SS linje 10 1964

Anders Sandgren
Inlägg: 226
Blev medlem: 16 dec 2023, 01:37

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Anders Sandgren »

Gunnar D skrev: 22 sep 2024, 13:10 Jag har inte listat ut om A1/A3 användes något i trafik efter att linje 5/5E lades ned i nov 1962. Efter att Norrhallen lades ned i apr 1963 utgick kvarvarande buggtåg från Söderhallen. Här lämnar sista? kopplings-/rangervagnen Brännkyrka på em 3 apr 1964:

Bild

Mvh Gunnar
Det var väl denna som hamnade hos Spårvägssällskapet men befanns vara i alltför dåligt skick även om den såg bra ut exteriört (penselrenoverad). Skrotades av SSS men användbara delar omhändertogs och inredningen är väl idag i A1 76 som inte hade någon dylik kvar efter tiden som snöblåsningsvagn.
Richard Loe
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 dec 2023, 19:01

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Richard Loe »

Tack Gunnar för bilderna. Första bilden är väl tagen på Lidingövägen just där Tegeluddsvägen börjar, med Kungliga Tennishallen ur bild till vänster bakom träden. Hjorthagskyrkan syns på höjden i bakgrunden till vänster, gamla kraftverket bakom spårvagnarna. Vi ser även där Lidingövägen går över Värtabanan i bakgrunden. Andra bilden tagen från andra sidan Lidingövägen, med då nya tunnelbanebron i bakgrunden.
Gunnar D
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 dec 2023, 17:26

Re: SS linje 10 1964

Inlägg av Gunnar D »

Leif B skrev: 22 sep 2024, 13:13 Fanns det någonsin buggar eller andra tvåaxliga vagnar stationerade i Brännkyrkahallen? (Förutom kopplingsvagnar och liknande.)
Enligt uppgift var linje 18 stationerad en del i Brännkyrkahallen i slutet av 40-talet. Den hade väl tvåaxliga motorvagnar även då.

/Gunnar
Skriv svar