Den senaste definitionen av begreppet "rälsbuss" jag kan hitta är från SJ säo 1941 (med någon inklistrad ändring). Kan någon bidra med någon senare version?
Jim
Definition på "rälsbuss"
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27
Re: Definition på "rälsbuss"
Det här är vad jag har samlat ihop om termen ’rälsbuss’ i trafikreglerna (Säo, Sär, säo) vid SJ:
Rälsbuss var en mellan 1935 och 1966 fastställd term i trafikreglerna för ett motordrivet fordon som hade plats för resande eller gods. Rälsbuss räknades inledningsvis inte som motorvagn, men ansågs senare (åtminstone från 1959) vara en särskild variant av motorvagn. Från 1947 ansågs rälsbuss dock ingå i gruppen ’tågfordon’. Följande termförklaringar gällde:
1935–1941: ”motorvagnsliknande, för allmän trafik avsett fordon, vilket ej är utrustat med normal stöt- och draginrättning och som i regel framföres av annan personal än lokpersonal”.
1941–1943: ”motordriven, för allmän trafik avsedd vagn, som ej är försedd med stöt- och draginrättning för inkoppling i tåg”.
1943–1947: ”motordriven, för allmän trafik avsedd vagn, som ej är försedd med stöt- och draginrättning för inkoppling i tåg. Rälsbussar indelas genom dem enl. trafiktillståndet åsatt märkning i klass A och klass B. Till klass A hänföras rälsbussar, vilka med avseende på fordonets allmänna konstruktion, hjultryck m. m. äro jämförliga med järnvägsfordon, till klass B övriga rälsbussar. – Jfr anm. under Järnvägsfordon. Anm. Om ej annat säges, avses med rälsbuss även två sammankopplade rälsbussar, som båda äro bemannade och verksamma – tvillingbuss – samt rälsbuss (tvillingbuss) tillkopplad släpvagn."
1948–1959, enligt trafikreglerna (Sär) vid SJ:s smalspåriga banor: ”motordrivet fordon utan normal stöt- och draginrättning; har utrymme för resande, gods eller post. Rälsbussar indelas i klass A och klass B enl. åsatt märkning.”
I SJ:s trafikregler för normalspår (Säo) hänvisades 1947–1959 till andra bestämmelser (särtryck 312) för en termförklaring. [Jag har tyvärr inte tillgång till dessa bestämmelser.]
Från 1943 gjordes alltså en indelning i rälsbussar i klass A och klass B, där de av klass A hade en robustare konstruktion och bättre förmåga att kortsluta hinderfrihetsspårledningar.
För rälsbuss av klass B (fram till 1943: för alla rälsbussar) gällde särskilda försiktighetsregler vid vägkorsningar: kontroll av bommar och grindar, nedsaktning, ljudsignal ”tåg kommer” etc. För sådana tåg gällde också särskilda regler för tåganmälan på sträcka med linjeblockering. Rälsbuss av klass A var inte berörda av dessa restriktioner.
1951 infördes i trafikreglerna (Säo och Sär) många nya regler för rälsbusståg av klass A, föranledda av den modernare typ av rälsbussar som då började levereras.
1959–1966 förklarades ’rälsbuss’ i trafikreglerna (säo) endast på det sättet att det av termförklaringen för ’motorvagn’ framgick att rälsbuss räknades som motorvagn.
1959 slopades i trafikreglerna (säo) formellt beteckningen ’klass A’ för rälsbussar, medan regler för rälsbussar klass B samlades i en särskild bilaga. Rälsbusståg av klass B fick nu inte längre framföras på sträcka med linjeblockering. De särskilda försiktighetsåtgärderna för sådana tåg vid vägkorsningar inskränktes till att ljudsignal ”tåg kommer” även fortsatt skulle ges före vägkorsning med endast kryssmärken mot vägen.
1966 var alla rälsbussar klass B slopade för allmän trafik. De kvarvarande f.d. rälsbussarna av klass B byggdes om för ban- eller eltjänsten och blev klassade som småfordon (A-fordon). I trafikreglerna (säo) slopades termen ’rälsbuss’. De fordon som dittills hade ansetts vara rälsbuss av f.d. klass A betraktades i stället som motorvagnar med littera (typbeteckning) Y.
/up
Rälsbuss var en mellan 1935 och 1966 fastställd term i trafikreglerna för ett motordrivet fordon som hade plats för resande eller gods. Rälsbuss räknades inledningsvis inte som motorvagn, men ansågs senare (åtminstone från 1959) vara en särskild variant av motorvagn. Från 1947 ansågs rälsbuss dock ingå i gruppen ’tågfordon’. Följande termförklaringar gällde:
1935–1941: ”motorvagnsliknande, för allmän trafik avsett fordon, vilket ej är utrustat med normal stöt- och draginrättning och som i regel framföres av annan personal än lokpersonal”.
1941–1943: ”motordriven, för allmän trafik avsedd vagn, som ej är försedd med stöt- och draginrättning för inkoppling i tåg”.
1943–1947: ”motordriven, för allmän trafik avsedd vagn, som ej är försedd med stöt- och draginrättning för inkoppling i tåg. Rälsbussar indelas genom dem enl. trafiktillståndet åsatt märkning i klass A och klass B. Till klass A hänföras rälsbussar, vilka med avseende på fordonets allmänna konstruktion, hjultryck m. m. äro jämförliga med järnvägsfordon, till klass B övriga rälsbussar. – Jfr anm. under Järnvägsfordon. Anm. Om ej annat säges, avses med rälsbuss även två sammankopplade rälsbussar, som båda äro bemannade och verksamma – tvillingbuss – samt rälsbuss (tvillingbuss) tillkopplad släpvagn."
1948–1959, enligt trafikreglerna (Sär) vid SJ:s smalspåriga banor: ”motordrivet fordon utan normal stöt- och draginrättning; har utrymme för resande, gods eller post. Rälsbussar indelas i klass A och klass B enl. åsatt märkning.”
I SJ:s trafikregler för normalspår (Säo) hänvisades 1947–1959 till andra bestämmelser (särtryck 312) för en termförklaring. [Jag har tyvärr inte tillgång till dessa bestämmelser.]
Från 1943 gjordes alltså en indelning i rälsbussar i klass A och klass B, där de av klass A hade en robustare konstruktion och bättre förmåga att kortsluta hinderfrihetsspårledningar.
För rälsbuss av klass B (fram till 1943: för alla rälsbussar) gällde särskilda försiktighetsregler vid vägkorsningar: kontroll av bommar och grindar, nedsaktning, ljudsignal ”tåg kommer” etc. För sådana tåg gällde också särskilda regler för tåganmälan på sträcka med linjeblockering. Rälsbuss av klass A var inte berörda av dessa restriktioner.
1951 infördes i trafikreglerna (Säo och Sär) många nya regler för rälsbusståg av klass A, föranledda av den modernare typ av rälsbussar som då började levereras.
1959–1966 förklarades ’rälsbuss’ i trafikreglerna (säo) endast på det sättet att det av termförklaringen för ’motorvagn’ framgick att rälsbuss räknades som motorvagn.
1959 slopades i trafikreglerna (säo) formellt beteckningen ’klass A’ för rälsbussar, medan regler för rälsbussar klass B samlades i en särskild bilaga. Rälsbusståg av klass B fick nu inte längre framföras på sträcka med linjeblockering. De särskilda försiktighetsåtgärderna för sådana tåg vid vägkorsningar inskränktes till att ljudsignal ”tåg kommer” även fortsatt skulle ges före vägkorsning med endast kryssmärken mot vägen.
1966 var alla rälsbussar klass B slopade för allmän trafik. De kvarvarande f.d. rälsbussarna av klass B byggdes om för ban- eller eltjänsten och blev klassade som småfordon (A-fordon). I trafikreglerna (säo) slopades termen ’rälsbuss’. De fordon som dittills hade ansetts vara rälsbuss av f.d. klass A betraktades i stället som motorvagnar med littera (typbeteckning) Y.
/up
-
- Inlägg: 93
- Blev medlem: 15 dec 2023, 13:36
Re: Definition på "rälsbuss"
Särtryck 401 (312) från 1956 finns här. Se sidan 4.
-
- Inlägg: 42
- Blev medlem: 19 dec 2023, 16:27
Re: Definition på "rälsbuss"
Tack för den länken. Det var alltså i Rälsbuss- och lokomotorförarinstruktionen (Rbsfi) som termförklaringen av ’rälsbuss’ fanns från 1947: ”motordrivet rälsgående fordon, som saknar normal stöt- och draginrättning. Rälsbussar indelas enligt åsatt märkning i klass A och klass B.”
Lite lustigt är det att Rbsfi:s termförklaring inte helt överensstämde med den som fanns i trafikreglerna (Sär) för smalspår.
Rbsfi levde väl in på 1960-talet, och jag antar att det var orsaken till att inte heller säo-1959 hade någon egen termförklaring för ’rälsbuss’.
/up
Lite lustigt är det att Rbsfi:s termförklaring inte helt överensstämde med den som fanns i trafikreglerna (Sär) för smalspår.
Rbsfi levde väl in på 1960-talet, och jag antar att det var orsaken till att inte heller säo-1959 hade någon egen termförklaring för ’rälsbuss’.
/up