Eje Larsson skrev: ↑06 mar 2025, 15:58
Eftersom det förekom godstrafik till Orrefors och Målerås bör det ha gått via Nybro.
Vad lastades/lossades i Målerås?
Upphörde denna trafik 1985 eller ännu tidigare?
När var det som trafiken mellan Sävsjöström - Lenhovda lades ner? Minns inte själv vilket årtal det var men det var väl före 1985, eller?
Mitt minne säger mig att det var 1983 som banan till Lenhovda lades ner. Jag passade på och göra ett studiebesök i Sävsjöström strax före nedläggningen, och jag fick generöst erbjudandet att köra lokomotorn till Lenhovda, vilket var en höjdpunkt!
Eje Larsson skrev: ↑06 mar 2025, 15:58
Eftersom det förekom godstrafik till Orrefors och Målerås bör det ha gått via Nybro.
Vad lastades/lossades i Målerås?
Upphörde denna trafik 1985 eller ännu tidigare?
När var det som trafiken mellan Sävsjöström - Lenhovda lades ner? Minns inte själv vilket årtal det var men det var väl före 1985, eller?
Mitt minne säger mig att det var 1983 som banan till Lenhovda lades ner. Jag passade på och göra ett studiebesök i Sävsjöström strax före nedläggningen, och jag fick generöst erbjudandet att köra lokomotorn till Lenhovda, vilket var en höjdpunkt!
Kul upplevelse. Själv fick jag och morfar ett liknande erbjudande, dock inte att köra, när vi besökte Ryd när jag var barn. Vi tog en promenad ner till stationen och där skulle vut:en strax lämna mot Karlsham och vi blev erbjudna att åka med. Har för mig att vi åkte med till Hovmansbygd.
Du tog möjligtvis inga bilder vid det besöket i Sävsjöström?
När var det som trafiken mellan Sävsjöström - Lenhovda lades ner? Minns inte själv vilket årtal det var men det var väl före 1985, eller?
Mitt minne säger mig att det var 1983 som banan till Lenhovda lades ner. Jag passade på och göra ett studiebesök i Sävsjöström strax före nedläggningen, och jag fick generöst erbjudandet att köra lokomotorn till Lenhovda, vilket var en höjdpunkt!
Kul upplevelse. Själv fick jag och morfar ett liknande erbjudande, dock inte att köra, när vi besökte Ryd när jag var barn. Vi tog en promenad ner till stationen och där skulle vut:en strax lämna mot Karlsham och vi blev erbjudna att åka med. Har för mig att vi åkte med till Hovmansbygd.
Du tog möjligtvis inga bilder vid det besöket i Sävsjöström?
Jo, diabilder någonstans långt ner i ett arkiv, dock inte skannade. Jag har tyvärr ingen fungerande diaskanner för tillfället.
Det var ju ingen stor trafik där
1982 var det i snitt 3 Lastade vagnar i månaden i Orrefors, 1 Lastad i Sävsjöström och 10 hanterade i Lenhovda också per månad .
Så Z65 lokomotorn som körde från Nybro, två gånger i veckan till Sävsjöström och dom andra tre dagarna bara till Orrefors hade ju inte så mycket att göra.
Enligt en artikel i Tåg var styckegodset från Nybro (i realiteten från Växjö) och upp redan överförd till lastbil, medans det kördes på järnvägen mellan Sävsjöström till Lenhovda därav körde tåget där varje vardag.
Anders.k. skrev: ↑07 mar 2025, 10:41
Det var ju ingen stor trafik där
1982 var det i snitt 3 Lastade vagnar i månaden i Orrefors, 1 Lastad i Sävsjöström och 10 hanterade i Lenhovda också per månad .
Så Z65 lokomotorn som körde från Nybro, två gånger i veckan till Sävsjöström och dom andra tre dagarna bara till Orrefors hade ju inte så mycket att göra.
Enligt en artikel i Tåg var styckegodset från Nybro (i realiteten från Växjö) och upp redan överförd till lastbil, medans det kördes på järnvägen mellan Sävsjöström till Lenhovda därav körde tåget där varje vardag.
M.V.H Anders.k.
Expressgods till och från Lenhovda gick med järnvägen från/till Sävsjöström fvb med tåg därifrån. Även styckegodset som skulle till Sävsjöström (antaglingen inga mängder) gick via Lenhovda. Det var samma personal (2 st) som bemannade Lenhovda och Sävsjöström. Lokomotorn släpade på en flakvagn som var till för stycke- och expressgods.
Göran Kannerby skrev: ↑07 mar 2025, 19:15
Norrifrån gick det mig veterligt gods endast till Vetlanda. Sista godstågen som passerade Vetlanda mot Åseda gick kanske redan på 1970-talet?
Sista godståget till från Nässjö till Åseda försvann ur grafen med tidtabellsskiftet 73-06-18. Därefter sköttes godstrafiken till Åseda från Nybro.
K Lemming skrev: ↑05 mar 2025, 14:19
I vilken mängd (om någon öht) förekom det godstrafik på linjen Åseda - Nybro efter att persontrafiken blivit nerlagd?
Var det som Vut isåfall?
- - -
Järnvägsdata 2009 säger att persontrafiken lades ner 1985-06-02 och att det förekom godstrafik mellan Nybro och Orrefors fram till årsskiftet 1987/88. I den första tågplanen efter persontrafiknedläggningen, T85, angavs (Nybro)--Orrefors som vagnuttagningsbana i grafiska tidtabellen, med vagnuttagningar som kunde anordnas på särskild order. Två sådana vagnuttagningslägen tur och retur fanns tidtabellslagda. Från T86 var banan borta som vagnuttagningsbana, vilket torde betyda att spåret då var nedklassat till sidospår och att den lilla trafiken till och från Orrefors genomfördes som växling.
Den som är SJK-medlem och är intresserad av sådana här uppgifter kan hämta mycket i den samling av grafiska tidtabeller som finns på www.sjk.se.
/up
Spåret till Orrefors låg kvar en bit in på 1990-talet, tveksamt dock om det kördes några nämnvärda mängder gods. Däremot körde nog KJmf ett och annat tåg dit. Spåret kapades senare en bit norr om Nybro, där finns en transformatorstation som nog ville ha möjlighet till järnvägsleverans. Strax söder om den även ett sågverk.