Det torde vid det här laget vara välkänt att järnvägsoperatören VR slutar delfinansiera Finlands Järnvägsmuseum och gör sig av med samtliga historiska järnvägsfordon. Nästan alla fordon som ingår i museets basutställning i Hyvinge har fram till nu formellt varit VR-fordon. Även de trafikfordon som museet har använt under sina utfärder, oftast mellan Hyvinge och Helsingfors har varit VR-ägda och VR har även varit järnvägsoperatör för trafiken i fråga.
Järnvägsmuseet är privaträttsligt och upprätthålls av en stiftelse. VR har uttryckligen varit en delfinansiär. De övriga delfinansiärerna är Hyvinge stad samt staten genom lagstadgade museibidrag. Dessutom bidrar museibesökarna med ett icke blygsamt belopp jämfört med många andra av landets museer.
Museets fastigheter och hus har sedan många år tillhört andra än VR, främst staten genom Trafikledsverket samt stiftelsen själv. Där sker inga ändringar.
VR-engagemanget är nu historia. Kortfattat har stiftelsen övertagit äganderätten till fordonen i den centrala fordonssamlingen och i magasinen i Hyvinge. Många historiska fordon som är utlånade till museiföreningar kan nu inlösas av föreningarna till rimliga belopp. En ytterligare stor fordonsgrupp är alla de minnesmärken (ånglok) som finns utspridda runt landet men som till pappret ännu är VR-fordon. Dessa fordon skall få nya ägare under 2025 eller skrotas.
VR är ett publikt aktiebolag med finska staten som tills vidare enda ägare. Bolaget har i enlighet med bolagsstämmans beslut våren 2024 grundat en ny stiftelse vars uppgift är att stöda järnvägsmuseets stiftelse och därigenom kompensera för den bortfallna direkta finansieringen. Bolaget kapitaliserar stödstiftelsen med 5 M€. Med en rimlig avkastning på 5 % kan man räkna med ett årsbidrag på 250 k€ från stödstiftelsen. Detta kompenserar för det direkta stöd bolaget har gett museet, men inte för hela insatsen i form av fordonsunderhåll och trafikarrangemang. Eftersom statens nedskärningar drabbar kulturfältet hårt, inklusive järnvägsmuseet, som får räkna med att statsstödet minskar med ca 6 % år 2025 jämfört med 2024, är utmaningarna stora för stiftelsens framtida ekonomi.
Oklart är än så länge hur trafikfordonen i framtiden ska användas och vem som är järnvägsoperatör och underhållsenhet. Stiftelsen saknar de resurser som krävs för att sköta detta på egen hand. Förhandlingar pågår med olika intressenter. Ett uttlat mål är att museets tåg med bruna vagnar ska kunna rulla inkommande sommar. Vi får hålla tummarna att detta kommer att ske.
Min avsikt är att återkomma med detaljerad information i framtiden.
I bilden korsar T3639 Hangö Gbg - Tavastehus Pojoviken vid Ekenäs Stefanidagen 2024. Inom kort tas elektrifieringen i bruk mellan Hyvinge och Karis varefter det är slut med dieseldragna godståg i sydvästra Finland åtminstone i VR-regi. Det första godståget med elektrolok ska gå 2/1 2025.
På sträckan Hangö-Karis har persontrafiken däremot avvecklats med Sm4-elmotorvagnar i snart ett år. I bilden gör HL1621 Karis-Hangö uppehåll i Dragsvik 26/12 2024.
Framtiden för Finlands Järnvägsmuseum
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: 15 dec 2023, 16:39
Framtiden för Finlands Järnvägsmuseum
Telefonmästare. Lokförare.
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 19 feb 2024, 19:16
Re: Framtiden för Finlands Järnvägsmuseum
Tycker den färgen är snyggare än VR:s tåg i Sverige
Re: Framtiden för Finlands Järnvägsmuseum
VR etablerar en ny stödstiftelse för att bevara järnvägshistorien – även avstå från ägandet av sin museiflotta
4 februari 2025 Mediesläpp
Is
VR har bildat en stödstiftelse för Finlands Järnvägsmuseum och skänkt fem miljoner euro till den. Samtidigt har ägandet av VR:s museiutrustning i stort sett övergått till Järnvägsmuseet. VR fullgör sitt samhällsansvar genom att säkerställa bevarandet av järnvägens kulturarv och genom att främja konkurrensneutralitet inom järnvägsbranschen, även vad gäller museiverksamheten.
VR Abp grundade i slutet av 2024 Järnvägsmuseets stödstiftelse och donerade fem miljoner euro till den som grundkapital. Stödstiftelsen verkar separat från VR och Finlands Järnvägsmuseum och delar ut årligt stöd till museet.
– Järnvägsmuseet gör ett värdefullt arbete för att värna om järnvägens kulturarv: det registrerar Finlands järnvägshistoria, delar med sig av kunskap och presenterar den mångsidiga museisamlingen för allmänheten. På VR har vi länge varit en av museets finansiärer. Genom att inrätta stödstiftelsen vill vi skapa en långsiktig syn på museets ekonomiska situation och säkerställa museets fortsatta verksamhet i Hyvinge, säger Jonna Juslin, chef för PR, kommunikation och ansvar på VR.
I framtiden kommer VR:s medel till museet att kanaliseras genom en ny stödstiftelse istället för den tidigare årsmodellen för avtalsförhandling. Att separera VR:s ekonomiska bidrag till den nya stiftelsen är också ett steg mot att uppnå konkurrensneutralitet inom järnvägssektorn.
Museiutrustning skänkt till Järnvägsmuseet i Hyvinge
VR har skänkt sin museiutrustning och samling av föremål i överenskommen omfattning till Finlands Järnvägsmuseum. Bakgrunden är beslutet från VR Group Abp:s bolagsstämma våren 2024. En del av den museiutrustning som visas på Järnvägsmuseet har ägts av VR, men under ledning av museet.
– På VR vill vi aktivt främja en marknadsbaserad och konkurrensneutral verksamhetsmiljö inom järnvägssektorn. Vi avyttrar bland annat våra stations- och depåfastigheter och våra privata spår. På motsvarande sätt skiljs nu finansieringen av museiverksamheten och ägandet av kulturhistoriska museiutrustningar från driften av transporter, konstaterar Juslin.
VR äger även en del annan museiutrustning från Statens Järnvägars tid före bolagiseringen 1995. Idag fokuserar VR allt mer på sin kärnverksamhet, nämligen att driva person- och godstransporter, och att överge museiutrustningen är en naturlig fortsättning på denna utveckling. Avsikten är att överlåta äganderätten till den kvarvarande museiutrustningen till de nuvarande ägarna av utrustningen, till exempel lokalföreningar, med vilka förhandlingar planeras inledas inom en snar framtid.
https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutis ... stuksesta/
4 februari 2025 Mediesläpp
Is
VR har bildat en stödstiftelse för Finlands Järnvägsmuseum och skänkt fem miljoner euro till den. Samtidigt har ägandet av VR:s museiutrustning i stort sett övergått till Järnvägsmuseet. VR fullgör sitt samhällsansvar genom att säkerställa bevarandet av järnvägens kulturarv och genom att främja konkurrensneutralitet inom järnvägsbranschen, även vad gäller museiverksamheten.
VR Abp grundade i slutet av 2024 Järnvägsmuseets stödstiftelse och donerade fem miljoner euro till den som grundkapital. Stödstiftelsen verkar separat från VR och Finlands Järnvägsmuseum och delar ut årligt stöd till museet.
– Järnvägsmuseet gör ett värdefullt arbete för att värna om järnvägens kulturarv: det registrerar Finlands järnvägshistoria, delar med sig av kunskap och presenterar den mångsidiga museisamlingen för allmänheten. På VR har vi länge varit en av museets finansiärer. Genom att inrätta stödstiftelsen vill vi skapa en långsiktig syn på museets ekonomiska situation och säkerställa museets fortsatta verksamhet i Hyvinge, säger Jonna Juslin, chef för PR, kommunikation och ansvar på VR.
I framtiden kommer VR:s medel till museet att kanaliseras genom en ny stödstiftelse istället för den tidigare årsmodellen för avtalsförhandling. Att separera VR:s ekonomiska bidrag till den nya stiftelsen är också ett steg mot att uppnå konkurrensneutralitet inom järnvägssektorn.
Museiutrustning skänkt till Järnvägsmuseet i Hyvinge
VR har skänkt sin museiutrustning och samling av föremål i överenskommen omfattning till Finlands Järnvägsmuseum. Bakgrunden är beslutet från VR Group Abp:s bolagsstämma våren 2024. En del av den museiutrustning som visas på Järnvägsmuseet har ägts av VR, men under ledning av museet.
– På VR vill vi aktivt främja en marknadsbaserad och konkurrensneutral verksamhetsmiljö inom järnvägssektorn. Vi avyttrar bland annat våra stations- och depåfastigheter och våra privata spår. På motsvarande sätt skiljs nu finansieringen av museiverksamheten och ägandet av kulturhistoriska museiutrustningar från driften av transporter, konstaterar Juslin.
VR äger även en del annan museiutrustning från Statens Järnvägars tid före bolagiseringen 1995. Idag fokuserar VR allt mer på sin kärnverksamhet, nämligen att driva person- och godstransporter, och att överge museiutrustningen är en naturlig fortsättning på denna utveckling. Avsikten är att överlåta äganderätten till den kvarvarande museiutrustningen till de nuvarande ägarna av utrustningen, till exempel lokalföreningar, med vilka förhandlingar planeras inledas inom en snar framtid.
https://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutis ... stuksesta/