GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 04 feb 2024, 16:01
GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
1910 inköpte Mönsterås Nya Järnvägs AB en ångvagn av det franska Purreypatentet. Vagnen, byggd av Arlöv, skulle sänka trafikkostnaderna. Den gick som ångvagn, litterad MÅJ AC 10, till 1932 då den byggdes om till bensinmotorvagn. Nytt littera XC 10. Som sådan gick den i trafik fram till 1940, då MÅJ förstatligades och SJ valde att slopa den som uddafordon. MÅJ XC 10 skrotades i Vislanda, trodde alla. Men korgen och delar av ramen ställdes upp i Gottåsa söder om Växjö, väl synlig från landsvägen. Här stod den fram till 2013 då den identifierades. När det väl var fastställt vad det rörde sig om tog Gotlandståget kontakt med ägaren som skänkte korgen till föreningen 2014.
Foto: Järnvägsmuseum
Foto: Lennart Fransson
2017 inleddes renoveringen på allvar och den har blivit omfattande. Korgen är till 90% bevarad, endast ett fåtal delar har bytts. Däremot har nya tak över plattform och förarhytt, samt mellanväggar fått rekonstrueras. Samt delar av golvet. Däremot har teakpanelen gått att rädda, liksom mässingsskruvarna till den!
Den stympade originalramen har bytts mot en ny, på vilket en helt ny drivlina har byggts upp. Denna överensstämmer med originalet sånär som att bensinmotorn ersatts av en dieselmotor.
Idag är korgen nästan färdig trämässigt. Montering av fönster pågår. Förberedelser inför målning invändigt är under arbete, dvs. ändlös skrapning av färg. Soffor har renoverats och ska monteras in. Drivlinan än nästan färdig. Bygge av motorhuv görs nu och förarutrymmet ska kompletteras. När allt detta är gjort, återstår montering av takduk och takventiler samt bygge av plattform bak med grindar, övergångsbrygga, etc. Vi återkommer med datum för rollout..
Ante Svensson
GHJ
Foto: Järnvägsmuseum
Foto: Lennart Fransson
2017 inleddes renoveringen på allvar och den har blivit omfattande. Korgen är till 90% bevarad, endast ett fåtal delar har bytts. Däremot har nya tak över plattform och förarhytt, samt mellanväggar fått rekonstrueras. Samt delar av golvet. Däremot har teakpanelen gått att rädda, liksom mässingsskruvarna till den!
Den stympade originalramen har bytts mot en ny, på vilket en helt ny drivlina har byggts upp. Denna överensstämmer med originalet sånär som att bensinmotorn ersatts av en dieselmotor.
Idag är korgen nästan färdig trämässigt. Montering av fönster pågår. Förberedelser inför målning invändigt är under arbete, dvs. ändlös skrapning av färg. Soffor har renoverats och ska monteras in. Drivlinan än nästan färdig. Bygge av motorhuv görs nu och förarutrymmet ska kompletteras. När allt detta är gjort, återstår montering av takduk och takventiler samt bygge av plattform bak med grindar, övergångsbrygga, etc. Vi återkommer med datum för rollout..
Ante Svensson
GHJ
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 18 dec 2023, 09:35
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
Enastående! Vid Gottåsa är det enda ställe jag fått böter för fortkörning (1996), så därefter gällde full uppmärksamhet på vägen och dess skyltar och därmed ingen upptäckt av ång-/motorvagnsresterna som tydligen varit "väl synlig från landsvägen".
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
Kul att se att det går framåt! Bilden från Gottåsa tog jag i januari 2005.
-
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 11 feb 2024, 10:26
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
Nja, man fick ju veta var man skulle titta. Det fanns in på 1980-talet en välkänd lanthandel (som nog hade ganska mycket olika grejer som vitvaror och TV-apparater mm.) Den låg kanske 2½ km utmed väg 23 söder om korsningen med väg 126, och ytterligare 100-200 meter bort stod vagnskorgen, kanske 40-50 meter från vägen.. Förresten hade väl Landshövding Comstedt också problem med hastigheten där i krokarna...?Anders Wejryd skrev: ↑26 feb 2024, 19:17 Enastående! Vid Gottåsa är det enda ställe jag fått böter för fortkörning (1996), så därefter gällde full uppmärksamhet på vägen och dess skyltar och därmed ingen upptäckt av ång-/motorvagnsresterna som tydligen varit "väl synlig från landsvägen".
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 04 feb 2024, 16:01
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
Kan tillägga att vi lärt oss oerhört mycket om vagnen längs vägen. När vi började 2017 hade vi en ritning från Kalmar Verkstad, ett besiktningsprotokoll, samt ett antal bilder. Samt givetvis korgen. Ytterligare någon ritning tillkom. När Järnvägsmuseum släppte högupplösta bilder något år senare blev mycket tydligare. Vi såg detaljer som tidigare inte gått att urskilja. Bland annat blev den främre bromsens konstruktion tydlig, liksom fjädernävarnas. Vi bytte faktiskt fjädernävar mot nya, byggda enligt bilderna. Efterhand föll bitarna på plats och det har gjort att vi tror oss ligga väldigt nära originalet. Det är t o m så att vi noterat att vagnen byggdes om en del 1938 och att vår renovering är 1932 års skick, alltså före denna ombyggnad…
Ante Svensson
Ante Svensson
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 04 feb 2024, 16:01
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
Sen sist har en del hänt. Utvändigt blir korgen alltmer komplett. Gaveldörren till plattformen i bakänden har kommit på plats, liksom teakplattorna som täcker väggen ovan midjelist.
Detaljstudie av bakgaveln med dörr. Denna var igensatt under tiden som tvättstuga och glaset ersatt med en spånskiva. Teakpanelen har visat sig vara i ett utmärkt skick, trots vistelse utomhus under 74 år!
Inne i förarhytten pågår bygge av motorhuven av plåt. Denna ska sedan kläs invändigt med isolerande material. Golvet har också kompletterats.
Ante Svensson, GHJ
Detaljstudie av bakgaveln med dörr. Denna var igensatt under tiden som tvättstuga och glaset ersatt med en spånskiva. Teakpanelen har visat sig vara i ett utmärkt skick, trots vistelse utomhus under 74 år!
Inne i förarhytten pågår bygge av motorhuven av plåt. Denna ska sedan kläs invändigt med isolerande material. Golvet har också kompletterats.
Ante Svensson, GHJ
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 04 feb 2024, 16:01
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
Ett antal månader senare har renoveringen kommit längre.
Teakpanelen är nu på plats och alla träarbeten på själva korgen i stort sett klara. Nu är vi på detaljnivå. Lister och finsnickeri kompletteras och hela korgen målas f n invändigt inför att innerväggarna ska ådringsmålas.
Förarplatsen börjar också bli alltmer färdig och rent tekniskt är motorvagnen i stort funktionsduglig. På bilden är dock mycket nedmonterat inför målning.
Ett stort pågående arbete är bygge av plattformen baktill. Ett antal detaljer har tillverkats och montering av dessa pågår f n
Ett annat stort projekt som har direkt samband med XC 10 är vändskivan i Roma. Denna har nu börjat renoveras och planeras tas i bruk våren 2025.
Ante Svensson, GHJ
Teakpanelen är nu på plats och alla träarbeten på själva korgen i stort sett klara. Nu är vi på detaljnivå. Lister och finsnickeri kompletteras och hela korgen målas f n invändigt inför att innerväggarna ska ådringsmålas.
Förarplatsen börjar också bli alltmer färdig och rent tekniskt är motorvagnen i stort funktionsduglig. På bilden är dock mycket nedmonterat inför målning.
Ett stort pågående arbete är bygge av plattformen baktill. Ett antal detaljer har tillverkats och montering av dessa pågår f n
Ett annat stort projekt som har direkt samband med XC 10 är vändskivan i Roma. Denna har nu börjat renoveras och planeras tas i bruk våren 2025.
Ante Svensson, GHJ
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt
Häftigt, och imponerande arbete ni gjort på vad som var kvar av XC 10, och fort har det gått också.Ante Svensson skrev: ↑04 jul 2024, 11:34 Ett antal månader senare har renoveringen kommit längre.
Teakpanelen är nu på plats och alla träarbeten på själva korgen i stort sett klara. Nu är vi på detaljnivå. Lister och finsnickeri kompletteras och hela korgen målas f n invändigt inför att innerväggarna ska ådringsmålas.
Förarplatsen börjar också bli alltmer färdig och rent tekniskt är motorvagnen i stort funktionsduglig. På bilden är dock mycket nedmonterat inför målning.
Ett stort pågående arbete är bygge av plattformen baktill. Ett antal detaljer har tillverkats och montering av dessa pågår f n
Ett annat stort projekt som har direkt samband med XC 10 är vändskivan i Roma. Denna har nu börjat renoveras och planeras tas i bruk våren 2025.
Ante Svensson, GHJ
Blir det en nybyggd skiva i Roma eller ni har en som legat på en annan station?
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt. Vändskivan i Roma
Svaret kan man hitta på hemsidan:K Lemming skrev: ↑04 jul 2024, 14:06Häftigt, och imponerande arbete ni gjort på vad som var kvar av XC 10, och fort har det gått också.Ante Svensson skrev: ↑04 jul 2024, 11:34
---
Ett annat stort projekt som har direkt samband med XC 10 är vändskivan i Roma. Denna har nu börjat renoveras och planeras tas i bruk våren 2025.
Ante Svensson, GHJ
Blir det en nybyggd skiva i Roma eller ni har en som legat på en annan station?
https://forening.gotlandstaget.se/2024/ ... an-i-roma/
Re: GHJ: Renovering av MÅJ XC 10 går framåt. Vändskivan i Roma
Tack för hjälpen Leif.Leif B skrev: ↑04 jul 2024, 16:10 Svaret kan man hitta på hemsidan:
https://forening.gotlandstaget.se/2024/ ... an-i-roma/