Skrotparad i Motala
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Skrotparad i Motala
På bilden JvmKDAJ08751 (
https://digitaltmuseum.se/021018125929/ ... ia?slide=0) drar Ha 515 ett tåg med skrotningsbeslutade ånglok till Vislanda. Det första loket tycker jag är L28 1771 (planslider, hyttfönstrets form samt placering av knäckta steget på pannstegen) men sedan blir det svårare. Nästa lok kan vara KA4 (troligen 1553 då med tanke på luftpumpens ånganslutning) och sadeltankloket skulle kunna vara K9 1775. K25 hade både sidofönster framför dörren vad jag har sett. Någon som vet mer? Hade loken varit i Örebro för skrotningsbeslut. Samtliga dessa lok skrotades i Vs 1955.
https://digitaltmuseum.se/021018125929/ ... ia?slide=0) drar Ha 515 ett tåg med skrotningsbeslutade ånglok till Vislanda. Det första loket tycker jag är L28 1771 (planslider, hyttfönstrets form samt placering av knäckta steget på pannstegen) men sedan blir det svårare. Nästa lok kan vara KA4 (troligen 1553 då med tanke på luftpumpens ånganslutning) och sadeltankloket skulle kunna vara K9 1775. K25 hade både sidofönster framför dörren vad jag har sett. Någon som vet mer? Hade loken varit i Örebro för skrotningsbeslut. Samtliga dessa lok skrotades i Vs 1955.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57
Re: Skrotparad i Motala
Jag håller med dig om de tre första. L28:an kan inte förväxlas med något annat, KA4 stämmer även genom att det var högerkört och enda liknande typ med stor dom. K9 verkar sannolikt, det ser ut som gastuben ligger kvar på gångbordet där den satt.
Nästa lok verkar vara ett lok av KA-typ med tendern först, men sedan tror jag att vi ser C9 1821 som också skrotades 1955. Luftpumpen framför hyttdörren och trycklufttanken under hytten är säkra bevis, se Jvm KBED00068 (Jag lyckades inte förminska bilden till ”laglig” storlek).
Det sista loket vågar jag inte ens gissa på.
Kent
Nästa lok verkar vara ett lok av KA-typ med tendern först, men sedan tror jag att vi ser C9 1821 som också skrotades 1955. Luftpumpen framför hyttdörren och trycklufttanken under hytten är säkra bevis, se Jvm KBED00068 (Jag lyckades inte förminska bilden till ”laglig” storlek).
Det sista loket vågar jag inte ens gissa på.
Kent
-
- Inlägg: 256
- Blev medlem: 11 jan 2024, 08:46
Re: Skrotparad i Motala
Loket är Hb 515. Ha loken hade ej så höga nummer.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Skrotparad i Motala
Du har rätt om dragloket, jag skrev fel.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Skrotparad i Motala
Är det en ensam tender som går mellan K9 och C9-loken?
Jag antar att pannan från C9 1821 togs ur i Vislanda, det är väl den som ligger i Prins August idag.
Jag antar att pannan från C9 1821 togs ur i Vislanda, det är väl den som ligger i Prins August idag.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 15 dec 2023, 10:57
Re: Skrotparad i Motala
Nej, det är ett lok av KA-typ som jag skrev ovan. Om man räknar hjulen ser man en tvåaxlig tender och ett sexkopplat lok före C9:an.
Kent
Kent
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Skrotparad i Motala
Så är det. Det kan ju vara det andra KA4-loket (1554), båda skrotades 1955. Men det är inte så lätt att se.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37
Re: Skrotparad i Motala
Jag hittade en annan bild som jag misstänker är samma skrotsläpa. Där syns den från andra hållet och där är det KA4 1554 närmast kameran och loket mellan C9 1821 och sadeltankloket synes där vara ett C-lok, troligen C3 1533 som skrotades 1956 och kan ha varit med i transporten. Det är en L28 i andra änden på bilden vilket gör att jag tror att det är samma skrottransport.
Jag har inte hittat den på digitalt museum, bilden finns i Conny S beskrivning av KA4 1554.
Jag har inte hittat den på digitalt museum, bilden finns i Conny S beskrivning av KA4 1554.
-
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 dec 2023, 19:42
Re: Skrotparad i Motala
Det verkar finnas ett antal foton från transporten alternativt att flera av loken stod uppställda innan / under transport. Alla är från andra hållet eller på enskilda lok. Finns bl.a foton från Alvesta.Anders Sandgren skrev: ↑05 feb 2024, 21:20 Jag hittade en annan bild som jag misstänker är samma skrotrepa. Där syns den från andra hållet och där är det KA4 1554 sist och loket mellan C9 1821 och sadeltankloket synes där vara ett C-lok, troligen C3 1533 som skrotades 1956 och kan ha varit med i transporten. Det är en L28 i andra änden på bilden vilket gör att jag tror att det är samma skrottransport.
Jag har inte hittat den på digitalt museum, bilden finns i Conny S beskrivning av KA4 1554.
Under förutsättning att det är samma transport (sannolikt) finns det iaf tydliga foton med 1554 + 1821 + 1775 ihopkopplade och i den ordningen. På en annan bild finns även 1533 i koppel med 1775.
På publicerat foto är det svårt att se (ok min syn är nedsatt) dom bakersta. Ser iaf ut som att det är 1533 i mitten intill 1775. Tender 1533 byggdes om till tjänstefordon i mitten av 1950 talet och ombyggnaden kan ha utförts i Vislanda. Tendern stod sedan många år i Uppsala.
Konklusion, sett från ditt foto: 1771(?) + 1553(?) + 1775 + 1533 (?) + 1821 + 1554?
Bifogar den bild (okänd fotograf) som jag tror du refererar till.
-
- Inlägg: 109
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36