L16 1644

Anders Sandgren

L16 1644

Inlägg av Anders Sandgren »

Vad blev resultatet för L16 1644, som behövde ett nytt hem? Har det fått ett nytt hem?
Conny Sernfalk

Re: L16 1644

Inlägg av Conny Sernfalk »

Anders Sandgren skrev: 12 nov 2025, 12:01 Vad blev resultatet för L16 1644, som behövde ett nytt hem? Har det fått ett nytt hem?
Tidigare inlägg avsåg väl mer en förfrågan från FVJ att låta depositionen gå tillbaka till Järnvägsmuseet och som Museet tackade nej till. Inte en formell framställan från föreningen själva att avyttra loket eller låta skrota det.
Det finns gott om föreningar som idag har för stor kostym av rullande materiel och som har rullande materiel avställd ute eller i bästa fall inomhus. Marknaden är även mättad gällande rullande materiel som kräver större arbets- eller ekonomiska insatser och skrotning ger ej längre några inkomster.

Tvivlar på att det finns intresse från jvg museiföreningar eller museer att förvärva loket. Kanske mer realistiskt till privatpersoner eller företag som monument uppställning.
FVJ bör väl iaf ha loket inomhus efter att man fick upp sitt andra lokhus för några år sedan. Dessförinnan stod det utomhus i Klippan. En fortsatt förvaring i samma lokhus kanske är det bästa alternativet för närmaste framtiden om man ska tycka något.

Skulle något hänt med L16 loket torde FVJ skrivit något på sin Facebook sida (vilket inte skett) där man fyller på regelbundet med info. Föreningen verkar i dagsläget prioritera underhåll av byggnader och mark i Klippan samt hålla banan i skick för dressincykling.
Men du får säkert bättre svar genom att kontakta FVJ på veteranjarnvagen@veteranjarnvagen.se
Alternativt bevaka deras facebooksida www.facebook.com/veteranjarnvagen/
Anders Sandgren

Inlägg av Anders Sandgren »

Tack.
Jag uppfattade tråden som att möjligen NBVJ var intresserade, men inget har alltså hänt.
Vi får väl se vad som händer. Loket skulle nog göra nytta på en icke-Trv-bana och skicket kan vara bättre än loket ser ut. Loket har ju en liknande historia som C7 1774 genom att det i konserverat skick ställdes upp som parklok.
Konduktören

Inlägg av Konduktören »

Det blev inget mer med det.

Andreas,NBVJ.
HenrikR

Inlägg av HenrikR »

Conny Sernfalk skrev: 13 nov 2025, 12:59
Anders Sandgren skrev: 12 nov 2025, 12:01 Vad blev resultatet för L16 1644, som behövde ett nytt hem? Har det fått ett nytt hem?
Tidigare inlägg avsåg väl mer en förfrågan från FVJ att låta depositionen gå tillbaka till Järnvägsmuseet och som Museet tackade nej till. Inte en formell framställan från föreningen själva att avyttra loket eller låta skrota det.
Det finns gott om föreningar som idag har för stor kostym av rullande materiel och som har rullande materiel avställd ute eller i bästa fall inomhus. Marknaden är även mättad gällande rullande materiel som kräver större arbets- eller ekonomiska insatser och skrotning ger ej längre några inkomster.

Tvivlar på att det finns intresse från jvg museiföreningar eller museer att förvärva loket. Kanske mer realistiskt till privatpersoner eller företag som monument uppställning.
FVJ bör väl iaf ha loket inomhus efter att man fick upp sitt andra lokhus för några år sedan. Dessförinnan stod det utomhus i Klippan. En fortsatt förvaring i samma lokhus kanske är det bästa alternativet för närmaste framtiden om man ska tycka något.

Skulle något hänt med L16 loket torde FVJ skrivit något på sin Facebook sida (vilket inte skett) där man fyller på regelbundet med info. Föreningen verkar i dagsläget prioritera underhåll av byggnader och mark i Klippan samt hålla banan i skick för dressincykling.
Men du får säkert bättre svar genom att kontakta FVJ på veteranjarnvagen@veteranjarnvagen.se
Alternativt bevaka deras facebooksida www.facebook.com/veteranjarnvagen/
Loket ägs av FVJ och JVM har haft hembud på loket, men valt att ej utnyttja det. JVM är alltså inte ägare./HP
Conny Sernfalk

Inlägg av Conny Sernfalk »

Helt korrekt påpekande av Henrik. Jag uttryckte mig slarvigt och loket ägs till fullo av FVJ (sedan 1999?)

Loket L16 1644 var i tjänst till 1955. Användes sista åren i godståg Alvesta - Växjö.
Sista revision var 1953-09-10 kl. IIIA Ystad (Y). Det innebär att loket hade ca 4 års panntid kvar vid avställningen.
Stod avställd i Alvesta innan beredskapsreparation (konservering) genomfördes i Tillberga i början av 1957. Det var på den tiden lång kö till att erhålla beredskapsreparation (konservering) vilket möjligen är anledningen till lång tids avställning.
Efter konserveringen tilldelad 27 Ms som beredskapslok och uppställd i Alvesta upplagsplats.
Slopades pga. utgallring av loktypen 1969 men stod kvar i upplagsplatsen fram till utdragningen 1973 / 1974 då loket övertogs av Järnvägsmuseet och deponerades till Alvesta kommun. Yttre upprustning genomfördes innan uppställningen.
Uppställd i Alvesta mellan 1974 och ca 1992.
Återtogs av Järnvägsmuseet 1992 då annat lok kunde erbjudas Alvesta kommun (B 1139 - som senare skrotades). Därefter fanns loket hos GDJmf några år innan FVJ tog över loket ca 1999 (med Jvm hembud).

Det finns gott om exempel (inte bara C7 1774) på rostiga lok som stått utomhus i många år och där lok med relativt små insatser kunnat tas i drift med samma tubsats. Samtidigt ska man vara medveten om att efter beredskapsreparationen var avsikten att loken skulle hålla under en begränsad tid (ofta upp till 6 månader) innan ny revision på huvudverkstad skulle genomföras.
C7 1774 står väl om jag förstått rätt i dagsläget inför behov av tubbyte innan större researrangemang.
L16 1644 skulle på pappret och hypotetiskt kunna vara ett sådant lok som med relativt små medel kunna driftsättas, men samtidigt i bästa fall under en begränsad tid innan mer genomgripande revision. Ett plus är även feta hjulringar på drivhjulen om jag minns rätt.
Dagens revisioner vid t.ex. SkJ är betydligt mer omfattande än enbart ett tubbyte (som i sig kan vara tids- och ekonomiskt krävande) .
Jag pratade med väl initierad person i FVJ för många år sedan, som då uppgav att någon närmare bedömning eller kalltryckning ej hade genomförts av 1644.
Jag känner inte till om Mf GDJ gjorde någon bedömning när man hade loket 1995-1999. Det kan möjligen Staffan Kjellström svara på.

Loket är trevligt och representativt för bevarande. Men så många alternativ (som Anders nämner) på icke Trv- banor finns inte. Är väl endast SkJ och NBVJ som existerar idag. FVJ har lång väg framför sig att komma igång med trafik utom eller på Trv spår. Dessutom har man redan ca 3 mer eller mindre körklara ånglok och ytterligare ett som föreningen vurmar över (HHJ 21).
Jag förstår NBVJ säger nej till loket då man har gott om egna lok i revisionskön och dessutom kungjort avyttring av flera större tenderlok.
SkJ lite samma sak. Har många godbitar (lok) avställda i sin revisions kö. Samtidigt är jag imponerad av deras maskinjobb och är idag professionella på t.ex. banunderhåll.

Därför hoppas jag att FVJ väljer att behålla L16 1644 tills vidare när/om alternativ (med muskler) saknas, även om det blir långtidsförvarat i lokhus. Det är ett bättre alternativ än att ställas upp utomhus igen hos privatperson eller företag / lokalt museum som monument och med än mer osäker framtid. Men självklart är det en inre angelägenhet för FVJ och dess medlemmar.
Vi andra får väl titta på deras Facebook sida där allt som händer brukar redovisas.
1644 L16 1970 talet Alvesta Vykort.jpg
1644 L16 1970 talet Alvesta Vykort.jpg (59.1 KiB) Visad 701 gånger
Skriv svar