Det torde vid det här laget vara välkänt att järnvägsoperatören VR slutar delfinansiera Finlands Järnvägsmuseum och gör sig av med samtliga historiska järnvägsfordon. Nästan alla fordon som ingår i museets basutställning i Hyvinge har fram till nu formellt varit VR-fordon. Även de trafikfordon som museet har använt under sina utfärder, oftast mellan Hyvinge och Helsingfors har varit VR-ägda och VR har även varit järnvägsoperatör för trafiken i fråga.
Järnvägsmuseet är privaträttsligt och upprätthålls av en stiftelse. VR har uttryckligen varit en delfinansiär. De övriga delfinansiärerna är Hyvinge stad samt staten genom lagstadgade museibidrag. Dessutom bidrar museibesökarna med ett icke blygsamt belopp jämfört med många andra av landets museer.
Museets fastigheter och hus har sedan många år tillhört andra än VR, främst staten genom Trafikledsverket samt stiftelsen själv. Där sker inga ändringar.
VR-engagemanget är nu historia. Kortfattat har stiftelsen övertagit äganderätten till fordonen i den centrala fordonssamlingen och i magasinen i Hyvinge. Många historiska fordon som är utlånade till museiföreningar kan nu inlösas av föreningarna till rimliga belopp. En ytterligare stor fordonsgrupp är alla de minnesmärken (ånglok) som finns utspridda runt landet men som till pappret ännu är VR-fordon. Dessa fordon skall få nya ägare under 2025 eller skrotas.
VR är ett publikt aktiebolag med finska staten som tills vidare enda ägare. Bolaget har i enlighet med bolagsstämmans beslut våren 2024 grundat en ny stiftelse vars uppgift är att stöda järnvägsmuseets stiftelse och därigenom kompensera för den bortfallna direkta finansieringen. Bolaget kapitaliserar stödstiftelsen med 5 M€. Med en rimlig avkastning på 5 % kan man räkna med ett årsbidrag på 250 k€ från stödstiftelsen. Detta kompenserar för det direkta stöd bolaget har gett museet, men inte för hela insatsen i form av fordonsunderhåll och trafikarrangemang. Eftersom statens nedskärningar drabbar kulturfältet hårt, inklusive järnvägsmuseet, som får räkna med att statsstödet minskar med ca 6 % år 2025 jämfört med 2024, är utmaningarna stora för stiftelsens framtida ekonomi.
Oklart är än så länge hur trafikfordonen i framtiden ska användas och vem som är järnvägsoperatör och underhållsenhet. Stiftelsen saknar de resurser som krävs för att sköta detta på egen hand. Förhandlingar pågår med olika intressenter. Ett uttlat mål är att museets tåg med bruna vagnar ska kunna rulla inkommande sommar. Vi får hålla tummarna att detta kommer att ske.
Min avsikt är att återkomma med detaljerad information i framtiden.
I bilden korsar T3639 Hangö Gbg - Tavastehus Pojoviken vid Ekenäs Stefanidagen 2024. Inom kort tas elektrifieringen i bruk mellan Hyvinge och Karis varefter det är slut med dieseldragna godståg i sydvästra Finland åtminstone i VR-regi. Det första godståget med elektrolok ska gå 2/1 2025.
På sträckan Hangö-Karis har persontrafiken däremot avvecklats med Sm4-elmotorvagnar i snart ett år. I bilden gör HL1621 Karis-Hangö uppehåll i Dragsvik 26/12 2024.
Framtiden för Finlands Järnvägsmuseum
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 15 dec 2023, 16:39
Framtiden för Finlands Järnvägsmuseum
Telefonmästare. Lokförare.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 19 feb 2024, 19:16
Re: Framtiden för Finlands Järnvägsmuseum
Tycker den färgen är snyggare än VR:s tåg i Sverige