Till vad användes denna vagn (litt. Q6)

Jöran Johansson

Till vad användes denna vagn (litt. Q6)

Inlägg av Jöran Johansson »

https://digitaltmuseum.org/021018073638 ... ia?slide=0

Vad användes denna vagn till? Varför har den fått en sådan märklig utformning? Jag såg en sådan i Katrineholm runt 1980 och har undrat sedan dess.
Anders Jansson

Re: Till vad användes denna vagn (litt. Q6)

Inlägg av Anders Jansson »

Transport av bulkgods. Tanken skall ha varit att möjliggöra partiell lossning genom sidotippning av enstaka tråg. På så sätt så skulle exempelvis ett lastbilslass i sänder lossas.

Tysk konstruktion. Inköpt av SJ.
olle sundström

Inlägg av olle sundström »

Vagnarna var köpta i Tyskland och trågen, som var tippbara, möjliggjorde enkel omlastning från jvg till bil.

Vagnarna tycks ha utnyttjats tämligen sällan men en omlastning på tänkt sätt gick inte riktigt som jag hade föreställt mig.

Tanken var att lasta om elektrodgrafitrester från kloralkaliindustrin (i vars försäljningsorganisation jag var anställd med den säregna titeln transportman.

Grafitskrotet hade alltid lastats om från std-O till lastbil genom att en hamnkran med skopa i Hammarbyhamnen lossade vagnarna och förde över godset till väntande lastbil.

Jag föreslog då användning av Q6-or för traditionell omlastning enligt ovan och fick göra ett försök.

Det blev total katastrof: trågen var fastrostade och lät inte röra sig en millimeter åt något håll. Lösningen blev att kranen dunkade till trågen med gripskopan så att baljorna vickade och grafiten föll ner på backen och därifrån lyftes upp på lastbil (f. v. b. till ett företag på nå'n ö i Mälaren).

Men jag fick inte sparken!

Olle S
Olof W

Inlägg av Olof W »

Lasten i förhållande till tomvikt och transportkostnad verkar inte så lysande.
/Olof
Anders C

Inlägg av Anders C »

Den svarta tavlan med vita streck som syns på bilden, och även på tyska modellvagnar, hur är den tänkt att användas?
Hans Larsson

Inlägg av Hans Larsson »

Men jag fick inte sparken!

Olle S
Om någon skulle fått sparken borde det väl vara tjänstemannen på SJ gods som hyrde ut en vagn med fastrostad tippmekanism.

Q6 levererade av Orenstein & Koppel, tidigt 50-tal
Mbr 72806 - OK Do 8200-01.jpg
Mbr 72806 - OK Do 8200-01.jpg (181.69 KiB) Visad 742 gånger
BoJ

Inlägg av BoJ »

Ock så här ser målning / märkning ritning ut för Q6
Bild
Del av Mbr 72814
Bilagor
Q6_märkn.JPG
Q6_märkn.JPG (185.37 KiB) Visad 727 gånger
Hans Larsson

Inlägg av Hans Larsson »

Anders C skrev: 02 okt 2025, 21:27 Den svarta tavlan med vita streck som syns på bilden, och även på tyska modellvagnar, hur är den tänkt att användas?
Enligt tysk jvg-litteratur är det en krittavla "griffeltavla" för bla destinationsmärkning. "Kreideanschriftenfeld"

Intressant att den plåtbiten följde med vagnarna vid leverans, då den inte finns med på sammanställningsritningen eller märkningsritningen.
Vagnarna dyker upp i STR77-1954, 10 st.
Kanske brydde man sig inte om att ändra det tyska utförandet för 10 vagnar.
Anders.k.

Inlägg av Anders.k. »

Jöran Johansson skrev: 02 okt 2025, 16:13 https://digitaltmuseum.org/021018073638 ... ia?slide=0

Vad användes denna vagn till? Varför har den fått en sådan märklig utformning? Jag såg en sådan i Katrineholm runt 1980 och har undrat sedan dess.
Sverige är ju ett vedeldar land , senare Olja, ännu senare Flis medans Tyskland var mer ett Kol,Koks och briketter eldande land.
Vilket innebar att små portioner av bulkgods behövde omlastas hela tiden , och tanken var väl att förenkla den hanteringen .
Vagnen verkar inte blivit så lyckad , men det byggdes ändå ca 3600 vagnar mellan 1952 och 1967 åt DB.

SJ provade väl vagnen för att utröna om det fanns ett behov här , Sverige var nog allt för van vid O-vagnar med lämmar , inte ens E-vagnar hade någon chans här vilket kan förvåna mig ännu idag .

En mycket kunnig man har skrivit lite om vagnen i Tyskland, och det är på Tyska.
https://www.stefancarstens.de/man-lernt-nie-aus

M.V.H Anders.k.
Bertil Bengtsson

Inlägg av Bertil Bengtsson »

Kanske brydde man sig inte om att ändra det tyska utförandet för 10 vagnar.
Tack för ritningarna!
Jag har aldrig sett en Q6 - inte heller någon ritning...

Men ändå - SJ gjorde ändringar från den tyska förlagan!

Andra fjädrar, andra fjäderbockar, tydligen SJ hjulsatser med 1980 mm lagervidd (UIC har 2000 mm). Ja - och lagergafflarna var sådana som fanns på tyska vagnar byggda enligt de normer Tyska Riksbanan använde under andra världskriget! På Digitalt Museum finns några foton, där ser man hur lagergafflarna har inpressade förstärkningar ("sickar"). Ramen förlängd 500 mm för att ge plats för en bromsarplattform på bromsade vagnar; det hade inte Ommi51. 650 mm buffertar (DB-vagnar hade UIC-buffertar 620 mm).

Målningsritningen verkar vara en ändrad ritning på en WLE-vagn - inte en Ommi51 eller Q6.
Vagnarna på WLE var uppbyggda på gamla underreden från 1910-1920-talen, med 4500 mm axelavstånd. Jämför hjulens placeringar visavi trågen ovanför hjulen.
På ritningen visas gamla fjäderbockar - men med de "förstärkningsplåtar" som används på långbalkarna på vagnar med dubbellänkar. Ja - och med tyska "krigs-lagergafflar".

DB-vagnarna hade UIC-fjädrar, UIC-fjäderbockar för dubbellänkar, UIC-hjulsatser.

OK-ritningen Do 8200-01 verkar vara en ändrad ritning på DB Ommi51; man ser på bakgrundsfärgen var det är ändrat!
Skriv svar