SJ standard G
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 15 dec 2023, 12:25
Re: SJ standard G
Lite halvt of topic. När upphörde elefanttransporter i Sverige? När jag växlade på Göteborg Norra något av de första åren på åttiotalet sade växlingspersonalen att jag skulle ta det extra försiktigt eftersom det fanns elefanter i vagnarna. Kul, mig lurar ni inte tänkte jag men smög ner till frilastspåren. När det var avhängt gick jag ner från loket och mycket riktigt stack det ut en snabel ur dörrspringan.
Re: SJ standard G
Jag instämmer med Olof, dessa vagnar hade väl (förutom nödbroms) flärpar med skorstenshål i dörröppningen som gjorde att de kunde användas för trupptransport.
Det är ju samtidigt minst två, troligen fyra, luckor eller vad det nu är (se t.ex. KBDB06817 för tydligare bild, jag tycker att det ser ut som fyra på Niels bild). De måste rimligen vara till för något, men knappast fyra kaminer i en vagn.
/Sven
Det är ju samtidigt minst två, troligen fyra, luckor eller vad det nu är (se t.ex. KBDB06817 för tydligare bild, jag tycker att det ser ut som fyra på Niels bild). De måste rimligen vara till för något, men knappast fyra kaminer i en vagn.
/Sven
- Bilagor
-
- Militärtransport 1950-02
- 106034.jpg (51.32 KiB) Visad 662 gånger
-
- Soldat äter korv
- truppinredning__.jpg (74.47 KiB) Visad 662 gånger
Re: SJ standard G
Det stämmer bra det. Mantalsskrivningar:Mikael Blom skrev: ↑04 jan 2025, 16:46Utan att veta helt säkert tror jag att Alf Svensson flyttade till Gränna först 1960. Vårmorgonen 1956 skulle han varit bosatt i Tenhult vilket höjer trovärdigheten i historien något.Anders Jansson skrev: ↑04 jan 2025, 09:53 Tyvärr, den historien tycks vara en skröna. Åtminstone vad gäller följande beskrivning i tidningsartikeln:
Det var en vacker vårmorgon 1956 alldeles intill Vätterns sydöstra strand. Den unge studenten Alf Svensson var på väg med tåg från hemmet i Gränna till läroverket i Jönköping precis som de flesta andra morgnar.
Gränna har aldrig haft järnväg. Där var det busstrafiken Jönköping-Gränna-Ödeshög som gällde. En busslinje som min hustru frekventerade under sin uppväxt. Hennes syster likaså på väg till och från läroverket i Gränna med nämnde Alf Svensson som lärare.
1955: Rogberga, Jönköpings län, Häljaryd Nederg 1:179
1960: Gränna stadsförsamling, Jönköpings län, Lärkan 10
-
- Inlägg: 188
- Blev medlem: 15 dec 2023, 11:05
- Ort: Vallentuna
Re: SJ standard G - rökrör takgenomföring
Mbr 31781 visar takgenomföringarna. Var dessa inte mer för kokvagnar?
- Bilagor
-
- Mbr 31781 G rökrör takgenomföring.jpg (130.43 KiB) Visad 510 gånger
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 27 nov 2024, 08:33
Re: SJ standard G
Altså kun 2 "knaster" og ikke 4. Mbr 31781 stemmer præcis med mit foto af G 41791.
Bedste hilsener & tak
Niels
Bedste hilsener & tak
Niels
-
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 25 dec 2023, 21:42
Re: SJ standard G
Vid en snabb kontroll i diariet för den aktuella tiden (sista åren på 1940-talet) hittar jag två beställningar avseende totalt 4000 takgenomföringar enligt den visade ritningen. Monterades på vagnar littera G vid revision. Betalades av Försvarsbyrån.
Re: Rökrör på SJ standard G
Tack, det förklarar en del. Det vore intressant att se detaljritningen (31925).
F.ö. har det varit uppe till diskussion tidigare:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=24343
F.ö. har det varit uppe till diskussion tidigare:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=24343
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 27 nov 2024, 08:33
Re: Rökrör på SJ standard G
Ja, og i trådens næstsidste indlæg har Thomas Tell refereret skrivelse till "Verkstadsföreståndaren Göteborg ang takgenomföringar för rökrör i standard G-vagnar". Modifikationen handler klart om brug undervejs af feltkøkkener.Sven G skrev: ↑05 jan 2025, 17:55 F.ö. har det varit uppe till diskussion tidigare:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=24343
M.v.h.
Niels
Re: SJ standard G
Tack, det är alltså en popup-skorsten
Och övre och undre plåt med isolering av Glasullit mellan.
Och övre och undre plåt med isolering av Glasullit mellan.