Tågvägen slopades i slutet av 1960-talet.
DvS. Dvärgsignal från "sopspåret" (normalspår). Slopades i slutet av 1960-talet.
DvX. Infartsdvärgsignal från Stocksund uppspår (högerspår). Byttes 1979 mot en huvudljussignal av låg typ, benämnd X.
Dessutom fanns ett antal ytterligare dvärgsignaler, Dv1, Dv2, Dv3, Dv4, Dv5, Dv6. De saknade manöverorgan i ställverket och hade normalställning 'snett höger' men gick om till 'vågrätt' ("stopp") när de skulle skydda en tågväg eller en medväxel i fel läge, och till 'lodrätt' när de stod längs en medriktad låst tågväg.
Hos ekeving.se finns bra ritningar, för den som vill fördjupa sig i ämnet.
/up