Nässjö hembygdsparks museifordon
-
Jan-Anders Wihrén
Nässjö hembygdsparks museifordon
Under många år fanns i Nässjö hembygdspark uppställt flera museilok och museivagnar. De finns förtecknade i boken Järnvägsmuséer 1976 av Ulf Diehl och Torsten Helmstrand (SJK skriftserie nr 19). Jag besökte hembygdsparken i början av januari 1963 och då fanns fordonen redan där. De var bl.a. ångloket HvSJ (VJ) nr 4 A.Wilh.Petri och tre personvagnar, HWJ/NVHJ C 55, NVHJ C 47 och SJ Cp 268. Jag tog några bilder och visar här en av dessa med loket + två av vagnarna. Alla fordonen stod oskyddade utomhus och stod där alltså fortfarande 1976. Men nu undrar jag vad som hänt sedan. Finns loket och vagnarna kvar och i så fall var?
- Bilagor
-
- S19_27_red.jpg (95.01 KiB) Visad 961 gånger
-
Anders Sandgren
Re: Nässjö hembygdsparks museifordon
891-materielen skingrades 1995. Den tillhörde Järnvägsmuseet och var deponerade i Nässjö.
VJ 4 samt resgodsvagnen Fp 91 hamnade hos AGJ där Fp 91 nog är trafikvagn idag medan loket är uppställt som museiobjekt.
NVHJ-vagnarna gick till SkLJ där de nog väntar på renovering.
MÅJ C 11 / SJ Cp 268 är hos ULJ.
600-loken flyttades tidigare, Mormor gick till OBJ 1971 som deposition men såldes till Bödabanan 1989 där det idag är driftslok.
NAEJ 4 byttes mot MaSJ 3 Tyr 1967 och är idag i Mariefred som driftslok.
Tyr var däremot aldrig i hembygdsparken utan användes för att dra utställningsvagnarna mellan lokstationen och lastkajen vid godsmagasinet. Tyr återbördades 1974 (om jag minns rätt) till Bergvik där det står och rostar. Istället fick man pengar att inköpa J 1237 vilket 1995 såldes till NJM och står idag i lokhus i Nynäsgård.
VJ 4 samt resgodsvagnen Fp 91 hamnade hos AGJ där Fp 91 nog är trafikvagn idag medan loket är uppställt som museiobjekt.
NVHJ-vagnarna gick till SkLJ där de nog väntar på renovering.
MÅJ C 11 / SJ Cp 268 är hos ULJ.
600-loken flyttades tidigare, Mormor gick till OBJ 1971 som deposition men såldes till Bödabanan 1989 där det idag är driftslok.
NAEJ 4 byttes mot MaSJ 3 Tyr 1967 och är idag i Mariefred som driftslok.
Tyr var däremot aldrig i hembygdsparken utan användes för att dra utställningsvagnarna mellan lokstationen och lastkajen vid godsmagasinet. Tyr återbördades 1974 (om jag minns rätt) till Bergvik där det står och rostar. Istället fick man pengar att inköpa J 1237 vilket 1995 såldes till NJM och står idag i lokhus i Nynäsgård.