Två frågor om T-lok

Kent Hedqvist
Inlägg: 20
Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57

Två frågor om T-lok

Inlägg av Kent Hedqvist »

Fanns någon gång tankar på att bygga om T-loken till överhettade tvillinglok?
När VR köpte några T-lok 1942 och byggde om dem till 1527 mm spårvidd flyttade man då ut cylindrarna, eller lät man vevstakarna arbeta något snedställda?
Kent
Anders Sandgren
Inlägg: 347
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: Två frågor om T-lok

Inlägg av Anders Sandgren »

Troligen inte. Däremot provades ångtorkare på några Falutillverkade Tb-lok. Även några Sa provades.
Ångtorkarna togs bort efter några år men spår blev kvar genom att regulatorstången gick på utsidan av pannan (eldarsidan) då de hade rökskåpsregulator. När denna togs bort blev regulatorstångens placering vilket kan beskådas på Tb 864 som har en panna som hade ångtork. Konstruktionen följde pannan, inte loket.

Frågan är om det gick att flytta ut cylindrarna, cylinderblocket är en rätt avancerad konstruktion men det kanske gick att sätta in ett mittstycke. VR-loken fick däremot kolvslider och kanske även överhettare, men såvitt känt med bibehållet kompoundsystem.
Cylinderblocket såg ut som på bilden.
https://digitaltmuseum.se/021017778015/ ... d-nydqvist
BD-
Inlägg: 190
Blev medlem: 16 dec 2023, 05:26

Re: Två frågor om T-lok

Inlägg av BD- »

För 10 a' 15 år sedan visades i detta fora en beskrivning av hur spårviddsändringen skulle utföras. Enligt vad jag minns fanns ingenting som berörde utflyttning av cylindrarna. Som framgår av ritningen nedan fanns möjlighet att svarva av material på hjulstommarnas nav och eventuellt även på motvikterna.

Bild


Bild

Kanske det intresserar med bilder på fler T-lok?

Bild

Bild

Bild

Richmond ritning med skorstenen åt höger enligt tyskt och amerikanskt maner.

Bild

Bild

Bild
Skriv svar