Så har jag också förstått det.Hans Larsson skrev: ↑10 feb 2025, 20:16 Såvitt jag förstått, är somliga bilder inte fria att använda, därav kan de inte nedladdas.
Har jag begripit det korrekt, någon?
Digitaltmuseum - Förstora bilder fungerar ej
Re: Digitaltmuseum - Förstora bilder fungerar ej
-
Så här funkar Digitalt Museum i min dator, med Firefox, testade även med Edge och fick samma resultat:
Ta upp bilden från DM. Svep in med muspekaren över bilden. Ett förstoringsglas med ett plus inuti visar sig.
Klicka med vänster musknapp och förstoringsläget går igång. Man kan se förstoringsgraden xx% i övre vänstra hörnet.
Snurra på mushjulet så ändras förstoringsgraden.
Ta upp bilden från DM. Svep in med muspekaren över bilden. Ett förstoringsglas med ett plus inuti visar sig.
Klicka med vänster musknapp och förstoringsläget går igång. Man kan se förstoringsgraden xx% i övre vänstra hörnet.
Snurra på mushjulet så ändras förstoringsgraden.
Det stämmer i och för sig, men det gäller inga av Jänvägsmuseets bilder. En sökning med Typ: Fotografi, Samling: Järnvägsmuseet och Licens: Alla rättigheter reserverade ger noll träffar.K Lemming skrev: ↑10 feb 2025, 20:19Så har jag också förstått det.Hans Larsson skrev: ↑10 feb 2025, 20:16 Såvitt jag förstått, är somliga bilder inte fria att använda, därav kan de inte nedladdas.
Har jag begripit det korrekt, någon?
Jo, det gäller visst många av Järnvägsmuseets bilder. En hel del av dessa saknar möjlighet att ladda ner bilderna just som beskrevs.
Sökfunktionen är dels inte så fulländad att det blir en giltig sökning att göra på det viset (av någon anledning), dels så står det under "Licens:" ofta något annat än det du sökte på när nedladdning inte är tillåten, t.ex. "Kontakta museet/föreningen/arkivet för mer information".
Söker man på just den exakta frasen så får man inte heller en enda träff i Järnvägsmuseets samlingar, men det finns bevisligen många bilder där upphovsrätten inte medger nedladdning, och där den frasen anges på licens-raden.
Det har hittills inte varit några problem för min del. Igår provade jag några bilder på Digitalt Museum i FireFox, Chrome och Edge på en Windows 10-dator utan att råka på problemet.K Lemming skrev: ↑10 feb 2025, 17:56Testade detta nu men varken - eller + "knapparna" fungerar, inget händer när man klickar på dom. Bildstorleken står på 100% men som sagt, inget händer när man klickar på +/- vilket gör att jag gissar att ingen bild är inladdad som +/- knapparna kan reagera på.
------
Men idag inträffade något liknande det beskrivna fenomenet. I något fall dröjde det bara en liten stund innan bilden laddades - sedan dök den upp. Ett par andra gånger hände inget alls, men då laddade jag till slut om sidan med förstoringsknapparna på. Då dök bilden upp. Kan vara värt att prova. Det är möjligt att det kan bete sig olika beroende på vilken uppkoppling man använder.
Inser att jag inte varit tydlig i mitt ursprungsinlägg. Fenomenet gäller på mobiltelefonen, dator har jag inte längre.
-
Då hamnar saken i ett annat läge.
Har aldrig använt telefonen för att komma åt bilder på DM, men någon gång ska vara den första..
Öppnade JvmKBDB02395 (Kö första bilden) som exempel på Iphone 12; petar man på bilden går den över i visningsläge och låter sig zoomas med pincettgreppet, två fingrar diagonalt.
+ och - knapparna uppe till vänster på bilden är jättestruliga, lång fördröjning och dålig kontroll.
Felet ligger nog i appen för telefon.
i PCn funkar + och - helt OK.
Har aldrig använt telefonen för att komma åt bilder på DM, men någon gång ska vara den första..
Öppnade JvmKBDB02395 (Kö första bilden) som exempel på Iphone 12; petar man på bilden går den över i visningsläge och låter sig zoomas med pincettgreppet, två fingrar diagonalt.
+ och - knapparna uppe till vänster på bilden är jättestruliga, lång fördröjning och dålig kontroll.
Jag har ingen app för Digitaltmuseum, visste inte ens att det fanns en sådan. Jag har gått in på Digitaltmuseum via webläsare och det är tyvärr samma fel oavsett vilken webläsare jag provat med.Hans Larsson skrev: ↑11 feb 2025, 17:33 Då hamnar saken i ett annat läge.
Det finns nog ingen app för just Digitalt Museum, jag tror Hans menade webbläsar-appen (t.ex. Safari på iPhone). Jag har f.ö. inga problem med digitalt museum i mobilen.K Lemming skrev: ↑11 feb 2025, 19:01Jag har ingen app för Digitaltmuseum, visste inte ens att det fanns en sådan. Jag har gått in på Digitaltmuseum via webläsare och det är tyvärr samma fel oavsett vilken webläsare jag provat med.Hans Larsson skrev: ↑11 feb 2025, 17:33 Då hamnar saken i ett annat läge.
-
Det finns en del att läsa om hur man bygger webbsidor så att de omformas till rätt format beroende på den uppkopplade klientens (mobil, läsplatta, PC-skärm) grafik:
Här finns en lättsmält kortversion:
https://www.quora.com/Why-do-websites-l ... will-make-
Här finns en lättsmält kortversion:
https://www.quora.com/Why-do-websites-l ... will-make-