Från skrivelser i tredje distriktet på museet i Kristianstad har jag antecknat följande.
20/9 1917
Ang målning av rullande materiel
På grund av nödvändigheten att inskränka förbrukningen av linolja skall följande förfaringssätt tillämpas vid målning av rullande materiel.
Utvändig målning av fordom inskränks.
Lok och tendrar
Underrede, ramverk, axlar och hjul strykas med en blandning av varm tjära och färg, tjärolja och färg eller spillolja och färg. Fjädrar strykes med spillolja och ångpannor med varm tjära. Hytt tendrar och buffertplankor som vanligt.
Personvagnar
Korgar m.m. målas på vanligt sätt med förenkling enligt str 164,111:1 (handlar bl.a. om förenklad randning)
Övriga delar strykas med en blandning likt på loken.
Godsvagnar
Kylvagnar H4 och H5 strykas utvändigt å korgen på vanligt sätt dock hälften linolja och hälften ersättningsolja. Alla övriga godsvagnar och vagnsdetaljer utom fjädrar strykas lik på lokramar.
Godsvagnar litt G strykas invändigt med lackfärg eller färg beredd av så kallad linoljeersättning.