Hej!
Finns det någon i detta eminenta forum som har några exempel på hur punktligheten verkligen var förr?
Gärna något från 1800-tal, något efter alla förstatligandet och något innan avregleringen.
Jag frågade Trafikanalys, men de har bara från 2001 och framåt.
Mvh Henrik R
Sitter någon på statistik om punktlighet förr?
-
Re: Sitter någon på statistik om punktlighet förr?
Jag skulle kanske kunna bidra med siffror från mitten av 1980-talet. Vore det av intresse?
Siffrorna är i så fall baserade på TFÖR-koder. Fritt ur minnet kommer jag ihåg att tre dominerade:
- sent till plattform
- lokfel
- signalfel
Siffrorna är i så fall baserade på TFÖR-koder. Fritt ur minnet kommer jag ihåg att tre dominerade:
- sent till plattform
- lokfel
- signalfel
I samlingsportalen finns ju "Driftjänststatistik" , och dom ger ju en blänkare i alla fall .HenrikR skrev: ↑15 sep 2025, 12:25 Hej!
Finns det någon i detta eminenta forum som har några exempel på hur punktligheten verkligen var förr?
Gärna något från 1800-tal, något efter alla förstatligandet och något innan avregleringen.
Mvh Henrik R
Som tex att 69 % av alla snälltåg och expresståg var i rätt tid till slutstationen 1975, en minskning med 2 % sedan 1974.
M.V.H Anders.k.
Så kan det väl ändå inte vara! Jag har läst på internet att förr i tiden när statliga SJ ägde allt så gick tågen alltid i tid för det var ånglok som drog och på alla stationer fanns en uppsjö med bangubbar som medelst handkraft kunde lyfta på urspårade vagnar så trafiken kunder återupptas bara minuter efter att urspårningen skedde!Anders.k. skrev: ↑21 sep 2025, 11:19I samlingsportalen finns ju "Driftjänststatistik" , och dom ger ju en blänkare i alla fall .HenrikR skrev: ↑15 sep 2025, 12:25 Hej!
Mvh Henrik R
Som tex att 69 % av alla snälltåg och expresståg var i rätt tid till slutstationen 1975, en minskning med 2 % sedan 1974.
M.V.H Anders.k.

Hugo, sabba nu inte för alla som vet att alla lok hade snöplog förr, och nu har ju inga det!Hugo K skrev: ↑22 sep 2025, 12:33Så kan det väl ändå inte vara! Jag har läst på internet att förr i tiden när statliga SJ ägde allt så gick tågen alltid i tid för det var ånglok som drog och på alla stationer fanns en uppsjö med bangubbar som medelst handkraft kunde lyfta på urspårade vagnar så trafiken kunder återupptas bara minuter efter att urspårningen skedde!Anders.k. skrev: ↑21 sep 2025, 11:19I samlingsportalen finns ju "Driftjänststatistik" , och dom ger ju en blänkare i alla fall .HenrikR skrev: ↑15 sep 2025, 12:25 Hej!
Mvh Henrik R
M.V.H Anders.k.
![]()

Någon gång på 70-talet sade GD till pressen att tidtabellen bara var en plan för hur tågen skulle gå och var det så att det skulle komma krav på att tågen skulle gå på de tider som stod i tidtabellen, så skulle man sluta att publicera den.