Morfar Emil Spångberg anställd vid SWB (?) banan. Vet någon var?

Leif Jakobsson

Morfar Emil Spångberg anställd vid SWB (?) banan. Vet någon var?

Inlägg av Leif Jakobsson »

Emil Viktor Eugen Spångberg var född 1884-02-10 i Ramnäs och avled i Tillberga 19 april 1972. Min fru och dotter har koll på andra släktingar.

Jag försöker bidra till släktforskningens del med järnvägsanknytningen och har letat via Banvakt.se och Google men hittar inget. Jag vet att morfar hade varit vid järnvägen, att han ev. hade blivit skadad - påkörd. Som jag minns det,var han senare på tele- eller signalavdelningen.

SWB förstatligades 1944 och då fyllde Emil 60 och hade sju år kvar till uppnådd pensionsålder. Vad hände? På den tiden, krigsår dessutom, skickade man väl knappast hem någon med någon sorts förtida pension?

Från det jag minns av honom, från mitten av 50 talet och framåt,d.v.s. när jag var i tioårsåldern, bodde han Tillberga och var vicevärd i en HSB förening där.

Utöver detta finns det så att säga en morfar till, min mors morfar. Den vet vi ännu mindre om, men vi vet med säkerhet att han bodde i en banvaktstuga. Han hette Karl-Erik Hedlund, född 1854 i Ramnäs och död 1933. Seglingsberg och Virsbo är orter jag vet har nämnts av mina mostrar. Jag har sökt på Banvakt.se även beträffande Karl-Erik.

Tacksam för all information.
Ola Almquist

Re: Morfar Emil Spångberg anställd vid SWB (?) banan. Vet någon var?

Inlägg av Ola Almquist »

Han finns med i SJ:s avlöningsstater från 1946 och 1947 som förste reparatör vid 31 bansektionen i Tillberga.
Avlöningsstaterna finns här.
1946: sidorna 57 och 556. 1947: sidorna 60 och 600.
Conny Sernfalk

Inlägg av Conny Sernfalk »

Rune Ekegren forskade och dokumenterade samtlig personal vid SWB (Varje person "från vaggan till graven" - som han själv uttryckte det) så länge han själv levde. Hade även omfattande fotoarkiv över SWB. Hans samlingar togs över av Järnvägsmuseet och NBVJ arkiv, Om du vill gräva vidare kan det vara lönt att ta kontakt med Järnvägsmuseets arkiv för att höra om Runes dokumentation av anställda finns tillgängligt. i andra hand kontakta t.ex. Roger Lundberg på NBVJ.
Leif Jakobsson

Tack Conny. Har skickat mail till Gävle till att börja med.
Ulf L Eriksson

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Leif Jakobsson skrev: 24 nov 2024, 14:04 Emil
...

Utöver detta finns det så att säga en morfar till, min mors morfar. Den vet vi ännu mindre om, men vi vet med säkerhet att han bodde i en banvaktstuga. Han hette Karl-Erik Hedlund, född 1854 i Ramnäs och död 1933. Seglingsberg och Virsbo är orter jag vet har nämnts av mina mostrar. Jag har sökt på Banvakt.se även beträffande Karl-Erik.

Carl Erik(Karl Erik) Hedlund var son till en torpare på Näs ägor i Ramnäs, Johan Erik Hedlund född 1827 och hans hustru Carolina Charlotta Norberg född 1834 i Ramnäs.
I 1880 års folkräkning är Carl Erik enda barnet fortfarande redovisad i föräldrarnas hushåll. Inga tecken på någon järnvägsmannakarriär.
År 1890 är han gift med Anna Lovisa född Pettersson 1858 i Sura men bosatt i föräldrarnas hushåll . Han har två döttrar Anna Emilia född 1885 i Dunker i Sörmland (!) och Ester Carolina född 1890.
År 1900 är han med sin familj bosatt i Muren, Ramnäs och titulerad landbonde, Där bor också hans mor.
År 1910 är han bosatt på en plats vid namn Nybygget, Ramnäs med hustrun och dottern Ester Karolina och tituleras skogsarbetare.
År 1920 är han bosatt i Ramnäs med hustru och dottern Ester Karolina som då också har en son (Oä) Sven Ferdinand född 1914. Titel denna gång är jordbruksarbetare. Således inga tydliga tecken på järnvägskarriär, men dottern Anna Emilias födelseort Dunker kan påkalla noggrannare utforskning,
M.Svenson

Titlar och arbetsuppgifter!

Inlägg av M.Svenson »

Ursäkta urspårningen, Carl Erik Hedlund var troligtvis lantbrukare, men tråden får mig att tänka på min far. Pappa var till arbetsuppgifter lokeldare/lokbiträde när han förflyttades från Sunne till Göteborg men var anställd i lönegrad som Extra vagn och stallkarl. När pappa möte upp på pastors expedisionen för att ändra sin folkbokförings adress och som yrke uppgav Extra vagn och stallkarl fick pappa som svar frågan tillsammans med ett lätt uppgivet ansiktsuttryck av den unga damen i luckan: kan vi inte lika gärna skriva Lantbrukare?

God helg önskar Martin 🙂
Peter Lidskog

Inlägg av Peter Lidskog »

Ulf L Eriksson skrev: 29 nov 2024, 02:21
Leif Jakobsson skrev: 24 nov 2024, 14:04 Emil
...

Carl Erik(Karl Erik) Hedlund var son till en torpare på Näs ägor i Ramnäs, Johan Erik Hedlund född 1827 och hans hustru Carolina Charlotta Norberg född 1834 i Ramnäs.
I 1880 års folkräkning är Carl Erik enda barnet fortfarande redovisad i föräldrarnas hushåll. Inga tecken på någon järnvägsmannakarriär.
År 1890 är han gift med Anna Lovisa född Pettersson 1858 i Sura men bosatt i föräldrarnas hushåll . Han har två döttrar Anna Emilia född 1885 i Dunker i Sörmland (!) och Ester Carolina född 1890.
År 1900 är han med sin familj bosatt i Muren, Ramnäs och titulerad landbonde, Där bor också hans mor.
År 1910 är han bosatt på en plats vid namn Nybygget, Ramnäs med hustrun och dottern Ester Karolina och tituleras skogsarbetare.
År 1920 är han bosatt i Ramnäs med hustru och dottern Ester Karolina som då också har en son (Oä) Sven Ferdinand född 1914. Titel denna gång är jordbruksarbetare. Således inga tydliga tecken på järnvägskarriär, men dottern Anna Emilias födelseort Dunker kan påkalla noggrannare utforskning,
Dunker fick väl järnvägsanslutning först någon gång tidigt 1900-tal?

Peter
Peter Lidskog
Portland/Örebro
Ulf L Eriksson

Inlägg av Ulf L Eriksson »

Peter Lidskog skrev: 29 nov 2024, 15:16 ...
Dunker fick väl järnvägsanslutning först någon gång tidigt 1900-tal?

Peter
Jo, om man med Dunker avser järnvägsanstalten vid Mellersta Sörmlands Järnväg.
Men uppgiften om dotterns födelseort kommer ur källor som inte bryr sig om järnvägar och deras geografi, utan mer om kyrkans organisation för folkbokföring. Dunker var vid den aktuella tiden församling med en utbredning som i sitt nordöstra hörn även senare kom att omfatta Stålboga vid Norra Sörmlands Järnväg. Men i sydlig riktning berördes inte alls näraliggande linje. Så någon järnvägsanställning i Sörmland verkar inte trolig.
Leif Jakobsson

Tack Ulf, Martin o Peter.
Anna Emilia född 1885 i Dunker i Sörmland var min mormor o. gift med Emil Spångberg.
Skriv svar