Lokstall utan lok i Kloten

OlleThåström

Lokstall utan lok i Kloten

Inlägg av OlleThåström »

Mitt vattentornsintresse ledde mig till Kloten på den sedan länge nedlagda järnvägen Bånghammar-Klotens Järnväg. Där har i lokstallet aldrig stått några lok enligt lokalbefolkningen och vad jag själv kunde se verkar det inte ha funnits någon vattencistern i torndelen.
Vore intressant att höra om någon har uppgifter som bekräftar eller dementerar detta. Eller kompletterar.

Mina uppgifter och bilder har jag samlat på denna sida https://thastrom.net/jvg/vht/BKJ.htm för den som har tid att hoppa dit.

Numera är det loppis i stallet.
bkj_4261.jpg
bkj_4261.jpg (293.38 KiB) Visad 1109 gånger
Torbjörn Jansson

Re: Lokstall utan lok i Kloten

Inlägg av Torbjörn Jansson »

Hej!
Inget svar på din fråga men denna bild tog jag på lokstallet den 26/1 1964. Bonusbild på den pampiga järnvägsstationen.
Bilagor
img584.jpg
img584.jpg (208.7 KiB) Visad 894 gånger
img585.jpg
img585.jpg (194.52 KiB) Visad 894 gånger
Anders Wejryd

Inlägg av Anders Wejryd »

Och här lär överläggningarna som ledde fram till bildandet av TGO (som i sig även inrymde TGOJ) ha ägt rum.
OlleThåström

Inlägg av OlleThåström »

Torbjörn, på din bild av lokstallet ser det ut som vattentornets övre våning är tom. Man ser fönstret på motsatta väggen, d.v.s. det verkar inte finnas någon cistern däruppe som skymmer genomsikten. För det är väl inte bara något blänk i glaset?

Och en annan sak, grundförstärkningen mot sjön tycks inte vara gjord än och vändskivan är borta.

Tack för info!
Torbjörn Jansson

Inlägg av Torbjörn Jansson »

Hej Olle!
För all del, väl bekomme :-). Jag förstorade bilden och det ser ut som om det är tomt på övre våningen, alltså ett fönster som syns på motsatta sidan. Jag kan mejla dig bilden så kan du förstora själv, adress?
/Torbjörn
Micke Carlsson

Inlägg av Micke Carlsson »

Jag skulle inte ta "genomsikten" som bevis på att cistern saknas. Dessa kunde se olika ut, runda stående tankar eller som i Nynäshamn/Nynäsgård, en fyrkantig öppen tank på 15 m3 med relativt låga sidor som täcker i princip ytan innanför väggarna förutom en smal kant att på gå runtom. Påminner mest om en sockerkaks-bakform (fast fyrkantig) med ett genomgående skorstensrör i mitten för uppvärmning.
OlleThåström

Inlägg av OlleThåström »

Micke, jag tar det inte som "bevis", tanken kan ju ha varit borta redan på 1930-talet (om den hade funnits tidigare) men som du kan se på min bilder så skulle en låg tank kanske bara ha varit max 1 m hög. Fönsterbröstningen är cirka 50 cm.

Torbjörn, mina kontaktuppgifter: olle@thastrom.net. Du får gärna skicka lokstallsbilden om jag får använda den (med namn) på min "Kloten-sida".
Micke Carlsson

Inlägg av Micke Carlsson »

Vad jag i all enkelhet menar, eftersom det kom på tal angående fria sikten genom fönster, är att det finns låga typer av tankar som inte nödvändigtvis kan ses genom fönstren. I övrigt vet jag ingenting om just Kloten. (det finns en tråd i gamla forumet om Bånghammar-Kloten som kanske är intressant i sammanhanget)
Skriv svar