Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
-
- Inlägg: 27
- Blev medlem: 31 dec 2023, 13:26
Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
Projektet med att visa Björn Alnebos järnvägsbilder fortsätter. Här kommer månadens tio bilder.
Riddarhyttan stn 1969.
Riddarhyttan stn 1969.
Kolbäck stn 1969.
Strömsholm stn 1969.
Kvicksund stn 1969.
Kvicksund stn 1969.
Okänd X9 passerar Rekarne 1969.
Okänt Ma med godståg 1969. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen att reda ut var bilden är tagen.
Ra 9 med persontåg 1969. Även här behöver jag hjälp med att bestämma platsen.
Ub 504 1969. Det är samma station som på förra bilden.
Det var novemberomgången. Fortsättning följer.
Hälsningar
Peter Bolin
Riddarhyttan stn 1969.
Riddarhyttan stn 1969.
Kolbäck stn 1969.
Strömsholm stn 1969.
Kvicksund stn 1969.
Kvicksund stn 1969.
Okänd X9 passerar Rekarne 1969.
Okänt Ma med godståg 1969. Här behöver jag hjälp av forumexpertisen att reda ut var bilden är tagen.
Ra 9 med persontåg 1969. Även här behöver jag hjälp med att bestämma platsen.
Ub 504 1969. Det är samma station som på förra bilden.
Det var novemberomgången. Fortsättning följer.
Hälsningar
Peter Bolin
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 15 dec 2023, 21:26
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
De två sista bilderna (med Ra- och Ub-lok) är tagna på Eskilstuna Central. Ra-bilden tagen mot väster och Ub-bilden mot öster (Stockholm resp Flen). / Bertil L
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
Även Ma-bilden är tagen i Eskilstuna, någonstans i östra änden av godsbangården.
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 16 dec 2023, 16:59
- Ort: Linköping
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
Jag skulle säga att Ma-bilden är tagen i södra änden av godsbangården. Spåren till höger leder ner till lokstationen och TGOJ verkstad.
Blir däremot fundersam på bilden med Ra:n. Har inget minne av att Ra användes i tåg till Eskilstuna 1969. Om det är tåget som Björn ankom till Eskilstuna med så borde det gått Stockholm-Västerås-Eskilstuna. Tågen via Läggesta gick väl normalt pfrån spår 1 eller 2.
Ra-loken hade väl också fullt upp i omlopp till Norge och Ostkustbanan/Jämtland?
Blir däremot fundersam på bilden med Ra:n. Har inget minne av att Ra användes i tåg till Eskilstuna 1969. Om det är tåget som Björn ankom till Eskilstuna med så borde det gått Stockholm-Västerås-Eskilstuna. Tågen via Läggesta gick väl normalt pfrån spår 1 eller 2.
Ra-loken hade väl också fullt upp i omlopp till Norge och Ostkustbanan/Jämtland?
-
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 20 dec 2023, 19:10
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
Mycket kul bilder! Jag har åkt en hel del på de där banorna genom åren och kan konstatera att miljön förändrats mycket i Kolbäck, Strömsholm, Kvicksund och Rekarne. Eskilstuna är sig ganska likt i stora drag. I lördags passerade faktiskt Ra 987 genom den bangården!
Jag hade klart för mig att det var gjort en linjeomläggning i Kolbäck men inte i Kvicksund. Bangården låg i ett mer östligt och sydligt läge förr. Vad jag kan se på moderna bilder finns stationshuset kvar i en något avvikande vinkel gentemot riksvägen.
Lindman
Jag hade klart för mig att det var gjort en linjeomläggning i Kolbäck men inte i Kvicksund. Bangården låg i ett mer östligt och sydligt läge förr. Vad jag kan se på moderna bilder finns stationshuset kvar i en något avvikande vinkel gentemot riksvägen.
Lindman
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
Jag är också undrande när det gäller Ra-loket i Eskilstuna. Tänkte att det möjlgen var ersättning för X5/X8 i tåg Västerås - Göteborg men klockan ser ut att vara 9.45 så det stämmer inte. Kan någon med tidtabell för 1969 lösa mysteriet?Sven-Olof Johansson skrev: ↑26 nov 2024, 15:04 Jag skulle säga att Ma-bilden är tagen i södra änden av godsbangården. Spåren till höger leder ner till lokstationen och TGOJ verkstad.
Blir däremot fundersam på bilden med Ra:n. Har inget minne av att Ra användes i tåg till Eskilstuna 1969. Om det är tåget som Björn ankom till Eskilstuna med så borde det gått Stockholm-Västerås-Eskilstuna. Tågen via Läggesta gick väl normalt pfrån spår 1 eller 2.
Ra-loken hade väl också fullt upp i omlopp till Norge och Ostkustbanan/Jämtland?
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 16 dec 2023, 15:53
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
1971-72 fanns ett tåg 782 - 783 Stockholm - Västerås - Eskilstuna med ank. Eskilstuna 9.50. Detta tåg gick väl troligen också 1969, kanske med något tidigare ankomst. Det är väl inte osannolikt att Ra merutnyttjades i detta tåg. Gick tillbaka samma väg som 784 - 785.Stig Lagergren skrev: ↑26 nov 2024, 17:09Jag är också undrande när det gäller Ra-loket i Eskilstuna. Tänkte att det möjlgen var ersättning för X5/X8 i tåg Västerås - Göteborg men klockan ser ut att vara 9.45 så det stämmer inte. Kan någon med tidtabell för 1969 lösa mysteriet?Sven-Olof Johansson skrev: ↑26 nov 2024, 15:04 Jag skulle säga att Ma-bilden är tagen i södra änden av godsbangården. Spåren till höger leder ner till lokstationen och TGOJ verkstad.
Blir däremot fundersam på bilden med Ra:n. Har inget minne av att Ra användes i tåg till Eskilstuna 1969. Om det är tåget som Björn ankom till Eskilstuna med så borde det gått Stockholm-Västerås-Eskilstuna. Tågen via Läggesta gick väl normalt pfrån spår 1 eller 2.
Ra-loken hade väl också fullt upp i omlopp till Norge och Ostkustbanan/Jämtland?
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: 18 dec 2023, 09:35
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
Jag tycker att Ma-loket verkar ha större runda sidofönster än vanligt. Det tyder på att det är Ma 403.
-
- Inlägg: 14
- Blev medlem: 15 dec 2023, 16:55
Re: Björn Alnebos svenska järnvägsbilder – del 9
Huset med takkupor som syns i bakgrunden är definitivt Eskilstuna
Peter Bolin skrev: ↑25 nov 2024, 22:54
Ra 9 med persontåg 1969. Även här behöver jag hjälp med att bestämma platsen.